فونیکسریمکسبهتام

نایب رییس کمیسیون صنایع:

مجلس با افزایش نرخ خودرو مخالف است

تغییر قیمت موجب تنش در بازار می‌شود

عصر خودرو- نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت:‌ فکر می‌کنم که وزیر مبنای افزایش تولیدی که اعلام کرده را بر همین افزایش قیمت گذاشته بود تا با انتقال تصمیم‌گیری به ستاد تنظیم بازار، قیمت‌ها را افزایش داده و خودروسازان را برای افزایش تولید راضی کنند.

مجلس با افزایش نرخ خودرو مخالف است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، علی جدی در مورد علل احضار وزیر صمت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در مورد افزایش قیمت خودرو از وزیر صمت خواستیم که برای ارائه توضیحات درباره علل این امر، امروز به کمیسیون صنایع مجلس بیایند. برای افزایش قیمت نیازی به هماهنگی با مجلس نیست اما باید مجلس را برای این کار قانع کنند. علاوه بر وزیر صمت، از دیگر ارگان‌های مرتبط مانند خودروسازان هم دعوت شده تا در این جلسه حضور داشته باشند.

    وی در ادامه افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس با افزایش قیمت خودرو مخالف است. تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو متعادل نشود، نمی‌توان در مورد حوزه خودرو تصمیم اساسی گرفت و در این شرایط تغییر قیمت موجب تنش در بازار می‌شود. اگر ما پیشنهاد واردات خودرو حداقل در حد چند ده هزار دستگاه را دادیم، چون باعث متعادل شدن بازار خودرو و قیمت‌های منطقی‌تر می‌شد.

    جدی ادامه داد: در شرایط فعلی که بازار به تغییرات قیمتی حساس است، طبیعتا وزیر، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار هم در این مورد به راحتی نمی‌توانند تصمیم بگیرند.

    نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینطور نیست که با افزایش قیمت خودرو زیان انباشته خودروساز کاهش یابد چون با افزایش قیمت خودرو، قطعه هم گرانتر می‌شود و عملا تفاوتی در وضعیت خودروسازی نخواهد داشت. در عمل فقط مصرف‌کننده مجبور است قیمت بیشتری پرداخت کند.

    وی متذکر شد: من فکر می‌کنم که وزیر مبنای افزایش تولیدی که اعلام کرده بود را بر همین افزایش قیمت گذاشته بود تا با انتقال تصمیم‌گیری به ستاد تنظیم بازار، قیمت‌ها را افزایش داده و خودروسازان را برای افزایش تولید راضی کنند. از آنجا که زمان مناسبی برای افزایش قیمت خودرو چه در ستاد تنظیم بازار و چه در شورای رقابت نیست، هدفی که به دنبال آن هستند محقق نشده و قطعا تولید افزایش پیدا نخواهد کرد.

    جدی ادامه داد: پیشتر ابتدا قیمت‌ها را افزایش دادند و بعد که رییس جمهور مخالفت کردند، قیمت‌گذاری به ستاد تنظیم بازار سپرده شد؛ بعد گفتند که باید به همان سازوکار قبلی بازگردد. یعنی هنوز یک ساختار باثبات تعیین قیمت وجود ندارد، ما از وزیر خواستیم حضور پیدا کند تا تکلیف این موضوع مشخص شود که قرار است چه اتفاقی بیافتد. آیا شورای رقابت ورود خواهد کرد یا قرار است همه چیز به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و قیمت‌ها به همین شکل بدون هیچ مبنایی افزایش یابد؟

    این عضو کمیسیون صنایع مجلس متذکر شد: مورد خودرو مسئله کوچکی نیست که به این شکل تصمیم‌گیری شود بلکه مسیر باید مشخص باشد. از آنجا که ما در مورد تامین قطعه مشکل داریم، با افزایش قیمت مشکل خودروسازی حل نخواهد شد بلکه تنها مشکلی به مشکلات قبلی اضافه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو