فونیکسریمکسبهتام

در خودروهای آینده گرای آئودی بعضی از دکمه ها فیزیکی می مانند

عصر خودرو- خودروها که برقی می شوند، دکمه ها و کلیدها جای خود را به صفحه های لمسی می دهند. اما برخی از طراحان همچنان به حفظ دکمه و کلید فیزیکی وفادار می مانند.

در خودروهای آینده گرای آئودی بعضی از دکمه ها فیزیکی می مانند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، آئودی به حفظ دکمه های کنترلی فیزیکی روی داشبورد و تریم داخل خودروه علاقه دارد و حتی می خواهد در خودروهای برقی آینده گرای خود هم آنها را تا حد ممکن حفظ کند.

    اگر شما هوادار بازخورد هپتیکی باشید، حتماً از شنیدن این خبر خوشحال می شوید. هر چند عده ای هم دکمه های کنترلی لمسی را برای ایمنی و رفاه، بهتر و شیک تر می دانند.

    ماکسمیلیان ناوکا Maksymilian Nawka طراح تریم داخلی آئودی در یک کنفرانس در فضای مجازی هنگام معرفی خودروی مفهومی [در حد طراحی که هنوز به تولید انبوه نرسیده] گرانداِسفیِر Gransphere  در باره آینده دکمه ها،‌ سوئیچ ها و کلیدهای این خودرو صحبت کرده و بخشی از سخنان او در وبسایت درایو Drive انعکاس پیدا کرده است.

    ناوکا می گوید آئودی در گذشته و حال و شاید در آینده به این معروف بوده و هست که برای حس لامسه ارزش بسیار بالایی قائل است و به همین دلیل هم حس لامسه را در طراحی دکمه ها، اهرم ها و سویچ های خود مد نظر دارد. البته در حفظ ایمنی بالاتر گاهی لازم است که فرامین بدون تماس دست به اجرا در آیند که جای خود دارد و به همین دلیل هنگام طراحی تریم داخل ترکیبی از بخش هایی است که حس لامسه در آن بسیار اهمیت دارد و بخش هایی که باید بدون تماس دست از راننده فرمان بگیرند.

    خودروی مفهومی گرانداسفیر که عناصر آینده گرا در آن وجود دارد، یک خودروی گراند تورر [GT] با 710 اسب بخار است که دکمه های کنترل تهویه مطبوع آن همچنان فیزیکی باقی مانده و روی دستگیره های در نصب می شوند. با این که کل خودرو از جمله قوای محرکه آن تمام برقی است و انتظار می رود در خودروهای برقی آینده گرا همه چیز روی صفحه های نمایش لمسی با آینده گرایی همخوانی داشته باشد، آئودی به این نتیجه رسیده است که اگر به تولید انبوه برسد، برخی از دکمه همچنان فیزیکی باقی بمانند، با این که سطح خودران در این خودروی مفهومی سطح4 است. [شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می کنند که از صفر شروع می شود. سطح 0: هیچ کاری خودکار انجام نمی شود؛ سطح1: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح2: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح3: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح4: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح5: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.]

    این نکته هم شایسته توجه است که در یک خودروی مفهومی دیگر آئودی به نام اسکای اِسفیِر به نظر می رسد همه دکمه ها و کلیدهای و سویچ ها صفحه لمسی باشند، اما با صحبت هایی که از ناوکا شنیدیم، اگر آئودی تصمیم به تولید انبوه اسکای اسفیر بگیرد، به احتمال زیاد برخی از دکمه های این رودستر برقی فیزیکی باقی بمانند. آئودی چند خودروی مفهومی دیگر با همین تم اسفیر Sphere در دست طراحی دارد که انتظار می رود کراس اور باشد.

    هفته آینده در نمایشگاه خودروی مونیخ به احتمال زیاد خودروی مفهومی گرانداسفیر آئودی هم به نمایش در خواهد آمد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو