فونیکسریمکسبهتام

پاسخ وزیر صمت به ابهامات خودرویی شورای رقابت

عصر خودرو- در حالی که مسوولان شورای رقابت می‌گویند افزایش قیمت خودرو توسط ستاد تنظیم بازار، غیرقانونی بوده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید می‌کند در این پروسه جوانب قانونی رعایت شده است.

پاسخ وزیر صمت به ابهامات خودرویی شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، چهارشنبه دو هفته پیش، ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت 18 درصدی خودروهای داخلی را تصویب و خودروسازان قیمت‌های جدید را اعمال کردند. مصوبه ستاد تنظیم بازار اما با انتقاد و مخالفت اعضای شورای رقابت مواجه شد و آنها اعلام کردند قانون در این ماجرا رعایت نشده است. اعضای شورای رقابت به دو موضوع انتقاد دارند؛ نخست اینکه کنار گذاشتن این شورا از پروسه قیمت‌گذاری خودرو به آنها ابلاغ نشده است. موضوع دوم این است که آنها معتقدند قیمت خودرو نباید بیش از 10 درصد افزایش می‌یافته است، بنابراین ستاد تنظیم بازار در این ماجرا قانون را رعایت نکرده است. در واکنش به این اظهارات، معاون دادستان کل کشور چندی پیش اعلام کرد با توجه به بررسی‌های انجام شده، دولت با وجود میل باطنی رای به افزایش قیمت خودرو داده و روند نیز قانونی طی شده است. حالا وزیر صمت نیز پس از چندین روز سکوت در برابر مواضع شورای رقابت، به ابهامات وارده از سوی اعضای شورا واکنش نشان داده است. رضا فاطمی‌امین در گفت‌وگو با «ایلنا» گفته که ‌خود شورای رقابت در سال گذشته 3 نوبت قیمت خودرو را افزایش داد که نتیجه آن، افزایش مجموعا 90 درصدی قیمت بود‌. وی افزود: افزایش قیمت امسال حدود 30 درصد بوده که حدود یک سوم سال قبل است. ما در یک دوران گذار هستیم، دوره اعضای قبلی شورای رقابت تمام شده و الان اعضای جدید در حال معرفی هستند. عضویت اعضای قبلی در شورای رقابت وجاهت قانونی ندارد. وزیر صمت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد قانونی بودن کنار گذاشته شدن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و افزایش قیمت خودرو گفت: این روند کاملا قانونی بوده است. وی در مورد مصاحبه‌های منتقدانه اعضای شورای رقابت نیز بیان کرد: شورای رقابت الان وجود ندارد، زیرا دوره قبلی شورا تمام شده و اعضای جدید در حال معرفی هستند. به گفته وی، اظهارنظرهای صورت گرفته‌{در مورد قیمت خودرو} توسط اعضای قبلی شورای رقابت بوده است.

    پیش‌تر اما رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز اعلام کرده بود با توجه به اتمام دوره، قیمت خودرو تا زمان معرفی اعضای جدید، در حیطه اختیارات اعضای فعلی نیست. این در حالی بود که خودروسازان در آن مقطع منتظر اعلام قیمت جدید خودروها برای نیمه دوم سال‌(طبق روال شورای رقابت) بودند. با این حال، طبق اخبار منتشره، شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای بار دوم رای به کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو داده و ستاد تنظیم بازار عهده‌دار تعیین قیمت خودروهای داخلی شده است. این اتفاق در سال 97 نیز رخ داد، اما پس از 19 ماه، شورای رقابت به قیمت‌گذاری بازگشت و قریب به 15 ماه اختیار قیمت خودرو را به دست گرفت. حالا باید منتظر ماند و دید این اتفاق تکرار خواهد شد و شورای رقابت به قیمت‌گذاری برمی‌گردد یا برای همیشه از پروسه تعیین قیمت خودرو کنار خواهد رفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو