فونیکسریمکسبهتام

معرفی ستون ها در خودروها و دلیل اهمیت آنها

عصر خودرو- ستون ها در خودرو چگونه نامگذاری می شوند و اصلاً چه نیازی به تشخیص و تمیز آنها از یکدیگر است؟

معرفی ستون ها در خودروها و دلیل اهمیت آنها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز،  وقتی صحبت از ستون در خودرو می شود، منظور ستون هایی است که از سقف تا کنار پنجره ها کشیده شده و در انواع خودروها با هم متفاوت است و طبق تعریف، ستون آ A-Pillars  در دو طرف پنجره جلوی خودرو هستند، ستون ب B-Pillars ستون های میانی است که از سقف در بین درب جلو و عقب قرار دارد (درست پشت درهای جلو) و ستون س C-Pillars در پشت سرنشین های عقب است.

    در برخی از نامگذاری ها هم ستون های خودرو را به سه دسته جلو، مرکز و عقب تقسیم بندی می کنند اما وقتی خودرو استیشن یا شاسی بلند باشد دیگر ستون عقب کمی گیج کننده می شود. برای همین در خودروهای استیشن و شاسی بلند ستون هایی که از سقف به سمت عقب کشیده شده اند به ستون د D-Pillars نامگذاری شده اند. در مورد خودروهایی مثل لیموزین که کشیده اند و بیش از یک ستون بین درب ها دارند ستون ب 1 و ستون ب 2 به تعداد ردیف های صندلی نامگذاری می شوند.

    حالا اصلاً چه نیازی است که این ستون ها از هم تمیز داده شوند یا نامگذاری شوند؟ شاید مهمترین دلیل آن این است که مصرف کنندگان راحت تر آنها را بشناسند.  ممکن است در توصیف خودروها هنگام خرید بشنوید که «ستون آ کمی ضخیم است و ممکن است کمی مانع دید راننده شود.» خوب حالا شما بهتر می تواند تشخیص بدهید که منظور کدام بخش از خودرو است. معمولاً این اشکال بیشتر در خودروهای قدیمی تر مشاهده می شود و بیشتر زمان گردش به چپ یا عبور پیاده ها رخ می نماید.

    بهبود دید این روزها به مسئله مهمی تبدیل شده است. اگر به خودروهای دهه 50، 60 و 70 نگاه کنید، ستون هایی که از سقف کشیده شده اند با استانداردهای امروز از رشته های ماکارونی باریک ترند [spaghetti-thin] و شاید از لحاظ دید خیلی عالی بودند اما وقتی بحث ایمنی خودرو پیش می آید، مخصوصاً در تست های تصادف خودرو به ویژه تست واژگونی و غلت خوردن خودرو اهمیت خیلی زیادی پیدا می کنند و در این جا خیلی هم خوب نیست که از رشته های ماکارونی نازک تر باشند. در ضمن در همان سه دهه، ستون ب در پشت درهای جلو نداشتند و در اصطلاح به آنها سقف سخت یا Hardtops می گفتند. در این نوع خودروها وقتی هر دو در یک طرف باز می شد، یک سوراخ بزرگ به نظر می رسید چون بین در جلو و عقب ستون ب وجود نداشت. هرچند که به خودرو زیبایی می داد و دید راننده به اطراف را بهتر می کرد اما از لحاظ ایمنی و تست تصادف به هیچ وجه مطلوب نبود. در آن زمان سقف سخت ها بیشتر در خودروهای دو درب، چهار درب و حتی استیشن هم دیده می شدند و نسبت به سدان هایی که ستون ب داشت گران تر هم بود. اما امروزه به خاطر الزامات ایمنی دیگر خبری از سقف سخت ها نیست در عوض گاهی برای خلق آن زیبایی ستون ب را سیاه می کنند و تریم کروم را در اطراف آن به کار می گیرند. همین تکنیک را روی ستون د خودروهای شاسی بلند انجام می دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو