فونیکسریمکسبهتام

عزم جدی سایپا در جایگزینی محصولات قدیمی و به‌روزرسانی قوای محرکه

عصر خودرو- ۱۳سال بعد از رونمایی از تیبا و حدود ۹ سال از ورود رسمی این خودرو به خیابان های کشور، سایپا رسما اعلام کرده است که محصول جدید اطلس را جایگزین این خودرو و ساینا خواهد کرد.

عزم جدی سایپا در جایگزینی محصولات قدیمی و به‌روزرسانی قوای محرکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» تیبا جهشی بزرگ برای صنعت خودرو ایران و سایپا از پراید بود اما عمرش به درازا کشید و علی رغم اصلاحات و ارائه چند نسخه فیس لیفت، امروز زمان خداحافظی با آن فرار رسیده تا یکی از هویت های اصلی سایپای نوین، یعنی به روز رسانی سبد محصولات بار دیگر نمایان شود.

    اصولا مردم ایران عادت ندارند که در صنعت خودرو کشور، خودرویی از خط تولید خارج ود بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی و صنعتی، جایگزینی با مدلی کاملا جدید در بازه زمانی استاندارد به صرفه نیست اما سایپای نوین که تابوی خروج پراید از خط تولید را بعد از حدود سه دهه شکست، اکنون در فاصله زمانی نزدیک به استاندارد جهانی، اقدام به معرفی جایگزین تیبا و ساینا خواهد کرد تا پلتفرم X200 مسیرش را با اطلس ادامه دهد. فارغ از مشخصات فنی نهایی اطلس و توانمندی های این محصول، ذات به روز رسانی محصولات و خداافظی با محصولات پیش از ده سالگی، پدیده ای نوین و قابل تقدیر در راستای پیشرفت صنعت خودرو کشور است که برای نخستین بار با چنین جدیتی از سوی سایپا دنبال می شود و پیشتر در هیچ شرکت خودروسازی داخلی چنین رویکردی مشاهده نشده بود.
    اطلس، نسل نوینی بر پایه پلتفرم X200 است که پس از پراید و بر پایه ظرفیت تولید این خودرو سطوح پایه قیمتی خودرو در بازار را در اختیار داشته است و این روند قرار است با اطلس ادامه پیدا کند.
    گروه خودروسازی سایپا، چندی پیش در نمایشگاه قطهات تهران، قطعات مختلف بدنه اطلس را تحت عنوان نیو کوییک به نمایش گذاشت که نشان دهنده افزایش کیفیت قعات بدنه و تغییرات اساسی در نمای ظاهری آن بود. اطلس قرار است با نسخه بهبود یافته قوای محرکه خانواده تیبا و ساینا روانه بازار شود و از همه مهمتر در سطح امکانات، موارد جدیدی را به بازار معرفی کند و به نوعی نگاه مردم به خودروهای پایه قیمتی بازار را تغییر دهد.
    شنیده ها حاکی از آن است که پیشرانه مورد استفاده برای اطلس از سری جدید M15GSI سایپا خواهد بود که تغییراتی در سیستم خروجی دود، سرسیلندر، سیستم جرقه زنی و پاشش سوخت آن ایجاد شده و همچنین سیستم دریچه گاز آن به برقی تغییر یافته که در نهایت عملکرد این پیشرانه بخصوص در بلندمدت را نسبت به گزینه های پیشین متفاوت می کند. این پیشرانه همچنین به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ یا VVT مجهز شده و بر اساس شنیده ها از منابع معتبر حداکثر توان آن می تواند تا حدود 95 اسب بخار برسد و حداکثر گشتاور آن نیز ارتقاء قابل توجهی تا حدود 140 نیوتون متر داشته باشد. سایپا در صورت دستیابی به این اعداد یه محدوده نزدیک به آن، پیشرانه ای مشابه یکی از شرکت های معتبر اروپایی خواهد داشت که بر روی خودروهای هم وزن با ابعاد مشابه اطلس قرار می گیرد و این عملکرد مناسب چنین کلاسی است و ارتقاء قابل توجهی برای صنعت خودرو کشور به حساب می آید.
    سایپایی ها، به روز رسانی محصولات را تنها محدود به اطلس و جایگزینی تیبا و ساینا نکرده اند بلکه برنامه گسترده ای برای سری جدید محصولات نیز دارند. این خودروساز به تازگی در نمایشگاه قعات، پیشرانه 16 سوپاپ جدید تنفس طبیعی را به نمایش گذاشت که به گفته آن ها بر پایه یک پیشرانه معتبر اروپایی توسعه یافته که به نظر می رسد به برند سیتروئن، شریک پیشین سایپا مربوط باشد و این پیشرانه توانایی دستیابی به توانی تا 115 اسب بخار را خواه داشت که احتمالا در محصولات جدیدی نظیر آریا، شاهین و تند90 جدید گروه خودروسازی سایپا قرار نصب خواهد شد.
    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به تازگی در زمینه محصولات آتی و برنامه های سایپا گفته است: وظیفه ما این است که محصولات جدید، با کیفیت و با تکنولوژی بالاتر تولید و عرضه کنیم، در این میان از نمایندگی های رسمی مجموعه سایپا می‌خواهیم که در این مسیر همکاری و همراهی داشته باشند تا بتوانیم بهترین خدمات را به مشتریان ارایه کنیم.
    وی با بیان اینکه سایپا در دهه 70 با محصولاتی که در سبد تولید خود داشت، خودروساز برتری بود، افزود: برای رسیدن به دوران اوج، نیازمند آن هستیم که محصولات جدید و به روز تولید کنیم. طی حدود 25 سالی که پراید تولید داشت، به دلیل عدم سرمایه گذاری در محصولات جدیدتر و اقتصادی، برند گروه خودروسازی سایپا لطمه دید و در برهه ای پراید مظهر ناتوانی صنعت خودرو شده بود که ما با یک تصمیم درست به تولید آن پایان دادیم.
    سلیمانی اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا با تولید محصولات به روز، ارائه خدمات نوین و ارتقاء کیفیت، باید به نحوی عمل کند که تفکر گذشته جامعه نسبت به این مجموعه زدوده شود و مردم به این نتیجه برسند که سایپا بسیار پیشرفت کرده و در توسعه صنعت خودرو پیشگام است.

    وی تصریح کرد: برای آنکه مردم به این باور برسند که سایپا، نسبت به گذشته پیشرفت محسوسی داشته است، ضرورت دارد که نمایندگی ها نیز در ارایه خدمات بهتر، باکیفیت بالاتر و مناسب تر برنامه ریزی کنند.
    وی افزود: بیش از 15 ماه است که خودروی پراید از گردونه تولید خارج شده ولی کماکان برخی ها می گویند که سایپا، پراید تولید می‌کند، لذا نیاز است که تمام بخش ها به صورت ویژه کار کنند تا این پیام به جامعه برسد که گروه خودروسازی سایپا از پراید عبور کرده و دوران سایپای نوین آغاز شده است.
    سلیمانی درباره خودروی شاهین که از زمستان سال 99 وارد بازار خودرو شده است، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که همواره در طراحی و تولید این خودرو مورد تاکید قرار گرفت، استحکام و ایمنی آن بود، ما باید به گونه ای عمل کنیم که مردم و مشتریان وفادار ما بدانند که محصولات کیفی در این مجموعه تولید می شود.
    وی افزود: گروه خودروسازی سایپا در سه سال آینده، 9 محصول جدید خواهد داشت، این محصولات با تکنولوژی های روز خواهد بود و با افتخار باید بگویم که مانند خودرو شاهین تمام مراحل طراحی، تولید و ساخت قطعات آن در داخل کشور انجام می شوند.
    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه به زودی کراس اوور آریا و هاچ بک اطلس این مجموعه وارد بازار خواهند شد، افزود: عرضه و توسعه محصول جدید در شرایط تحریم به خصوص اوایل تحریم بسیار سخت و دشوار بود اما خوشبختانه تولید خودروی شاهین نشان داد که این مجموعه و صنعت قطعه سازی به حدی از بلوغ رسیده که می تواند در مسیر خوداتکایی گام بردارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو