فونیکسریمکسبهتام

سوئد به عنوان قهرمان دوست دار محیط زیست گناهان کربنی خود را صادر می کند

عصر خودرو- وقتی صحبت از آلودگی و آلایندگی می شود، معلوم نیست چرا فقط یقه ی خودروسازان را می گیرند.

سوئد به عنوان قهرمان دوست دار محیط زیست گناهان کربنی خود را صادر می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز،‌ وقتی دادگاهی در سوئد بزرگترین سازنده سیمان را محکوم به  توقف استخراج سنگ آهک در گاتلند Gotland کرد تا جلوی آلودگی را بگیرد، بوم شناسان [اکولوژیست ها] خوشحالی کردند.

    تعطیلی کارخانه سیمان در سوئد علاوه بر حفظ حیات وحش و ذخایر آب،‌ موجب کاهش 75 درصدی در تولید سیمان در کشور سوئد می شود. این کارخانه از لحاظ تولید کربن مقام دوم را در این کشور دارد. از نظر برخی دیگر از کارشناسان این خودش یک فاجعه جدید است و این تلقی در یکی از گزارش هایی که به سفارش دولت سوئد ارائه شده هم انعکاس یافته است. از نظر این کارشناسان، سوئد از حالا مجبور می شود نیاز خود به سیمان را از کشورهایی تأمین کند که روش تولید سیمان آنها به شدت آلاینده تر است. همچنین این موضوع به از دست رفتن اشتغال در کشور سوئد به وجه در صنعت ساخت و ساز می انجامد. 

    در این گزارش آمده است که: «واردات از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می تواند آثار زیست محیط مخرب تری داشته باشد چون در خارج از اتحادیه،‌ استانداردهای مربوط به آلایندگی دی اکسید کربن، سهیل گیرانه تر هستند.»

    یکی از چالش هایی که کشور سوئد با آن رو به رو است نشست سازمان ملل در گلاسکو تحت عنوان گفت و گوهای آب وهوایی COP26 است،‌ این موضوع است که سوئد به جای حل مشکل آلاینده های کربنی می خواهد این مشکل را به جای دیگر صادر کند. پدیده ای که به «نشت کربن» carbon leakage معروف شده است. 

    سوئد به عنوان یک دموکراسی با ثبات اسکاندیناوی، همیشه در رده بندی های زیست محیط در صدر جدول ها قرار داشته و سالیان سال است که روی کاهش گازهای گلخانه ای همزمان با حفظ رشد اقتصادی کار می کند و قرار است که تا سال 2045 به آلایندگی صفر [برآیند تولید و جذب کربن] برسد.

    بالاترین مالیات کربنی دنیا در کشور سوئد تعیین شده که به ازای هر تن 137 دلار است. همچنین سوئد در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هم در رأس جدول است. در سال 2018 آلایندگی کربنی به ازای هر فرد در این کشور بالاترین مالیات کربنی دنیا در کشور سوئد تعیین شده که به ازای هر تن 137 دلار است. همچنین سوئد در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هم در رأس جدول است. در سال 2018 بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک جهانی آلایندگی کربنی به ازای هر فرد در این کشور 3.5 تن در سال بوده که خیلی پایین تر از حد متوسط اتحادیه اروپا است که 6.4 تن است.

    این تصمیم دادگاه در مورد کارخانه سیمان اسلایت Slite به خوبی شکاف بین اهداف محلی و اهداف محیط زیستی پیمان پاریس 2015 را نشان می دهد. این پیمان را 200 کشور جهان امضا کرده اند و به موجب آن باید دمای کره زمین تا 1.5 درجه سیلیسیوس کاهش یابد.

    بیشتر سیمان وارداتی اتحادیه اروپا از کشورهای ترکیه، روسیه، بلاروس و آفریقای شمالی تأمین می شود. آنها سامانه تجاری آلاینده های اتحادیه اروپا Emissions Trading System‌ یا ETS را ندارند. بر اساس اطلاعات بانک جهانی فقط 22 درصد از آلایندگی جهانی در مکانیسم قیمت گذاری لحاظ می شود. صندوق بین المللی پول قیمت متوسط جهانی کربن را 3 دلار در تن محاسبه کرده که در مقابل مالیات سنگین 137 دلاری سوئد بسیار ناچیز است.

    اسلایت که صاحب آن شرکت آلمانی HeidelbergCement است برنامه ریزی کرده است که تا سال 2030 به کربن خنثی [به صفر رسیدن تولید و جذب کربن] برسد. حالا این حکم دادگاه ممکن است باعث شود که کار حتی به انجام این برنامه ریزی نکشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط