فونیکسریمکسبهتام

نسخه جدید برای بازار خودرو؛

واردات در قبال صادرات خودرو انجام می شود؟

عصر خودرو- نمایندگان در نشست علنی در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان در مجلس موافقت کردند.

واردات در قبال صادرات خودرو انجام می شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، واردات خودرو با رفع ابهاماتی که شورای نگهبان به آن گرفت روز گذشته در مجلس شورای اسلامی رای آورد؛ نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه 26 آبان ماه با گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان با 193 رای موافق، 9 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

    بر این اساس ماده (4) این طرح بدین شرح اصلاح می‌شود: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

    به گفته کارشناسان صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو می تواند اثرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد؛ به طوری که می تواند قیمت خودروهای داخلی و وارداتی را تا حد زیادی کاهش دهد.

    مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو معتقد است که آزادسازی واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی و وارداتی کاهش می دهد.

    ابوالفضل خلخالی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز می گوید واردات خودرو می تواند باعث افزایش عرضه در بازار و تعدیل قیمت ها شود همچنین فضای انحصاری را از خودروسازان حذف کند و یک فضای رقابتی ایجاد کند و باعث افزایش کیفیت خودروها شود.

    او بیان کرد: مهم ترین نکته این است که واردات نباید به تولیدات داخل لطمه بزند. بر این اساس باید برای واردات سقفی در نظر گرفته شود.  

    از طرفی طی چند روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی در بازار خودرو هستیم؛ خبر افزایش قیمت محصولات دو خودروسازی و لغو آن به فاصله چند روز بازار را هم با واکنش های مختلفی همراه کرد.

    در این افزایش قیمت ها، محصولات 2 خودرو ساز از 14 تا 44 درصد گران شد. تا جایی  که پژو 206 تیپ 2 با افزایش 60 میلیون تومانی از 127 میلیون به 184 میلیون تومان، پژو 405 دوگانه سوز از 124 میلیون به 145 میلیون تومان، پژو پارس بنزینی از 140 میلیون به 160 میلیون تومان، رانا پلاس از 180 میلیون به 208 میلیون تومان رسیده است. 

    همچنین تیبا 2 از 106 میلیون به 123 میلیون تومان، کوئیک s از 156 میلیون تومان به 178 میلیون تومان، شاهین از 300 میلیون به 340 میلیون تومان رسیده است. موضوعی که مسئولان شورای رقابت آن را پس از اعلام رسمی 2 خودروسازی، تکذیب کردند و گفتند که خودروسازان باید محصولات خود را با قیمت گذشته بفروشند. 

    این افزایش قیمت در ابتدا در جلسه 28 مهرماه سران قوا مطرح شده بود، جلسه ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود. پس از آن در اقدامی ناگهانی شورای رقابت از روند قیمت‌گذاری کنار گذاشته و وزارت صمت، متولی قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو شده است.

    پس از آن خودروسازان ادعا کردند که افزایش قیمت خودرو با مصوبه و مجوز وزارت صمت انجام شده و حتی قیمت‌ها را این وزارتخانه تعیین و به خودروسازان اعلام کرده است. اما این پایان ماجرا نبود و به دنبال مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو منتفی شود و اینگونه مخالفت رسمی خود را اعلام کرد.

    خودروسازان چرا افزایش قیمت دادند؟
    کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به نظر می رسد که قیمت خودرو در بازار، بر اساس نرخ تورم در کشور تعیین می شود یعنی در یک مقایسه ای که بین نرخ تورم عمومی کشور با نرخ افزایش خودرو در طول 3 سال گذشته انجام شود، متوجه خواهیم شد که تناسب زیادی بین این 2 نمودار وجود دارد.

    این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: به عبارت دیگر قیمت گذاری دستوری کمترین تاثیر را در کاهش قیمت خودرو در بازار داشته است. از یک سو همین قیمت گذاری دستوری باعث شد که شرکت های خودروساز  بخشی از توان تولید را برای عرضه خودرو از دست دهند. طبیعتا تورم در کنار کاهش و افت تولید 2 عامل اصلی بودند که تاثیر زیادی در افزایش قیمت خودرو در بازار داشتند.

    سنجری تشریح کرد: در کنار این موضوع، انجام قرعه کشی برای اینکه خودرو را به افراد خاصی با نرخ یارانه ای تحویل دهند،  نتیجه قیمت گذاری دستوری بود. در کشور بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو نیاز است چطور ممکن است در یک فرآیند قرعه کشی پنج میلیون نفر ثبت نا می کنند.

    او تشربح کرد: ثبت نام کنندگان دنبال این هستند که از یارانه خودرو استفاده کنند. این رفت و برگشتی که اتفاق افتاد باعث شد قیمت ها در بازار مجدد متزلزل شود؛ یک بار قیمت گذاری دستوری را حذف شد و شوکی به بازار منتقل شد و مجدد باعث شد به صورت مقطعی قیمت ها افزایش پیدا کند.

    این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر صبوری رخ می داد و شرکت ها متعهد می شدند که عرضه خودرو را افزایش دهند، طبیعتا در کوتاه مدت قیمت ها کنترل می شد اما اکنون مجدد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.  

    با آزادسازی، قیمت خودرو به کدام سمت می‌رود؟
    آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: قیمت گذاری دستوری به نوعی باعث ضرر و زیان خودروسازان و قطعه سازان شد و اکنون با طرح اخیر، مشکلات این صنعت حل خواهد شد.

    او بیان کرد: اکنون ذی نفعان صنعت خودرو شامل سهام داران بورسی و غیر بورسی، خودروسازی قطعه سازان و زنجیره تامین آنها، از این طرح بهره می برند و اثرات مثبتی بر بازار خودرو خواهد گذاشت.

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودروی کشور ادامه داد: از طرف دیگر مشتریان نهایی که به نوعی ذی نفع اصلی را صنعت خودرو به عنوان مشتری نهایی این صنعت هستند، خودرو را ارزان تر و با قیمت کارخانه و بدون واسطه خرید خواهند کرد.

    به گفته محبی نژاد اکنون شکاف قیمت خودرو بین بازار و درب کارخانه در محصولات ایران خودرو حدود 100 درصد یعنی 2 برابر بازار و در محصولات سایپا 30 درصد اختلاف است که این واسطه گری ها، دست دلالان را کوتاه نمی کند.

    اگرچه فعلا افزایش قیمت خودرو منتفی شده، اما به نظر می‌رسد که دولت تصمیم به افزایش قیمت خودرو گرفته و بعد از تصمیم خود منصرف شده است. یا اینکه واکنش‌های مردم به افزایش قیمت دولت را از تصمیم خود عقب نشانده است.

    آخرین تصمیمات در خصوص بازار خودرو طبق گفته رئیس جمهور و وزیر صمت به ستاد تنظیم بازار و همچنین مصوبه جدید مجلس بستگی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو