فونیکسریمکسبهتام

آنچه در مورد مزایا و معایب صندوق های قابل معامله در بورس باید بدانید

عصر خودرو- افراد در گذشته سعی داشتند با جمع‌آوری و حفظ بخشی از درآمد ماهانه خود، یک پس‌اندازی برای روز مبادا داشته باشند. بسیاری از افراد پول‌های خود را در بانک‌ها نگه‌داری می‌کردند و در نهایت به صورت ماهانه سود عایدشان می‌شد.

آنچه در مورد مزایا و معایب صندوق های قابل معامله در بورس باید بدانید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این روزها با وجود تورم و وضعیت نه چندان خوب اقتصادی، استراتژی پس انداز و نگه‌داری پول در بانک پاسخگوی نیاز افراد نیست. تورم یکی از عامل‌های بد اقتصادی است که هم باعث رشد قیمت کالاها شده و هم روز به روز از ارزش پول فرد کاسته می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، یکی از بهترین گزینه‌های حفظ ارزش پول و کسب سود در بازار سرمایه هستند. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که etf چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

    صندوق‌ سرمایه‌گذاری etf چیست؟

    قبل از این که به بررسی صندوق‌های قابل معامله بپردازیم و بگوییم etf چیست؟ لازم است ابتدا کمی درباره مفهوم صندوق سرمایه‌گذاری و انواع آن صحبت کنیم. صندوق‌ سرمایه گذاری یکی از ابزارهای معروف و پرطرفدار در بازاربورس است که سرمایه‌گذاران می‌توانند پول‌های خود را در این بستر با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کنند. امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط یک تیم حرفه‌ای و تحت نظر مدیر متخصص و مجرب، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شوند. برای همین، میزان ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به روش خرید و فروش مستقیم در بازاربورس کمتر است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنا به نوع ترکیب‌ دارایی که دارند، از انواع مختلفی تشکیل می‌شوند.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر مناسب افرادی هستند که دانش یا زمان کافی برای انجام معاملات به صورت مستقیم در بازاربورس را ندارند؛ گرچه سایر سرمایه‌گذاران هم می‌توانند از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط مختلف بازار بهره‌مند شوند. یکی از دغدغه‌های افراد برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، انتخاب نوع صندوق مطابق با اهداف و خواسته‌های آن‌ها است، برای همین لازم است ابتدا با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازاربورس آشنا شویم.

    انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    همان‌طور که اشاره کردیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنا به نوع ترکیب دارایی‌شان از انواع مختلفی تشکیل می‌شوند. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازاربورس عبارت‌اند از:

    ·        صندوق‌های در سهام

    ·        صندوق‌های با درآمد ثابت

    ·        صندوق‌های مختلط

    البته صندوق‌های دیگری هم در بازارهای جهانی وجود دارند که بنا به محدودیت‌هایی که در ایران وجود دارد، امکان ایجاد یا فعالیت در این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

    منظور از صندوق قابل معامله یا etf چیست؟

    صندوق‌های قابل معامله (ETF) از انواع متنوعی به وجود می‌آیند که سرمایه‌گذاران بنا به اهداف و نوع استراتژی خود، از مزایای صندوق‌های قابل معامله در بازاربورس بهره‌مند می‌شوند. چند مورد از صندوق‌های قابل معامله در بازاربورس عبارت‌اند از:

    صندوق با درآمد ثابت: صندوق‌های با درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های ETF هستند که بیشتر مناسب افرادی است که از ریسک زیاد بازار دوری می‌کنند. تقریبا 70 درصد دارایی این صندوق‌ها از اوراق با درآمد ثابت، اوراق بانکی و اوراق مشارکت تشکل می‌شود و به خاطر همین میزان ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم‌تر است.

    صندوق سهامی: همان‌طور که از نام این صندوق مشخص است، دارایی صندوق‌های سهامی به صورت عمده از سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌شود و به نسبت صندوق‌های با درآمد ثابت، دارای ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاری است. به عبارت دیگر، 70 درصد دارایی صندوق‌های سهامی در بازاربورس از سهام شرکت‌های مختلف تشکیل می‌شود. این صندوق‌ها در شرایط خوب بازار، سود‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران کسب می کند.

    صندوق مختلط: صندوق‌های مختلط حالتی میان صندوق‌های سهامی و با درآمد ثابت هستند. در حقیقت 40 درصد از دارایی این صندوق‌ها را سهام شرکت‌های بورسی و 40 درصد را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند. 20 درصد باقی‌مانده بنا به نظر مدیریت صندوق، از بین سایر سهم‌ها یا اوراق مختلف انتخاب می‌شود.

    تفاوت صندوق‌های دیگر با صندوق etf چیست؟

    1. سرمایه‌گذاری به صورت آسان و راحت
    2. امکان محاسبه لحظه‌ای ارزش خالص دارایی‌های صندوق
    3. عدم نیاز به پرداخت مالیات در فرایند خرید و فروش
    4. دارای دوره فعالیت نامحدود
    5. عدم لحاظ قوانین حداقل و حداکثر سرمایه برای ورود به صندوق

    معایب صندوق‌های قابل معامله

    ممکن است برای شما هم سوال پیش بیاید که معایب صندوق etf چیست؟ دو نکته را می‌توان به عنوان معایب این صندوق‌ها مطرح کرد. اول این که سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها امکان اعمال استراتژی شخصی خود را ندارند و فقط پول خود را وارد صندوق می‌کنند. مورد دوم هم این که، ممکن است در شرایط بد بازار، عدم نقدشوندگی در صندوق برای شخص سرمایه‌گذار مشکلاتی را به وجود بیاورد. با تمام این تفاسیر، صندوق‌های قابل معامله بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند و افراد بسیاری پول‌های خود را در این صندوق‌ها تزریق می‌کنند.

    شرایط خرید واحد‌ صندوق‌های قابل معامله در بورس

    سرمایه‌گذاران برای خرید واحد‌های صندوق‌های قابل معامله، باید در گام اول کد بورسی خود را از طریق کارگزاری‌های‌بورس دریافت کنند. در گام بعدی باید صندوق قابل معامله خود را در بازار ارزیابی کنند و در نهایت سفارش خرید خود را از طریق سامانه آنلاین معاملات کارگزاری مورد نظر، ثبت کنند. افراد می‌توانند در هر زمان، تمام یا بخشی از دارایی صندوق خود را به راحتی به فروش برسانند.

    کلام آخر

    صندوق etf چیست؟ این نوع صندوق چه مزایا و معایبی دارد؟ این دو، سوالات مهمی هستند که سرمایه‌گذاران بازاربورس با آن‌ها مواجه می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین ابزارهای سرمایه گذاری در بورس هستند که سرمایه‌گذاران پول‌های خود را در این صندوق‌ها تزریق کرده و سودهای قابل توجهی را به دست می‌آورند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنا به نوع ترکیب دارایی‌شان از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند و سرمایه‌گذاران بنا به میران ریسک‌پذیری که دارند، واحد‌های این صندوق‌ها را خریداری می‌‌کنند. صندوق‌های قابل معامله نسبت به سایر صندوق‌های دیگر، از جذابیت بیشتری نزد سرمایه‌گذاران برخوردار هستند که در این مقاله به به صورت کامل به آن‌ها اشاره کردیم. در نظر داشته باشید که واحد‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را به راحتی می‌توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزارهای‌بورس خرید کنید و در صورت نیاز تمام یا بخشی از دارایی صندوق خود را به فروش برسانید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو