فونیکسریمکسبهتام

با شروع فعالیت بزرگترین مجموعه تکنوسنتر خودرو در کشور

آغاز توسعه «تکنولوژی‌محور» محصولات سایپا

عصر خودرو- تحقیق و توسعه بخشی جدایی ناپذیر و پراهمیت در صنایع مخلف و به ویژه صنعت خودرو است که در راستای بهبود محصولات کنونی و توسعه محصولات آینده نقش قابل توجهی دارد.

آغاز توسعه «تکنولوژی‌محور» محصولات سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  تمرکز ویزه روی مباحث مختلف یک خودرو نظیر پلتفرم، قوای محرکه، گیربکس و دیگر بخش ها می تواند یک خودروساز را در مسیر توسعه محصولات جدید و اختصاصی متفاوت از رقبا پیش ببرد. خودروسازان چینی معمولا در این زمینه به سراغ کشورهای اروپایی می روند و مراکزشان را در این کشور ها تاسیس می کنند اما در عمل این مساله تنها به طراحی خودروها ختم می شود و توسعه بخش مهندسی محصولات به صورت بومی می تواند سطح بالایی از خودکفایی یک خودروساز را پدید آورد. گروه خودروسازی سایپا که طی حدود 3 سال اخیر، مسیر توسعه ای جدید محصولات بومی در قالب سایپای نوین را در پیش گرفته و روز به روز در حال گسرش محصولات است، در راستای سرعت بخشی به این تفکر و آماده سازی بستری مطمئن و قدرتمند برای تنوع بخشی بیشتر به محصولات در آینده، هفته گذشته نخستین واحد متمرکز طراحی، مهندسی و توسعه محصول در این خودروساز با نام تکنوسنتر (techno center) را در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو راه اندازی کرد که قرار است در فاز نخست ارتقای موتور و قوای محرکه و همچنین گیربکس محصولات گروه سایپا به‌ویژه مگاپلت‌فرم SP را در دستور کار داشته باشد.

    این مرکز مجهز به تیم‌های متخصص طراحی استایل، طراحی بدنه و تزیینات، طراحی شاسی و سیستم تعلیق، طراحی مجموعه‌ها و تجهیزات، محاسبات مهندسی، فناوری‌های پیشرفته و تولید است که در کنار مجموعه کارگاه‌های نمونه‌سازی و آزمایشگاه‌های تخصصی، بزرگ‌ترین مجموعه متمرکز طراحی، نمونه‌سازی و تست خودرو کشور محسوب می‌شود.

    طراحی پیشرانه و گیربکس متناسب با پلتفرم، اصلی ترین استانداردی است که همواره باید به آن توجه کرد و گروه خودروسازی سایپا صریحا اعلام کرده است که برای پلتفرم SP و محصولاتی نظیر شاهین و آریا بر خلاف شایعات قصد استفاده از پیشرانه های دیگر را ندارد و قوای محرکه جدید این محصولات در تکنوسنتر سایپا به صورت تکنولوژی محور توسعه می یابد. از طرف دیگر با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال قرار است در بهمن ماه، نخستین سری کراس اوور آریا آماده عرضه به بازار شود و مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در این زمینه از طراحی و نهایی سازی گیربکس اتوماتیک CVT روی این خودرو خبر داده و افزوده است : خودرو آریا با استفاده از فناوری‌های روز و گیربکس CVT در حال طی کردن آخرین تست‌ها است و پس از اخذ مجوز شماره‌گذاری به سبد محصولات سایپا اضافه خواهد شد.

    مگاپلتفرم SP سایپا توانایی میزبانی از تمامی کلاس های خودرویی را دارد و در گام نخست، شاهین و آریا سدان و کراس اووری بر پایه این پلتفرم هستند که در گام های بعد، بر اساس دستاورد های تکنوسنتر سایپا، ارتقاء و توسعه پیدا خواهند کرد که احتمالا بخش مهمی از این توسعه به قوای محرکه آن مربوط خواهد بود.

    سایپا با راه اندازی این تکنوسنتر، نشان داد که پس از اثبات ایده های عملگرا در حوزه ایمنی و کیفیت محصولاتش، توسعه تکنولوژی محور را در دستور کار دارد و به این واسطه در آینده تمامی محصولات سایپا که با نشان بومی این خودروساز طراحی و روانه بازار می شود، نتیجه دستاورد های این تکنوسنتر در حوزه های مختلف مهندسی خواهند بود.

    سایپا همواره نقش مهمی در عرضه خودرو در کلاس پایه قیمتی بازار را بر عهده داشته و در زمینه ایجاد تنوع در این بخش تلاش های فراوانی کرده که در نهایت منجر به تشکیل سبد قابل توجهی از خودروهای کلاس B شده است. تیبا، ساینا و کوییک در تنوع تیپ ها و مدل ها در این بخش بازار حضور دارند و به زودی کوییک نیز به جمع آن ها اضافه خواهد شد. سایپا در کنار خودروهای کلاس B، شاهین و آریا را در کلاس C وارد بازار خواهد کرد که سطح بالاتری از محصولات را پوشش می دهد و بخصوص خودرویی مانند آریا می تواند عطش فراوان بازار به این کلاس از خودروها را پاسخگو باشد و با یدک کشیدن عنوان نخستین کراس اوور ایرانی، علاوه بر بخش پایه قیمتی بازار، حضور سایپا در جایگاه های میانی و بالای بازار را نیز تثبیت کند. بدون شک برای رضایت مشتریان و توسعه این سبد محصلات و ارتقاء خودروها با نیاز روز، توسعه خودرو ها در بخش های مهندسی، یکی از مهمترین نیاز خودروسازان است که با آغاز فعالیت تکنوسنتر سایپا، گامی بزرگ در این جهت برداشته شده و می توان به استمرار فعالیت سایپای نوین بر پایه ایمنی محصولات، کیفیت‌محور بودن تولیدات و تکنولوژی محور بودن آن ها امیدور بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو