فونیکسریمکسبهتام

حرکت سریع فورد به سمت برقی‌شدن

عصر خودرو- جدی‌تر شدن داستان پیچیده تغییرات اقلیمی در پی آتش‌سوزی‌های کوچک و بزرگ در بسیاری از نقاط دنیا و همچنین وقوع طوفان‌های سهمگین، به اصلی‌ترین موضوع جهان پس از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تبدیل شده است.

حرکت سریع فورد به سمت برقی‌شدن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، در این راستا، نقش خودروسازان در بهبود شرایط می‌تواند بسیار مهم باشد. سوخت‌های فسیلی دیگر نباید در راندن خودروها نقشی داشته باشد و برنامه دنیا این است که موتورهای الکتریکی جایگزین موتورهای درون‌سوز شود. البته پر واضح است که دنیا همچنان به سوخت‌های فسیلی اتکا دارد. نمونه مهم‌اش، انگلستان است که به‌دلیل کمبود بنزین و گازوئیل شاهد تشکیل صف‌های طولانی در مقابل پمپ‌بنزین‌ها بوده که این امر نشان می‌دهد، وسایل نقلیه الکتریکی جایگاه چندانی را در دنیا نتوانسته‌اند به خود اختصاص دهند. از همین رو، خودروسازان باید با سرعت بیشتری به سمت برقی کردن پیشرانه‌های خود حرکت کنند.

     شرکت خودروسازی «فورد موتور» با اعلام این موضوع که میلیاردها دلار برای ساخت 3کارخانه تولید باتری و کارخانه تولید وانت‌های الکتریکی در ایالات متحده هزینه می‌کند، تعهد خود به خودروها و وانت‌های برقی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و در 4سال آینده بیش از 11هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

    فورد این سرمایه‌گذاری را که بر اساس آن می‌تواند سالانه بیش از یک میلیون خودروی برقی در نیمه دوم این دهه تولید کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ 118ساله خود توصیف کرده است. به‌طور کلی، این شرکت و یک تامین‌کننده از کره‌جنوبی 11میلیارد و 400میلیون دلار برای این پروژه هزینه خواهند کرد. این برنامه، آخرین حرکت چند میلیارد دلاری یک خودروساز برای حرکت سریع به سمت تولید خودروهای برقی و حذف خودروها و وانت‌های بنزینی به‌عنوان بخشی از تلاش جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا است. حمل و نقل و در این بین عمدتا خودروها و وانت‌ها، مسئول تولید حدود 30درصد از گازهای گلخانه‌ای در آمریکا به‌حساب می‌آیند. جو بایدن به کنگره و در عین حال به سایر کشورها فشار می‌آورد تا سیاست‌هایی را وضع کنند که به سرعت جهان را از سوخت‌های فسیلی دور می‌کند و اعلام فورد می‌تواند بر مذاکرات در واشنگتن بر سر برنامه اقلیمی و انرژی بایدن تأثیر بگذارد. این کار همچنین می‌تواند به نقطه عطفی گفت‌وگوها در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در نوامبر آینده در شهر گلاسکو تبدیل شود.

    ویلیام سی فورد جونیور، رئیس اجرایی فورد در این خصوص می‌گوید: «من فکر می‌کنم این صنعت در مسیر سریع برای برقی‌شدن قرار دارد و کسانی که این کار را نمی‌کنند، از قافله جا خواهند ماند.»

    مدافعان محیط زیست مدت‌هاست خودروسازان را به‌دلیل عدم پاسخگویی کافی به موضوع تغییرات آب و هوایی و فروش وانت‌های بزرگ بنزینی و وسایل نقلیه اسپورت مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما این صنعت در ماه‌های اخیر علاوه بر موضوع مربوط به نگرانی‌های روزافزون زیست‌محیطی، به‌دلیل یکه‌تازی تسلا که سهم مهمی در ساخت خودروهای برقی در دنیا دارد، محلی برای رقابت شدید میان خودروسازان شده است.

    خودروسازان معتبری مانند فورد و جنرال موتورز در حال رقابت برای رسیدن به تسلا هستند که امسال در مسیر فروش بیش از 800هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال جاری میلادی است. تسلا تاکنون با سرمایه بازار نزدیک به 800میلیارد دلار به ارزشمندترین خودروساز جهان تبدیل شده است. ارزش بازار فورد، در حال حاضر 56میلیارد دلار است. فورد اعلام کرد که دو کارخانه تولید باتری را در کنتاکی و یکی دیگر را در تنسی احداث خواهد کرد.

    همه این کارخانه‌ها با مشارکت و همکاری مشترک با شرکت «نوآوری اس‌کی» کره‌جنوبی به‌عنوان تامین‌کننده اصلی سلول باتری  فعالیت خواهند کرد. علاوه بر این، فورد موتور یک کارخانه مونتاژ در تنسی ایجاد می‌کند تا وانت‌های برقی خود را تولید کند. این شرکت 7میلیارد دلار و شرکت کره‌ای، 4میلیارد و 400میلیون دلار در این امر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    چندین خودروساز دیگر از جمله فولکس‌واگن، مرسدس بنز، ب‌ام‌و، هیوندای و استلانتیس که از ادغام فیات کرایسلر و پژو تشکیل شده است، میلیاردها دلار برای تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این میان، شرکت استلانتیس اعلام کرده که این شرکت طبق برنامه‌های خود، 40درصد از فروش در آمریکا را تا سال2030 به خودروهای الکتریکی اختصاص خواهد داد. استلانتیس بیش از 35میلیارد دلار بودجه به توسعه خودروهای برقی اختصاص داده است. آنها قصد دارند 4پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی مختلف را ایجاد کنند که می‌تواند خودروهایی با برد 480 تا 800کیلومتر را ارائه دهد. بسیاری از کارشناسان در دنیا پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان دهه آینده میلادی خودروهای بنزینی دیگر جایگاهی در دنیا نخواهند داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو