فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن صنفی تایر مطرح کرد:

پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر

عصر خودرو- تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در خصوص افزایش احتمالی قیمت تایر، گفت: باتوجه به افزایش نرخ مواد اولیه، پیشنهادی برای ۱۵ درصد افزایش قیمت لاستیک وجود دارد.

پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تحلیل بازار، لاستیک به عنوان یک محصول مصرفی در بازار همواره دچار فراز و فرودهای قیمتی فراوان بوده است. در دو سال گذشته به دلیل تحریم‌ها، نوسان نرخ ارز و معضل تامین مواد اولیه، لاستیک در بازار با کاهش مواجه شد. کاهشی که دامن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را گرفته و چالش خرید را برای مشتریان این گروه ایجاد کرده است.

    اکنون زمزمه افزایش بهای لاستیک از بازار به گوش می‌رسد، زمزمه‌ای که در صورت تحقق احتمالا تمایل مشتریان برای تهیه لاستیک نو را باتوجه به قدرت خرید روبه تنزل پیش ببرد. با انتشار این خبر برای بررسی این موضوع به سراغ مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر رفتیم.

    از آنجایی که محصول نهایی ورود به بازار را تولید می‌کنیم، هر تحولی در قیمت لاستیک زیر ذره بین است. اما هیچ نهاد نظارتی برای بررسی قیمت مواداولیه تایر وجود ندارد، متاسفانه این موضوع رصد نمی‌شود

    * به تازگی زمزمه‌هایی در خصوص افزایش بها 20 درصدی لاستیک در بازار شنیده شده است، آیا این محصول دچار افزایش قیمت می‌شود؟
    ابتدا باید پاسخ داد که 20 درصد، صحیح نیست. اما پیشنهاد افزایش بها این محصول مطرح شده، ولی هنوز مصوب نشده و بحث در این موضوع وجود دارد. از سویی قیمت مواداولیه در این مدت افزایش چشمگیری داشته است. هر بار که قصد تامین دوده(یکی از مواداولیه) را داشتیم، با قیمت جدیدی مواجه شدیم. از آنجایی که محصول نهایی ورود به بازار را تولید می‌کنیم، هر تحولی در قیمت لاستیک زیر ذره بین است. اما هیچ نهاد نظارتی برای بررسی قیمت مواداولیه تایر وجود ندارد، متاسفانه این موضوع رصد نمی‌شود. توجه داشته باشید، در شرایطی که قیمت مواداولیه و روغن‌های صنعتی در حال افزایش است، تولید هر گروه از تایر سودی ندارد. بنابراین باید برای این موضوع فکری کرد که انتظار سود سهام داران تامین شود.

    * در صورت افزایش احتمالی بها برای تایر این مقدار چه میزان بوده و آیا شامل تمام گروه‌های تایر خواهد شد؟
    بله، پیشنهاد مطرحی برای 15 درصد افزایش بها وجود دارد. بازار هیچگاه کشش افزایش قیمت 20 درصدی را ندارد.

    پیشنهاد افزایش 15 درصدی قیمت تایر| کمبود 60 درصدی ظرفیت تولید لاستیک جبران می شود؟

    با راه اندازی این طرح ظرفیت تولید تایر کشور دو برابر می‌شود و از 60 درصد کمبود ظرفیت تایر در کشور، 30 درصد آن را جبران و 30 درصد دیگر کمبود وجود خواهد داشت

    * مشکل دیگری که در بازار وجود دارد، بحث کمبود لاستیک خودروهای سنگین است، تولیدکنندگان داخلی برای حل این موضوع چه برنامه‌ای دارند؟
    در بحث تایرهای سنگین در نوع بایاس با مازاد نیاز در بازار مواجه هستیم. در گروه تایرهای رادیال برای خودروهای سنگین پیشتر مشکل وجود داشت، اما در حال حاضر مشکل وجود ندارد. گفتنی است که در تایر رادیال خودروهای سنگین خود کفا نیستیم، ولی متکی به بخش قابل توجه واردات هستیم. دلیل این موضوع نیز این است که نرخ ارز در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و تولید گروه مذکور تایر نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است که در توان تایرسازان نبوده است. نبود چنین توان مالی سبب شده که طرح‌های توسعه جدید را تولید کنندگان نتوانند دنبال کنند. البته باید ذکر کرد که برای تامین کمبودهای تایر در بازار داخل تولید کنندگان طرح‌ها متعددی داشتند که آن را جبران کنند، اما به دلایل عدیده هیچ کدام نهایی نشدند، جز یک طرح که امسال راه اندازی می‌شود. با راه اندازی این طرح ظرفیت تولید تایر کشور دو برابر می‌شود و از 60 درصد کمبود ظرفیت تایر در کشور، 30 درصد آن را جبران و 30 درصد دیگر کمبود وجود خواهد داشت.

    * باتوجه به اینکه لاستیک یک قطعه مصرفی هست، به نظر شما با افزایش بها 15 درصدی مالکان به سمت استفاده بیشتر از لاسیتک‌ها استوک پیش نمی‌روند؟ افزایش 15 درصدی لاستیک مشمول تمام خانواده‌های تایرمی‌شود؟
    به هر حال تولید کننده باید توان تولید داشته باشد، هیج تولید کننده‌ای در هر حوزه‌ای حاضر به تولید محصول با زیان نیست. تمام این مسائل که فقط مربوط به تایرسازان نمی‌شود، تولید کننده تایر آخرین حلقه از زنجیره‌های بالادستی محسوب می‌شود. سرمایه گذاران این صنعت مسئول تورم کشور نیستند و همواره شاهد سقوط ارزش پول ملی هستیم.

    برای برخی از کلاس‌های تایر مجوز صادرات را دریافت و برای برخی دیگر وعده مجوز صادرات داده شده است

    * به عنوان پرسش آخر، آیا تولید کنندگان تایر به دنبال صادرات و حضور در بازارهای منطقه هستند؟ باتوجه به اینکه دولت جدید به زودی شروع به کار می‌کند، چه درخواستی از آن‌ها دارید؟
    برای مبادلات خارج کشور باید فکری کرد، همانطور که پیشتر اشاره کردم در شرایط فعلی با مازاد عرضه در برخی از گروه‌های تایر مواجه هستیم. برای برخی از کلاس‌های تایر مجوز صادرات را دریافت و برای برخی دیگر وعده مجوز صادرات داده شده است. چند سال پیش همزمان با تلاش‌های متعدد لاستیک سازان داخلی، در یک تصمیم ناگهانی صادرات تایر ممنوع شد. ممنوعیتی که تولیدکنندگان داخلی فضای بازارسازی و بازاریابی مناسبی ایجاد کرده بودند. در آن مقطع زمانی سرمایه تایر سازان از بین رفتن و اکنون اطمینانی برای ورود تولیدکنندگان به بازارهای جهانی وجود ندارد. توجه داشته باشید، زمانی که از بازارهای بین المللی خارج می‌شوید نمی توان به سادگی به آن باز گردید. هرچند در شرایط تحریمی و مشکلات عدیده تولیدکنندگان تایر در تلاش هستند که به بازارهای بین المللی راه یابند. اگر به صنعت تایر نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سه یا چهار واحد تولیدی تایر راه انداز شد. واحدهای تولیدی که مجهز به تکنولوژی‌های روز بوده و براساس سرمایه گذاری خارجی شکل گرفته است. در پاسخ به قسمت پایانی سوال شما باید بگویم، امیدواریم دولت جدید به صنعت لاستیک کمک شایانی کند.

     

    خرید آنلاین انواع‌لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو