فونیکسریمکسبهتام

برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو کشور

عصر خودرو- سید رضا فاطمی امین به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای دولت سیزدهم که کارنامه‌ای مرتبط با این وزارتخانه نیز دارد، برنامه‌ها و اهداف خود را تشریح کرده که طبیعتا بخشی از آن به صنعت خودرو و خودروسازی و بازار آن اختصاص دارد؛ در این گزارش به بررسی اهداف وی خواهیم پرداخت که مواردی همچون افزایش تولید و تحویل، تنظیم و ساماندهی بازار خودرو و... را در خود جای داده است.

برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، "سیدرضا فاطمی امین" که از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شده است، متولد سال 1353 است و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی دانش داشته و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی الکترونیک، مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی به پایان رسانده است.

    وی، معاونت معاونت برنامه‌ریزی وزارت صمت، معاونت برنامه‌ریزی توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، عضویت هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاوری وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، مدیرعاملی سازمان اقتصادی رضوی و مجری‌گری طرح نوسازی خودروهای فرسوده را در کارنامه خود دارد.

    فاطمی امین طی سال‌های گذشته، همچنین عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران، عضو شورای پژوهشی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، عضو کارگروه تخصصی صنعتی‌سازی ساختمان و مسکن (در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، رئیس کمیسیون صنایع، معادن و ارتباطات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، عضو و دبیر ستاد سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت صنایع و معادن؛ عضو کارگروه اجرای قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی؛ و عضو کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بوده است.

    بنابراین همانطور که بسیار از کارشناسان و فعالان صنایع و معادن کشور معتقد هستند، می‌تواند با توجه به سوابق خود، گزینه مناسب برای راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد؛ بر این اساس برنامه‌ها و اهداف او بررسی شده است.

    فاطمی امین برای صنعت خودرو چه برنامه‌هایی دارد؟   

    وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های تبیین شده برای حوزه خودرو کشور، اهدافی را مدنظر قرار داده تا در صورت کسب اعتماد مجلس شورای اسلامی و تکیه بر صندلی وزارتخانه صمت، آن‌ها را اجرایی کند.

    این اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای صنعت خودرو تا پایان سال جاری به شرح زیر است:

    1- افزایش تولید خودرو به میزان 100 هزار دستگاه بیش از برنامه پیش‌بینی نشده در شش ماهه دوم سال1400

    2- تحویل تعهدات معوق تا پایان آذرماه

    3- تعادل‌بخشی بر بازار از طریق پایش مستمر و روزانه نحوه عرضه و تحویل خودرو

    4- کاهش مصرف سوخت در سبد خودروهای تولیدی بنگاه‌ها از 8.1 به 7.8 لیتر در صد کیلومتر

    5- اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت (شامل مواداولیه، اجزا قطعات، تولید خودرو و خدمات) در راستای کاهش زیان شرکت‌های خودروسازی و امکان برنامه‌ریزی برای افزایش کمی و کیفی تولید

    6- تکمیل پروژه‌های محصولات و مدل‌های جدید شامل راه‌اندازی مدل اطلس شرکت سایپا،  K125  و خودروی اقتصادی در ایران خودرو

    7- شتابدهی به پروژه‌های بنیادی و تحولی صنعت خودرو به ویژه مجموعه سازی قطعات (Tiering )  با رویکرد مشترک‌سازی قطعات، پلتفرم مشترک، توسعه خودروهای برقی، خودروهای کراس‌اور ایرانی، ارتقای خانواده موتور و گیربکس‌های شش سرعته دستی و نیمه اتوماتیک و توسعه ساخت داخل مجموعه‌ها و قطعات

    8- کاهش خودروهای کف به حداکثر 10 هزار دستگاه در پایان سال

    9- پشتیبانی موثر از تولیدکنندگان اجزا و قطعات صنعت خودرو و تسویه مطالبات معوق قطعه‌سازان

    10- تاسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری خودرو (تکنوسنتر)

    11- نوسازی 10 هزار ناوگان تجاری سنگین تا پایان سال 1400

    اهداف میان‌مدت در نظر گرفته شده برای صنعت خودرو

    علاوه بر اهداف کوتاه مدت وزیر پیشنهادی برای این صنعت، برنامه‌های میان‌مدت نیز در نظر گرفته که ضمن تاکید بر رشد تولید، اصلاح نظام تعرفه‌ای نیز در نظر گرفته شده است و این اهداف و اقدامات میان مدت وزیر پیشنهادی شامل موارد زیر خواهد بود:

    1- افزایش تولید به 6.1 میلیون دستگاه در سال 1401 و سه میلیون دستگاه در سال 1404

    2- الزام به صادرات خودرو (حداقل 30 درصد در سال 1404 ) و اصلاح نظام تعرفه‌ای

    3- کاهش 20 درصد بهای تمام شده خودرو تا پایان سال 1401

    4- ارتقاء کیفی تولید خودروها در سطوح 3، 4 و 5 ستاره کیفی (افزایش 20 درصد در هر سطح) تا  سال 1402، ممنوعیت تولید خودروهای سه ستاره به پایین از سال 1403 به بعد

    5- لحاظ گارانتی پنج ساله برای خودروهای تولیدی از سال 1403 به بعد

    6- تولید حداقل دو محصول جدید داخلی در هر سال

    7- عملیاتی کردن پروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری فرسوده (حداقل 30 هزار دستگاه در سال)

    8- ساماندهی و بهبود مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو با هدف توسعه مجموعه سازی قطعات Tiering  کاهش هزینه تمام شده خودرو، استانداردسازی و مشترک‌سازی قطعات، رقابت‌پذیری قطعه‌سازی و مجموعه‌سازی، توسعه صادرات قطعات خودرو و ارتقای کیفیت و استانداردهای قطعه‌سازی

    9- توسعه سبد سوخت خودرو و افزایش سهم تولید خودروهای برقی و هیبریدی

    10-  ارتقا همکاری بین بنگاه‌ها برای اصلاح و یکپارچه‌سازی ساختار مدیریتی، کاهش قیمت تمام شده، توسعه پلتفرم مشترک، یکپارچه سازی مدیریتی نه بنگاهی

    11- اصلاح ساختار مالکیت و عدم مداخله دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی

    لازم به ذکر است که فاطمی امین در سرفصل برنامه پیشنهادی خود بر این نکته تاکید کرده که برنامه پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای تهیه شده تا ضمن اتکا به ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در کشور (به‌ویژه سرمایه‌های انسانی، جوانان متعهد و تحولگرا)   بتوان بر مسائل و چالش‌های موجود فائق آمد و نقش مؤثری در پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب برداشت. وزارت صمت نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در ساماندهی و پیشرفت کشور در سه بخش صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد و می‌تواند در ایجاد جهش تولید، اثرگذار باشد.

    وی تاکید کرده است: رهبر عزیز و فرزانه انقلاب سال‌هاست که یکی از راه های اصلی برون رفت از مسائل و چالش های موجود در کشور را رونق اقتصادی و جهش تولید اعلام نموده‌اند. ایشان در پیام نوروزی سال 1400 نیز ضمن نام گذاری سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها؛ مانع‌زدایی‌ها»، بر این نکته تأکید فرموده‌اند که بایستی تولید، محور کار قرار گیرد و حمایت‌های لازم از آن انجام شود و موانع از سر راه تولید برداشته شود تا بتوان جهش تولید را به معنای واقعی کلمه در کشور ایجاد نمود. 

    در این برنامه، ابتدا اهم محورهای مورد انتظار در اسناد بالادستی و انتظارات رهبری و رییس جمهور تبیین شده و اهداف کلان بخش صنعت، معدن و تجارت بر اساس این انتظارات و منابع در دسترس، تعیین شده است. در این سند راهبردهای کلان بخش برای دستیابی به وضعیت مطلوب بیان شده و اقدامات اجرایی در دو سطح کوتاه‌مدت و میان‌مدت ارائه شده‌اند.

    برنامه‌های میان مدت شامل پروژه‌های تحول (که ساختار حکمرانی بخش را اصلاح می کنند)، برنامه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها (در راستای آمایش سرزمین و پیشرفت متوازن کشور)، برنامه‌های رشته فعالیت‌ها و برنامه‌های بین‌المللی هستند. این برنامه‌ها، اهداف و اقدامات میان‌مدت را با دقت مشخص کرده و امکان مدیریت تخصصی و حرف‌های بخش صنعت، معدن و تجارت را فراهم می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط