فونیکسریمکسبهتام

قیمت گذار موتورسیکلت کیست؟

عصر خودرو- جنجال قیمت خودرو و تاثیر نوسانات این بازار بر نرخ موتور سیکلت این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که تعیین کننده قیمت موتور سیکلت کیست؟

قیمت گذار موتورسیکلت کیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرکبی برای سفرهای درون شهری که می تواند هم ترافیک را دور بزند، هم زودتر شما را به مقصد برساند. موتورسیکلت واژه ای نام آشنا و وسیله نقلیه ای که هر روزه هزاران عدد از آن را در سطح خیابان می بینیم.

    موتورسیکلت می تواند در بسیاری از راه ها و موارد کمک رسان ما باشد و در جاهایی که خودرو امکان تردد در آنجا را ندارد، یاری رسان رانندگان باشد. اما این وسیله کوچک و کم قدرت تر از اتومبیل این روزها با چالشی جدید مواجه شده و آن هم قیمت گذاری است.

    قیمت گذاری که برای خریداران و صاحبان این وسیله نقلیه اهمیت بسزایی دارد. با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلت‌ها از قبل بیشتر شده و این طور که پیداست، بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت آن می روند اما سوالی که اکنون پیش می آید قیمت گذاری آن چگونه است؟ آیا نهاد ناظری روی خرید و فروش آن نظارت دارد؟

    نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟
    بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: قیمت موتورسیکلت در کشور بر اساس قیمت تمام شده کالا مشخص می شود. بازار موتورسیکلت بسیار رقابتی است چرا که تنوع محصولات بسیار زیاد است.

    دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: قیمت گذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است که کارخانه قیمت گذاری را انجام می دهد و یک قیمت پایه را در نظر می گیرد و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال می کند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت بر روی عملکرد و قیمت گذاری موتورسیکلت دارند.

    ضیا مقدم تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت ها با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که تمام شرکت های تولید کننده موتورسیکلت با یکدیگر تعامل دارند. قیمت هر قطعه تولیدی در خصوص موتورسیکلت مشخص است و تمام شرکت های تولیدی آن را به یک قیمت خریداری می کنند.

    دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت هر کدام از آنها در هر نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگی ها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گران تر است.

    تولید سالانه 600 هزار موتورسیکلت در ایران
    او تشریح کرد: سالانه 500 تا 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می شود، اما از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش تقاضا، در فروش نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی به دلیل گران شدن، قدرت خرید به شدت کاهش یافت و تاثیرات منفی در تولید گذاشت، به طوری که تولید موتور 80 درصد کاهش یافت.

    دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: سال گذشته نسبت به سال 99 افزایش تولید داشتیم، اما سال 1400 نسبت به سال 99 کاهش تولید 80 درصدی را تجربه کردیم.

    محمدعلی نژادیان کارشناس صنعت موتورسیکلت با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: امسال قیمت موتورسیکلت تغییر خاصى نسبت به تورم و قیمت کالاهاى دیگر نداشته است. رقابت زیادی در صنعت موتورسیکلت وجود دارد اما با این حال با وجود اینکه کالاها شب عید گران می شوند اما امسال قبل از تعطیلات نوروزی به دلیل  کاهش قیمت یکى از شرکت‌های تولید کننده، دیگر تولید کننده ها نیز کمى قیمت‌ها را کاهش دادند.

    این کارشناس صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه با توجه به گرانی نرخ ارز به صرفه است که بر روی بومی سازی مواد اولیه سرمایه گذاری کنیم و از برند‌هایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کرده اند برای ساخت داخل بهره گیریم، بیان کرد: در حال حاضر در مجموع یکسرى عواملی وجود دارد که  باعث مى شود قیمت موتورسیکلت کمى کند،  افزایش پیدا کند که در ادامه توضیح بیشتر خواهم داد.

    نژادیان بیان کرد: در صنعت موتورسیکلت  رقابت شدیدى بین تقریبا ٤۰ مونتاژ کننده وجود دارد. هر ساله خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا از مهرماه تا اواسط بهمن بسیار کم است و از اواسط بهمن به مرور نمایندگی های شرکت‌ تولید کننده خرید خود را آغاز مى کنند و از اواسط اسفند نیز مصرف کنندگان نهایى خرید خود را شروع مى کنند.

    این کارشناس صنعت موتور سیکلت تشریح کرد: بیشتر موتورسوران جزو قشر متوسط به پایین هستند در نتیجه شرکت‌ها اگر بخواهند قیمت را بیش از حد بالا ببرند، در نتیجه نمى توانند آن را بفروشند و خواب سرمایه براى آن‌ها ضرر است. البته با توجه به اینکه طى چند سال گذشته با تورم زیادی مواجه بوده ایم و به نظر هنوز محصولات از دلار ٤٢۰۰ در کارخانه‌ها موجود است، در نتیجه استدلال بالا براى مونتاژکنندگان قابل تحمل است.

    نژادیان ادامه داد: اما اگر شرکت‌ها بخواهند خرید جدید کنند با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمت هاى اندکى که در کارخانه هاى مادر بوده است، در نتیجه دیگر کسى با قیمت رقباى خود کارى ندارد، چون نمى تواند با ضرر بفروشد. پیش بینى این است که با تمام شدن موجودى فعلى کارخانه‌ها و واردات جدید قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

    این کارشناس افزود: همچنین قیمت موتورسیکلت جزو قیمت هاى دستورى نیست و به عهده خود تولیدکننده است و در اصل بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مى شود. در نتیجه دستگاه هاى نظارتى زیاد در بحث قیمت موتورسیکلت ورود پیدا نمى کنند. نهایت در حد تذکر و یا تشر باشد.

    حالا انتظار این است، با توجه به اینکه قشر زیادی از جامعه به دنبال خرید موتورسیکلت با قیمتی واقعی هستند، انتظار می رود که مسئولان به این ماجرا ورود کنند و قیمت گذاری مشخصی داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو