فونیکسریمکسبهتام

گام‌های ترافیکی اسپانیا برای مقابله با تغییرات اقلیمی

عصر خودرو- اجرای طرح محدودیت های ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا، وضع عوارض شهری، توسعه تولید خودروهای الکتریکی و تقویت زیرساخت‌های شارژ برقی از جمله برنامه هایی است که اسپانیا با تکیه به آن‌ها در تلاش است سهم خود در مقابله با تغییرات اقلیمی را ادا کند.

گام‌های ترافیکی اسپانیا برای مقابله با تغییرات اقلیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، میزبانی گلاسکوی اسکاتلند از سران مدعو اجلاس آب‌وهوایی به پایان رسید اما مطالبه شهروندان سراسر جهان از دولت‌ها برای اقدامات بیشتر و قاطع‌تر فراتر از سخنرانی‌های پرطمطراق به پایان نخواهد رسید. مسئولیتی که نه فقط از جانب بشر امروز که از جانب نسل و یا نسل‌های آینده بر دوش رهبران و مدیران حاضر سنگینی خواهد کرد.

    برنامه ریزی‌ها برای راه‌اندازی و اجرای مناطق کم انتشار آلودگی هوا (Low Emission Zone) یکی از طرح‌هایی است که در چارچوب قوانین تغییرات اقلیمی از مدت‌ها قبل در کشورهای اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفته است. اسپانیا یکی از کشورهایی است که در راستای اجرای تعهدات خود در مقابل تغییرات اقلیمی از ورود این طرح به فاز عملیاتی از سال 2023 خبر داده است.

    مناطق کم انتشار مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا ایجاد می­شوند. برای رسیدن به این هدف، خودروهای با آلایندگی بالا و غیر استاندارد از تردد در این مناطق منع می ­شوند و دسترسی وسایل نقلیه به آن‌ها بر اساس میزان انتشار آلودگی شان تعریف و محدود می­ گردد و برای این مناطق استانداردهای خاصی در نظر گرفته می­ شود.

    از نظر تاریخی این مناطق ابتدا در سال 1996 در شهر استکهلم سوئد معرفی شدند، در حال حاضر حدود 225 منطقه کم انتشار در 11 کشور عضو اتحادیه اروپا شامل کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد، ایتالیا، هلند، مجارستان، اتریش، بلژیک، انگلستان، نروژ و سوئیس وجود دارد.

    گام‌های ترافیکی اسپانیا برای مقابله با تغییرات اقلیمی

    هر کس آلوده می‌کند، هزینه‌اش را بپردازد

    به گزارش روزنامه لا وانگواردیا، «وزارت انتقال اکولوژیک» اسپانیا (وزارت محیط زیست سابق) با انتشار فهرستی از دستورالعمل‌ها اعلام کرد شهرداری‌ها در 149 شهر با بیش از 50 هزار نفر جمعیت موظف هستند از سال 2023 میلادی، قوانین مربوط به مناطق کم انتشار را به اجرا درآوردند.

    این وزارتخانه به عنوان راهنمای طراحی این مناطق، سندی را در اختیار مقامات ایالتی سراسر اسپانیا قرار داده است و شهرداری‌ها نیز می‌بایست برنامه‌های عملی خود برای بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه دهند. 

    عوارض شهری از جمله ابزاری است که دولت اسپانیا به منظور جلوگیری از ورود وسایل نقلیه شخصی به مناطق آلوده یا شلوغ، کاهش حجم ترافیک و ایجاد درآمد در جهت تقویت روند انتقال زیست‌محیطی اعمال می‌کند.

    به گفته «ایسمائِل آسنار» مدیر کل کیفیت و ارزیابی محیط زیست وزارت انتقال اکولوژیک اسپانیا، تدابیر شهرداری‌ها از منظر کیفیت هوا باید بسیار سختگیرانه‌تر از دستورالعمل‌های سایر کشورهای اروپا و در تطابق بیشتر با اصول سازمان جهانی بهداشت باشد.

    اسپانیا در حالی حرکت به سمت کاهش استفاده از خودورو و مبارزه به آلودگی هوا را در اولویت‌های خود قرار داده است که خبرگزاری افه پیشتر در گزارشی نوشت: آلودگی حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث مرگ‌ومیر زودرس سالانه حدود 45 هزار نفر در اسپانیا می‌شود که 30 درصد این آمار در کلان‌شهرهای مادرید و بارسلونا اتفاق می‌افتد.

    به گزارش خبرگزاری افه، دولت اسپانیا دو میلیارد و 916 میلیون یورو برای ایجاد این مناطق کم آلاینده اختصاص خواهد داد که این رقم تقریبا نیمی (44 درصد) از سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده دولت در گذار به تحرک پایدار در محیط‌های شهری محسوب می‌شود.

    بر اساس سند منتشر شده دولت اسپانیا، مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح بالغ بر شش میلیارد و 536 میلیون یورو است که دو میلیارد آن صرف نصب تاسیسات شارژ برقی و خرید خودروهای الکتریکی و یک میلیارد و 620 میلیون یورو دیگر برای تقویت و بهبود خدمات حمل‌ونقل همچون ایستگاه‌ها، جاده‌ و خیابان‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی هزینه خواهد شد.

    گام‌های ترافیکی اسپانیا برای مقابله با تغییرات اقلیمی

    هزاران اسپانیایی طبق "قانون تغییرات آب‌وهوایی" باید قبل از سال 2023 خودرو خود را تغییر دهند

    به گزارش نشریه آب‌ث، با اجرای محدودیت‌های تردد برای وسایل نقلیه آلاینده در شهرهای با بیش از 50 هزار نفر جمعیت، هزاران اسپانیایی (بیش از 53 درصد جمعیت اسپانیا) تا سال 2023 به سمت تعویض وسایل نقلیه خود سوق داده خواهند شد.

    به این ترتیب همزمان با حمایت دولت اسپانیا در استقرار و تقویت زیرساخت‌های شارژ برقی برای تسهیل تردد خودروهای الکتریکی، ناوگان حمل‌ونقل به وسایل نقلیه با سطح آلایندگی صفر و یا پایین و خودروهای برقی تبدیل خواهد شد.

    دولت اسپانیا در راستای تدابیر زیست‌محیطی و با هدف طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی تا سال 2023 میلادی، چهار میلیارد و 295 میلیون یورو در صنعت خودروسازی این کشور بودجه تزریق خواهد کرد.

    به نوشته ال پائیس، بر اساس برآوردهای انجام شده، تقویت تولید خودروهای برقی علاوه بر ایجاد بین 68 هزار تا 141 هزار فرصت شغلی، بین 10 تا 17 میلیارد یورو در تولید ناخالص داخلی اسپانیا تاثیرگذار خواهد بود.

    بر اساس آمار ارائه شده فروش وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و گازی در اسپانیا در ماه ژوئن سال جاری میلادی (خرداد- تیر) در مقایسه با مدت مشابه سال 2020، شاهد افزایش 126.8 درصدی بوده است. به این ترتیب در این بازه زمانی 35 هزار و 413 خودرو فروش رفته است. 

    همچنین بازار خودروهای 100 درصد الکتریکی با افزایش فروش 226.8 درصدی، بالاترین رشد فروش در ماه ژوئن را تجربه کرده است.

    براساس برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا تا سال 2030 حداقل 30 میلیون خودرو برقی در اروپا تردد خواهد کرد اما تا سال 2050 تقریبا همه خودروها اعم‌از وانت، اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین برقی و بدون انتشار گازهای آلاینده خواهند شد.

    اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که در نظر دارد تا سال 2030 نسبت به سال 1990، به میزان 23 درصد، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. به این ترتیب توقف فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی، دیزلی یا بنزینی برای اهداف غیرتجاری، تجهیز پمپ بنزین‌ها و ساختمان‌های با ظرفیت بیش از 20 محل پارک خودرو به ایستگاه‌های شارژ برقی به منظور توسعه موتورهای الکتریکی از اهداف اسپانیا در این طرح مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط