فونیکسریمکسبهتام

درخواست از راهور برای جریمه خودروهای شخصی پارک شده در محل "پارک خودروهای ویژه معلولان"

عصر خودرو- رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور از رئیس پلیس راهور ناجا خواست تا به مدت چند ماه برنامه‌ای ضربتی در سطح شهر و کشور اجرا کند تا هر کسی خودرو خود را در محل "پارک خودرو ویژه معلولان" پارک کرد، جریمه و خودرو وی به پارکینگ منتقل شود.

درخواست از راهور برای جریمه خودروهای شخصی پارک شده در محل "پارک خودروهای ویژه معلولان"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی،‌ با بیان اینکه افراد دارای معلولیت برای زندگی اجتماعی در شهر با موانع معماری و شهری متعددی روبرو هستند، اظهار کرد: سازگارسازی محیط شهری با نیازهای افراد دارای معلولیت جسمی، ضرورتی حیاتی است و لذا باید طراحی شهرها براساس معیارها و ضوابط خاصی برای آنها انجام پذیرد.

    وی ادامه داد: اقدامات زیادی برای رفع مشکلات و تامین نیازهای افراد دارای معلولیت در سطح شهرها انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارد. این افراد نیاز به ترحم ندارند و اگر امکانات مناسب برای آنان فراهم شود می‌توانند توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به منصه ظهور بگذارند.

    رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور با اشاره به اینکه مسئله تنها تنوع عناصر مبلمان شهری نیست، بلکه شیوه توزیع آنها در سطح خیابان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بنابراین همکاری میان ادارات و سازمان‌های گوناگون برای رفع مشکلات افراد دارای معلولیت الزامی است؛ در این راستا لازم است تدابیری مدنظر قرار گیرد که فرد دارای معلولیت را قادر سازد بدون کمک گرفتن از شخص همراه، در جامعه زندگی کند. به طور مثال در اکثر نقاط شهر (مراکز خرید، رستوران‌ها و...) پارکینگ‌های ویژه معلولان با نصب علائم نزدیک به درب ورودی مخصوص افراد معلول در نظر گرفته شده است که پارک هر وسیله نقلیه‌ای در این نقاط برای فرد متخلف جریمه دارد.

    کاظمی مومن‌سرایی با تاکید بر اینکه از هر 25 پارکینگ، یک پارکینگ در سطح شهر مختص افراد دارای معلولیت است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و تلاش فراوان در اکثر شهرها، تابلو ویژه معلولان و اختصاص جای پارک فراهم شده است، این درحالیست که متاسفانه علاوه بر شهر، در فرهنگ شهرنشینی هم ضعف‌هایی وجود دارد؛ در اکثر شهرها تامین پارکینگ حاشیه‌ای به ویژه در خیابان‌های اصلی شهرهای پرجمعیت کاری دشوار است.

    وی یادآور شد: مشکل اساسی‌تر آنجاست که آحاد مردم به شرایط معلولان و دشواری‌های تردد آنها واقف نیستند و از مکان‌های پارک ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان فرصت استفاده می‌کنند که امید است با همکاری شهرداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی در کل کشور و همچنین آحاد مردم شاهد فراهم شدن «شهری برای همه» باشیم.

    رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه مشاهده کلی در سطح شهر نشان می‌دهد که 90 درصد محل پارکینگ خودروهای افراد دارای معلولیت توسط خودروهای سایر افراد اشغال شده است، افزود: برخی از موارد نیازمند فرهنگ‌سازی است، اما به نظر برخی موارد جنبه قهری دارند؛ محل پارکینگ ویژه افراد دارای معلولیت مشخص است و بعید است مردم از این موضوع ناآگاه باشند. زمانی که افراد می‌دانند نباید زیر تابلو «مطلقا ممنوع» پارک کنند، قطعا محل تابلو پارکینگ ویژه معلولان را هم مشاهده می‌کنند؛ پس در واقع در این جا رعایت حقوق افراد دارای معلولیت صورت نمی‌گیرد و علت رعایت نکردن این موضوع این است که افراد خودشان درک مستقیمی از آن ندارند که چقدر برای افراد دارای معلولیت یا جانبازان حیاتی است.

    کاظمی مومن‌سرایی ادامه داد: مردم به علائم ویژه افراد دارای معلولیت در سطح شهر آگاه هستند و افرادی هم که آگاهی ندارند نیاز است از نظر فرهنگی، فرهنگ‌سازی صورت گیرد، اما به نظر اکنون زمان آن رسیده که به صورت قهری با متخلفان برخورد شود تا هر فردی که خودروی خود را در پارکینگ ویژه افراد دارای معلولیت پارک کرد، جریمه و ماشین او به پارکینگ منتقل شود.

    در این راستا رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور از رئیس پلیس راهور ناجا خواست تا به مدت چند ماه برنامه ضربتی را در سطح شهر و کشور اجرا کند و هر کسی که خودرو خود را در محل پارک خودرو ویژه افراد دارای معلولیت پارک کرده بود جریمه و خودرو او به پارکینگ منتقل شود. اگر این کار انجام شود ما دیگر شاهد تخلفات نخواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو