فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «عصرخودرو» تشریح کرد:

شروط تولید سه‌میلیون دستگاه خودرو

عصر خودرو- یکی از مهمترین و پرحاشیه‌ترین وعده های سید رضا فاطمی امین؛ وزیر صمت دولت سیزدهم، دستیابی به آمار تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک سوم آن یعنی یک میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ بود.

شروط تولید سه‌میلیون دستگاه خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این موضوع که پیشتر در برنامه افق 1404 صنعت خودرو نیز مطرح شده بود در حالی از سوی وزیر صنعت اعلام شده است که آمار تولید خودرو در سال 1399 توسط دو خودروساز بزرگ کشور جمعا به حدود 991 هزار دستگاه رسیده است و برنامه وزیر صمت نشان دهنده برنامه تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است. احمد نعمت بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان در این زمینه به «عصر خودرو» گفت : تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 الزاماتی دارد که باید انجام شود و بر اساس مطالعات دقیقی که انجام شده و با توجه به قدرت خرید مردم، هم اکنون کل نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیش از یک میلیون دستگاه نیست و هجوم کنونی به دلیل رانت و اختلاف قیمت بازار و کارخانه ایجاد شده است و 80درصد تقاضای خرید کنونی کذب است و افراد زیادی از طریق این رانت منفعت می برند. نعمت بخش افزود : ما در دولت گذشته پیشنهادات زیادی برای حل این مشکل ارائه کردیم که متاسفانه عملی نشد و اگر به تجربه موفق دهه 70 مبنی بر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار عمل شود، 80درصد تقاضای کذب بازار از بین می رود، قیمت خودرو تک نرخی می شود، قیمت بازار کاهش پیدا می کند، کارخانه ها از زیان خارج می شوند و هر کسی بخواهد بدون قرعه کشی می تواند خودرو مد نظرش را تهیه کند.

    دبیر انجمن خودروسازان در تشریح مهمترین الزامات برای دستیابی به آمار تولید سه میلیون دستگاه و صادرات یک سوم آن گفت : برای دستیابی به این آمار و امکان صادرات یک میلیون دستگاهی باید تحریم ها برداشته شود تا بتوانیم با شرکت های بزرگ صنعت خودرو و بازیگران اصلی این صنعت جوینت ونچرهایی را ایجاد کنیم و همرمان بتوانیم از بازارهای صادراتی هدف آن ها استفاده کنیم. نعمت بخش افزود : مانند دورانی که با رنو و پژو همکاری داشتیم و خودروهای مشترکی نظیر پژو 2008 و سیتروئن C3 در برنامه مان بود بدون شک باید تحریم هابرداشته شود تا این قرارداد و برنامه ها احیا شود و بتوانیم در کنار خودروهای جدید مانند تارا و شاهین که شمارشان به زودی افزایش پیدا خواهد کرد، با همکاری شرکای خارجی آمار مذکور را محقق کنیم وگرنه با استفاده از بازارهای صادراتی کنونی مانند سنگال، روسیه، عراق و آذربایجان و خودروهای موجود تحقق چنین آمار صادراتی ممکن نیست. نعمت بخش همچنین مشکلات تبادل مالی را عامل مهم دیگری عنوان کرد که با رفع تحریم ها می تواند صادرات را امکان پذیر کند و اضافه کرد : هم اکنون نیز در حوزه خودرو صادرات داریم اما مشکل تبادل مالی با دیگر کشور ها موجب می شود که بعضا با چمدان، ارز حاصل از فروش خودروها را وارد کشور کنیم.

    دبیر انجمن خودروسازان احیا طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با وام بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت را الزام مهمی دیگری برای دستیابی به تولید سه میلیون دستگاه خودرو اعلام کرد و افزود : دولت با اجرای این طرح و ارائه تسهیلات می تواند با توجه به توامندی مالی مشتریان، ان ها را ترغیب به خرید خودروهای جدید و جایگزین کند. وی افزود : آخرین قیمت شرکتی خودرویی مانند پراید 39 میلیون تومان بوده اما اکنون در بازار 150 میلیون تومان است و این موضوع خود نشان دهنده کاهش توان مالی مردم برای خرید خودرو است که با طرحی مانند جایگزینی خودروهای فرسوده و ارائه تسهیلات می تواند تا حدی جبران شود و در کنار بازگشت شرکای استراتژیک می تواند به برنامه تولید 3 میلیون دستگاه و صادرات یک سوم آن، جامه عمل بپوشاند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو