فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی شورای نگهبان:

در مصوبه خودرویی مجلس دنبال مانع تراشی نیستیم

عصر خودرو- سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی نگاه ویژه به خانواده دارد و اصل ۱۰ قانون اساسی بر این امر تاکید دارد.امیدواریم این قانون و برنامه ما را به مقصودی که قانون اساسی به دنبال آن است نزدیک کند و خانواده در تمام حوزه های اجتماعی محور باشد.

در مصوبه خودرویی مجلس دنبال مانع تراشی نیستیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از برنا، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسات اخیر شورای نگهبان گفت: طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت چند باری در رفت و آمد مجلس و شورای نگهبان بود و در نهایت هفته های اخیر مورد تعقیب شورا قرار گرفت و اخیرا  هم رییس جمهور این قانون را ابلاغ کردند. قانون اساسی نگاه ویژه به خانواده دارد و اصل 10 قانون اساسی بر این امر تاکید دارد.امیدواریم این قانون و برنامه ما را به مقصودی که قانون اساسی به دنبال آن است نزدیک کند و  خانواده در تمام حوزه های اجتماعی محور باشد.

    او در ادامه گفت: لایحه بعدی تصویب اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان است که این مصوبه هم در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و مغایر با قانون شناخته نشد.

    طحان نظیف بیان کرد: لایحه بعدی پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر است که این لایحه هم در جلسات اخیر شورای  مورد بررسی قرار گرفت و خلاف شرع و موازین شناخته نشد و البته چند تذکر خدمت مجلس داده شده که ویرایشی است و باید اعمال کنند. بارها خدمت مجلس گفته ایم که متن نهایی را به شورای ارسال کنند که نیاز به این اصلاحات نباشد.

    سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد: در خصوص طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی  اشکالاتی را شورای نگهبان خدمت مجلس عرض کرد واخیرا هنوز اصلاحی از سوی مجلس صورت نگرفته است.

    او در خصوص طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار گفت: ایرادات این طرح را در رسانه تبیین کردم، سه دسته اشکال وابهام نسبت به این مصوبه داشتیم یک دسته ایراداتی است که در حدود اختیاراتی بود که به هیئت بهبود کسب و کار داده شده بود که این امتیازات بخشی از آن خلاف قانون اساسی است، مثلا تبدیل مجوز تایید محور به ثبت محور  را منوط به تشخیص این هیئت کرده بودند که این خلاف نظام اداری صحیح است زیرا اصل این کار به عهده هیئت وزیران است. در تبصره 4 هم موضوعی را منوط به هییت مقررات زدایی و بهبود کسب وکار کردند که مغایر اصل 60قانون اساسی است. ایرادات دوم راجع به تکالیفی بود که برای وزارت دادگستری در نظر گرفته شده است.مثلا اگر کانون وکلا آزمون برگزار نکند این موضع را برعهده وزیر دادگستری دانسته بودند که این مغایر با قانون است .

    سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به طولانی شدن تصویب برخی قوانین گفت: وظایف شورای نگهبان مشخص است ابتکار قانون گذاری در دست ما نیست. ما تنها نهادی هستیم که نسبت به اظهارنظر ده روز زمان داریم و می شود ده روز هم زمان گرفت، اما اگر شورای نگهبان نظر ندهد تبدیل به قانون می شود. ما نمی توانیم موضوعات را در دستورکار مجلس قرار دهیم و نمی توانیم ورودی داشته باشیم.

    سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مصوبه خودرویی مجلس گفت: این مصوبه را هنوز دریافت نکردیم. ما معتقدیم صنعت خودرو باید ساماندهی شود و با کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد. نسبت به واردات خودرو ورود کارشناسی نداشتیم. البته در شورای نگهبان شان ما بررسی است و اگر مغایرت با قانون اساسی و شرع دیدیم، می گوییم. بدنبال حل این موضوع هستیم و دنبال مانع تراشی نیستیم. ما به مصوبه مجلس اشکال نداشتیم و ابهام داشتیم و در جلسات تخصصی مجلس حضور داشتیم و سعی کردیم راهکار ارایه بدهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو