فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ می دهد؛

آزاد سازی واردات، خودرو‌های خارجی را ارزان می کند؟

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با واردات خودرو، شاهد افت قابل توجه قیمت خودرو‌های خارجی در بازار خواهیم بود.

آزاد سازی واردات، خودرو‌های خارجی را ارزان می کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، مهدی دادفر گفت: تصویب اولیه طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن، در ازای صادرات این کالا و یا با استفاده از ارز با منشا خارجی توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی بسیار طرح مطلوبی است.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه ساماندهی بازار خودرو دغدغه مجلس شورای اسلامی در این دوره و دوره قبل بوده است افزود: این طرح تاکنون چندین بار به صحن مجلس رفته و بازگشته و هم اکنون در حال بررسی بیشتر برای بهتر شدن است.
    وی با بیان اینکه یکی از بند‌های این طرح هم اکنون به کمیسیون صنایع و معادن بازگشته است گفت: طرحی که هم اکنون به تصویب رسیده بسیار مطلوب بوده و شرایط خوبی دارد، زیرا شرایط را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در ازای صادرات خودرو یا اقلام مرتبط با خودرو و قطعات خودرویی به رسمیت شناخته و برای همه با ارز منشا خارجی فراهم خواهد کرد.

    واردات، قیمت خودرو را در بازار کاهش می‌دهد
    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، شاهد افت 50 درصدی قیمت خودرو‌های خارجی موجود در بازار خواهیم بود گفت: این موضوع به نفع مصرف کننده است و البته قانون گذار باید خود را جای مصرف کننده قرار دهد نه تولید کننده، و این درحالی است که در کشور ما تولید کننده، ناظر و دولت یکی هستند و هم اکنون دولت مالک شرکت‌های خودروسازی است.
    دادفر افزود: این طرح می‌تواند بازار را به خوبی کنترل کند.

    شورای رقابت نتوانست بازار را کنترل کند
    وی با اشاره به اینکه تنها مشکل این طرح، تعیین تعداد برای واردات خودرو توسط شورای رقابت است افزود: ما در عمل دیدیم در چند سال گذشته شورای رقابت نتوانسته به خوبی بازار را کنترل کند و البته وظیفه این بخش کنترل بازار، تعیین عدد و رقم و یا قیمت گذاری نیست به همین دلیل در چند سال گذشته در مسیر درستی قرار نگرفته و این موضوع سبب زیان تولید کننده شده است.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید براینکه شورای رقابت باید قوانین ایجاد کننده انحصار را برای شکسته شدن آن، اصلاح کند افزود: امیدواریم رویه فعلی با این طرح اصلاح و بازار خودرو با یک فرمول ریاضی تنظیم شود که این فرمول با انطباق میزان واردات بر اساس میزان تولید داخل انجام خواهد شد، باید برنامه 1404 را مرجع قرار داد بطور مثال بگوییم 10 درصد از میزان کل تولید خودرو در کشور به واردات اختصاص یابد.

    دادفر ادامه داد: تنظیم بازار خودرو باید به نحوی باشد که دهک 3 تا 8 بتواند با 30 درصد ذخیره 2 سال از درآمدش یک خودرو متوسط اقتصادی را به راحتی تهیه کند و البته این کار حاکمیت است و دخالت مابقی دستگاه‌ها سبب برهم خوردن نظم بازار خواهد شد.

    وی با بیان اینکه با اجرای این طرح قیمت خودرو وارداتی فاصله‌ای معقول با قیمت خودرو داخلی پیدا خواهد کرد گفت: در این شرایط، خودرو ساز داخلی نیز می‌تواند تلاش کند نهضت مدیریت هزینه را درپیش گرفته و هزینه تمام شده را کاهش دهد و البته بازار رقابتی ایجاد خواهد شد به نحوی که مشتری قدرت انتخاب خواهد داشت.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه هم اکنون فاصله تولید داخل و خارجی بسیار زیاد است گفت: قیمت خودرو خارجی به نظر می‌رسد با ارز 75 هزار تومانی محاسبه شده درحالی که هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.

    دادفر ادامه داد: اگر قصد حمایت از تولید داخل بخصوص صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع اصلی کشور را داریم دولت می‌تواند از بخشی از منابع اصلی خود مانند مالیات و یا بیمه، چشم پوشی کند در حال حاضر 25 تا 30 درصد از فاکتور هر خودرو بابت درآمد عمومی دولت گرفته می‌شود علاوه بر آن 30 درصد از قیمت تمام شده هر خودرو بابت جریمه بانک‌ها پرداخت می‌شود.

    وی افزود: راهکار دیگر ساماندهی بازار خودرو این است که دولت تعرفه واردات مواد اولیه، قطعات و یا تجهیزاتی که در زنجیره تولید خودرو سازی مصرف می‌شود را صفر کند که این موضوع می‌تواند 35 تا 40 درصد قیمت هم اکنون خودرو را در بازار کاهش دهد.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه بند 4 این طرح می‌تواند بازار را به سمت مثبت و البته به نفع مردم تغییر دهد گفت: اگر مجلس این طرح را درصحن علنی تصویب کند و واردات برای اشخاص حقیقی و حقوقی به رسمیت شناخته شود بازار شرایط مناسبی به نفع مصرف کننده پیدا خواهد کرد.

    دادفر با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی بین واردات و تولید داخل وجود ندارد، اما این دو بر یکدیگر اثر گذار خواهند بود گفت: با آزاد شدن واردات خودرو، انحصار بازار ایران خودرو و سایپا شکسته نمی‌شود، اما از حالت انحصار مطلق به انحصار چند جانبه تغییر خواهد یافت و این به نفع مردم است، زیرا گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند و می‌توانند با هزینه کمتر خودرو ایمن‌تر خریداری کند.

    وی با اشاره به اینکه سهم دو شرکت خودرو ساز سایپا و ایران خودرو از بازار 93 درصد است گفت: این سهم باید کمتر شود، اما نه با دستور قانونی,، زیرا دخالت در اقتصاد سبب آشفتگی بازار می‌شود، اما در حال حاضر با ورود آرام برخی تولید کنندگان به بازار این انحصار کم کم شکسته خواهد شد.

    تبعات پیش فروش خودرو
    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص شکل گیری مجدد شرکت‌های کلاهبردار که پس از دریافت هزینه، خودرو را تحویل نداده اند گفت: مردم باید بدانند که نباید در هیچ شرایطی خودرو داخلی و یا خارجی را پیش خرید کنند در این شرایط مصرف کننده خودش باید مواظب باشد، زیرا در سه سال گذشته 14 تا 15 هزار پرونده قضایی در کشور ایجاد شد که بخشی از آن مربوط به کلاهبرداری و برخی نیز به دلیل تصمیمات شبانه و امضاء‌های طلایی در دولت گذشته بود.

    دادفر با اشاره به اینکه در این طرح هر شخصی قادر به واردات خودرو با شرایط مساوی است افزود: سال گذشته اعلام شد که 28 میلیارد دلار در اختیار مردم و درخانه هاست که دولت باید برای این موضوع فکر کند که این پول‌ها را چگونه می‌توان وارد گردش اقتصادی سالم کرد.

    وی با تاکید بر اینکه دولت باید اجازه دهد اقتصاد مردمی، به دست خودشان هدایت شود گفت: به نظر می‌رسد در دولت قبل همه بازار مهندسی شده بود یعنی تحریم شدیم و به تولیدات داخلی هم اهمیتی داده نشد و از سویی گفته شد ما برای واردات خودرو ارز نداریم این درحالی بود که وارد کنندگان خودرو اعلام کردند که دارای سرمایه در خارج از کشور هستند و امکان استفاده از آن وجود دارد.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: این درحالی بود که می‌شد میزان سرمایه‌های موجود در خارج از کشور را به سفارت خانه‌ها اعلام، عدد و حساب بانکی را تعیین و آن را بصورت خودرو وارد کشور کرد؛ البته تعهد لازم برای جلوگیری از خروج پول حاصل از فروش این خودرو‌ها در داخل کشور تا سه سال از وارد کننده، دریافت شود، اما با این طرح موافقت نشد و چرای آن نیز معلوم نیست!

    افزایش قیمت‌ها حاصل خودتحریمی‌ها
    دادفر با تاکید بر اینکه بخشی از این افزایش قیمت‌ها بابت خود تحریمی و برداشت‌های بد از فرآیند اقتصادی است گفت: بزرگترین مانع در تولید و واردات خودرو تصمیم گیری اداره کل خودرویی وزارت صمت است که اجازه تغییر مناسب شرایط را نمی‌دهد.

    وی ادامه داد: 4 سال پیش که رهبری فرمودند به سمت تولید داخل بروید؛ همه واردکنندگان خودرو به سمت احداث کارخانه در داخل کشور کردند و البته ما در انجمن وارد کنندگان خودرو مصوب کردیم که یا واردات خودرو بافناوری بالا و یا کارخانه تاسیس شود، اما متاسفانه اداره کل خودرویی وزارت صمت، در سال رفع موانع تولید، جلوی هر کدام از این وارد کنندگان، مانعی قرارداده است.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: آقای وزیر در صحبت هایشان گفتند من سالانه 3 میلیون خودرو تولید خواهم کرد این درحالی است که همین واردکنندگان در کارخانه‌های احداث شده در داخل کشور، می‌توانند 150 هزار خودروی خارجی مونتاژ شده در داخل را تولید کنند و در کنارش نیز این طرح تصویب شود این رویه بازار را رقابتی و قیمت را کاهش خواهد داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو