فونیکسریمکسبهتام

نیم رخ بازار خودرو در یک ماه گذشته

عصر خودرو- بازار خودرو طی یک ماه گذشته علی رغم رکودی عمیق، از نظر قیمتی بسیار پرنوسان بوده است. در حقیقت قیمت خودرو همگام با نوسان نرخ ارز و صعود قیمت دلار تا ۲۸ هزار تومان در بازار رو به افزایش گذاشت و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی افزایش قابل ملاحظه ای یافتند.

نیم رخ بازار خودرو در یک ماه گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، اما با توجه به دوران گذار معرفی کابینه و استقرار کامل رییس جمهور جدید و وزرای پیشنهادی، فعلان بازار ترجیح بر عدم معامله داشتند. در روزهای گذشته اما بازار متناسب با تحولات بازار ارز، کمی آرام گرفته است و قیمتها با کاهش روبرو شده اند. هرچند بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند این وضعیت شکننده است و بازار آبستن تحولات بیشتری در آینده است. اما در هر صورت نزول قیمتها حاکی از آن است که کشش بازار به ویژه برای خودروهای داخلی بسیار کم است و بازار در برابر افزایش قیمت ها مقاومت می کند.

    کارشناسان معتقدند قیمت روز خودرو دقیقا به قیمت دلار گره خورده است و درصورتیکه مذاکرات وین به نتیجه برسد و درآمدهای نفتی دولت افزایش یابد می توان شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت ارزهای عمده در بازار باشیم و به تبع آن قیمتها در بازار خودرو نیز کاهش خواهد یافت و با برگشت ثبات به بازار شاهد رونق مجدد در این بازار مهم کشور خواهیم بود. از طرف دیگر میزان عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور نیز یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت خودرو در بازار است. در یک ماه گذشته شاهد تحولاتی در این زمینه نیز بوده ایم و عدم عرضه خودروهای مهم به بازار به دلیل ناقص بودن آنها قیمتها را صعودی می کند.

    در ادامه نوسان قیمت چند خودروی مهم داخلی را در یک ماه گذشته با هم مرور می کنیم.

    پژو 206 صندوق دار

    پژو 206 صندوق دار هموراه یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار کشور بوده و تا حدودی به عنوان شاخص در میان محصولات ایران خودرو از آن یاد می شود. قیمت این خودرو در ابتدای شهریور به 297 میلیون تومان هم رسید اما از دوباره روند نزولی را پیش گرفت و به قیمت 290 میلیون تومان معامله می شود. البته باید توجه داشت که این قیمت برای خودرو پژو 206 دنده دستی، ترمز عقب کاسه‌ای و بدون داشتن سنسور دنده عقب است. پژو 206 تیپ 2 ساده مدل 1400هم اکنون با قیمت 252 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

    پژو 207 دنده‌ای

    پژو 207 یکی از خودروهای پر حاشیه این روزهای بازار است که قله قیمت‌ها را برای خانواده پژو فتح کرد. این محصول در کلاس هاچ بک دنده‌ای، در ابتدای ماه جاری به بهای 365 میلیون تومان در بازار رسید. قیمتی که پیش بینی می‌شد باتوجه به چالش‌های خودروساز برای تولید و عرضه کم این محصول، بها این کلاس از 207 را به 400 میلیون تومان برساند. اما از نهم شهریورماه جاری قیمت این خودرو با شیب نزولی بسیار آرام مواجه و در آخرین روز کاری هفته گذشته بها آن به 358 میلیون تومان رسید. احتمال افزایش قیمت این خودرو نیز به دلیل عرضه قطره چکانی و تقاضا مشتریان برای خرید، در روزهای آینده وجود دارد.

    سایر مدلهای پژو 207 هم اکنون در بازار با قیمتهای زیر معامله می شوند:

    پژو 207 اتوماتیک پاناروما با رینگ مدل 1400 به قیمت 434 میلیون تومان

    پژو 207 اتوماتیک مدل 1400 به قیمت 430 میلیون تومان

    پژو 207 صندوقدار بدون رینگ مدل 1398 به قیمت 397 میلیون تومان

    پژو 207 صندوقدار با رینگ مدل 1399 به قیمت 416 میلیون تومان

    پژو 207 سقف شیشه ای پاناروما مدل 1400 به قیمت 350 میلیون تومان

    دنا پلاس توربو

    دنا پلاس توربو دنده ای نیز یکی دیگر از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است که طرفداران خاص خود را دارد و تحولات قیمتی آن توسط فعالان بازار همواره رصد می شود. این خودرو که افزایش قیمت قابل ملاحظه ای را در یک ماه گذشته تجربه کرده بود و به قیمت 432 میلیون تومان نیز رسید هم اکنون با قیمت 430 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

    قیمت روز سایر مدلهای دنا نیز برای طرفداران این خودرو در زیر ارائه می شود:

    دنا تیپ یک مدل 1400 به قیمت 325 میلیون تومان

    دنا تیپ یک مدل 1399 به قیمت 315 میلیون تومان

    دنا پلاس تیپ یک مدل 1400 به قیمت 372 میلیون تومان

    دنا پلاس تیپ یک مدل 1399 به قیمت 354 میلیون تومان

    دنا پلاس دنده ای توربو مدل 1400 به قیمت 430 میلیون تومان

    دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل 1400 به قیمت 467 میلیون تومان

    کوییک پلاس

    کوییک پلاس به عنوان ارزان‌ترین خودرو دنده اتوماتیک این روزهای بازار داخلی شناخته می‌شود. این خودرو از ابتدای شهریورماه جاری تا هشتم این ماه، با افزایش بها 232 میلیون تومانی در بازار آزاد مواجه بود. اما از نهم شهریور قیمت این خودرو روبه نزول حرکت و شیب بها آن به 228 میلیون تومان رسید. پارامترهای بازار نشان می‌دهد این خودرو کاهش قیمت دیگری را نیز تجربه و سپس بها آن برای مدت کوتاهی ثابت باقی خواهد ماند.

    ساینا EX دنده‌ای در بازار چند؟

    ساینا EX از گروه سایپا یکی از محصولات پرطرفدار و شاخص بازار است که قیمت آن همواره توسط فعالان بازار رصد می شود. این خودرو نیز همانند سایر خودروها در یک ماه گذشته پرنوسان بوده است. بیشترین قیمت برای این محصول در ماه گذشته 165 میلیون تومان بود اما با نزولی شدن قیمتها، ارزش این خودرو در بازار هم اکنون به 163 میلیون تومان کاهش یافته است.

    سخن پایانی

    نوسانات قیمت در بازار نشان می‌دهد که علیرغم روی کارآمدن رییس دولت سیزدهم هنوز اتفاقی واقعی در عرصه اقتصادی صورت نگرفته است تا بر اساس آن تحلیل ها به یک پیش بینی درست برسد.

    بازار خودرو در وضعیت کنونی تابعی از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است. متغیرهای گوناگونی در قیمت خودرو  اعم از  ایرانی و یا خارجی حاکم است که افراد به شکل مستقیم در این قیمت گذاری دخیل نیستند.

    اکنون که وزرای کابینه مستقر شده اند تا تعیین دقیق سیاستهای خود و تاثیر آن در بازار با یک وقفه ای روبرو هستیم. علاوه بر این، مساله برجام هم چنان بلاتکلیف باقی مانده و تا سروسامان بخشیدن به تحریم های اقتصادی و رفع آنها باید صبر پیشه کرد اما بازار خودرو روی این موج ناامنی اقتصادی و بلاتکلیفی هر روز در نوسان است.

    اگر سیاست های خارجی، موفقیت آمیز دنبال شود شاید بتوان در کوتاه مدت  شاهد ثبات و رونق در بازار خودرو باشیم. در غیر این صورت حداقل در کوتاه مدت نمی توان انتظار کاهش قیمتها را داشت و در بلند مدت درصورت موفقیت دولت در اصلاح ساختار صنعت خودرو و جهش تولید ثبات به بازار بازخواهد گشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو