فونیکسریمکسبهتام

رئیس شورای رقابت:

مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت به قوت خود باقی است

خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند

عصر خودرو- رئیس شورای رقابت با رد اعتراض خودروسازان به مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است.

مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت به قوت خود باقی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، رضا شیوا با اشاره به اینکه مصوبه جدید شورای رقابت در خصوص نحوه فروش خودرو  یکی از منصفانه‌ترین مصوبات شورا است، گفت: در سال گذشته بیش از 800 شکایت در رابطه با پیش خرید خودرو  به شورای رقابت ارسال شده بود و به همین دلیل  وظیفه خود دانستیم این وضعیت را به گونه ای ساماندهی کنیم که حداقل در آینده با این حجم از شکایت روبه رو نشویم.

    وی با بیان اینکه در این شکایت ها مصرف کنندگان اعلام می کردند که ما مبلغی را یک یا دو سال به صورت پیش پرداخت در اختیار خودروساز قرار می دهیم که هیچ سودی هم دریافت نمی کنیم، افزود:  مصرف‌کننده  حدود یک یا دو سال گذشته مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به خودروساز داده است اما در زمان دریافت خودرو ارزش پول پرداختی کاهش یافته و باید متناسب با تورم و هزینه بیشتری را برای مابقی قیمت خودرو  پرداخت کند که این موضوع اصلاً عادلانه نیست.

    رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه این موضوع یک بی انصافی در حق مصرف کنندگان را به وجود می آورد ،  اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر کسی برای یک خودروی 100 میلیون تومانی، 50 میلیون پیش پرداخت کرده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت نماید.

    وی ادامه داد: اگر ما یک بازار رقابتی داشتیم و خودروهای مختلفی در بازار عرضه می شد آیا باز هم کسی پول خود را یک یا دو سال به عنوان پیش پرداخت در اختیار خودروساز قرار می داد! مطمئناً اصلا چنین اقداماتی انجام نمی شد. وقتی شرایط انحصاری باشد  خودروساز از وضعیت مسلط استفاده کرده و مصرف کننده هم هیچ چاره‌ای ندارد.

    شیوا  با اشاره با اینکه در مصوبه اخیر شورای رقابت اعلام کردیم  باید در پیش فروش ها مشخصات و قیمت خودرو  اعلام شود، گفت:  متأسفانه برخی به دلیل عدم مشخص نبودن قیمت خودرو متناسب با فرضیات محصولاتی را خریداری کرده بودند که این موضوع اصلاً درست نیست. در همین زمینه نیز ما مصوب کردیم که قیمت خودرو باید در زمان پیش فروش قطعی اعلام شود.

    وی با تأکید بر اینکه گفته می شود مصوبه اخیر شورای رقابت مغایر با مصوبه هیأت وزیران برای حمایت از مصرف کنندگان است، افزود:  اولاً مصوبه هیأت وزیران قانون نبوده و فقط مصوبه هیأت وزیران است دوماً جای تعجب و شک است که هیأت وزیران مصوبه ای را به تصویب برساند که به ضرر مصرف کنندگان است. آیا جایی گفته شده که مصرف کننده برای خرید خودرو مبلغی را به خودروساز بدهد و بعد از چند سال بدون دریافت سودی باعث کاهش ارزش پول مصرف کننده هم شود و در نهایت هم هزینه زیادی را بابت خرید خودرو از آنها مطالبه کند!

    رئیس شورای رقابت در ادامه با اعلام اینکه گفته شده خودروسازان به این مصوبه اعتراض داشته و خواستار بازبینی آن هستند، گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است هر کس هم اگر اعتراضی داره باید به هیئت تجدیدنظر مراجعه کند تا در هیئت تجدید نظر این موضوع بررسی شود.

    وی اضافه کرد: شورا دیگر یک موضوع را مجدداً مورد بررسی قرار نمی دهد  بلکه باید شرایط کاملاً تغییر کرده باشد تا بررسی یک موضوع، موضوعیت پیدا کند. البته ما اعتراضات  خودروسازان را بررسی کرده ایم اما روی مصوبه خود پافشاری می کنیم.

    شیوا در خصوص توقف پیش فروش محصولات یک شرکت خودروساز به دلیل مصوبه اخیر شورای رقابت گفت: اصولاً در پیش فروش ها باید  امتیازی  به مصرف‌کننده داده شود وگرنه مصرف کننده به هیچ وجه استقبالی از این طرح ها نخواهد کرد. به نظر می رسد فعلاً خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند تا در زمان مشخص محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. باید بدانند در شرایط مسلط قرار دارند اما باید انصاف هم در نظر گرفته شود تا افرادی که پیش خرید می‌کنند ارزش پول آنها با افزایش تورم از بین نرود .

    وی تأکید کرد: در حال حاضر در خصوص افزایش قیمت هم هیچ صحبتی مطرح نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو