فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار خودرو در مناطق آزاد

عصر خودرو- در مناطق آزاد اقتصادی، شاهد حضور پررنگ خودروهای خارجی هستیم، چراکه قوانین واردات و خرید و فروش در این مناطق با سایر نقاط کشور متفاوت است.

بررسی بازار خودرو در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بر اساس قوانین تجارت، واردات انواع کالا به مناطق آزاد تجاری بدون در نظر گرفتن حقوق و عوارض گمرکی انجام می‌شود. این اقدام به منظور رونق اقتصادی و توسعه همکاری‌های بین‌الملل طی سالیان اخیر صورت گرفته است. اگرچه مناطق آزاد اقتصادی آنطور که باید و شاید نتوانستند اهداف بزرگ درآمدزایی خود را محقق کنند، ولی دست‌کم این قوانین برای اهالی خودرو خوش‌یمن بود.

    برای واردکنندگان خودرو که روی هم رفته چیزی حدود 100 درصد ارزش یک محصول را برای عرضه یک خودرو به کشور کنار می‌گذاشتند، حذف این عدد می‌تواند یک شگفتی باشد. اما این به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست. حضور خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری شامل قوانین خاصی می‌شود که علیرغم حذف حقوق و عوارض گمرکی باز هم آن‌ها را با بازار درخشانی روبرو نمی‌کند.

    نخست آنکه خودروهای حاضر در این مناطق با پلاک خاصی اجازه عبور و مرور تنها در محدوده مشخصی را دارند. خروج آنها از این محدود در بازه‌های زمانی بسیار محدود و با نظارت بسیار بالا صورت می‌گیرد که به آن مرخصی می‌گویند. مرخصی خودروهایی که پلاک منطقه آزاد دارند به قدری سخت و پیچیده است که مالکان آنها عملاً عطایش را به لقایش می‌بخشند. با این حال بازار خرید خودرو در منطقه آزاد که بیشتر از برندهای جذاب هستند، در خود این مناطق و برای اهالی بومی آن‌ها داغ است.

    در ادامه با لیستی از جذاب‌ترین خودروهای موجود در مناطق آزاد تجاری آشنا خواهید شد.

    نیسان پاترول

    مدل: 2019
    قیمت: 2 میلیارد تومان
    در روزهایی که برای خرید یک دستگاه سانتافه باید چیزی حدود 2 میلیارد تومان کنار گذاشت، با همین مبلغ می‌توان در منطقه آزاد یک دستگاه نیسان پاترول مدل 2019 با موتور 5.6 لیتری 8 سیلندر 390 اسب‌بخاری خریداری کرد. برخلاف تصور، پاترول در بازار کشورهای خاورمیانه محبوبیت بیشتری نسبت به تویوتا لندکروزر دارد به ویژه در بین مشتریان شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس. با این حال پاترول در سایر بازارهای غربی با اسم آرمادا به فروش می‌رسد. برای این خودرو رینگ‌های 18 اینچی، سیستم صوتی Bose با 13 اسپیکر، دوربین 360 درجه و نمایشگر 8 اینچی ازجمله آپشن‌ها استاندارد به شمار می‌روند.

    جیپ چروکی

    مدل: 2015
    قیمت: یک میلیارد و 200 میلیون تومان
    شاید اگر واردات آزاد بود و تعرفه مربوط به حقوق و عوارض گمرکی تا این اندازه لحاظ نمی‌شد، جیپ Cherokee هیچ فرصت عرض اندامی برای سایر خودروها باقی نمی‌گذاشت. اگرچه که این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی خود چهره‌ای متفاوت دارد ولی اساساً جیپ هدف از تولید چروکی جدید را رقابت با شاسی‌بلندهای متعارف بازار مثل فورد اسکیپ، هوندا CR-V، مزدا CX-5 و حتی سوبارو فورستر اعلام کرده است. در سایت باما می‌توانید اطلاعات جامعی از نسخه‌های جدید این خودرو را جستجو کنید. اگر حقیقتاً به دنبال یک شاسی‌بلند تمام آفرود از جیپ هستید هنوز هم می‌توانید با خیال راحت دست روی رانگلر بگذارید. چروکی فوق مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی است که 184 اسب‌بخار قدرت و 232 نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند.

    آئودی A6

    مدل: 2016
    قیمت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان
    این مبلغ برای خرید یکی از باکیفیت‌ترین و ایمن‌ترین سدان‌های اسپرت دنیا واقعاً حیرت‌انگیز است. خودرویی که همواره یک پای رقابت با مرسدس‌بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری 5 بوده است. این نسخه از آئودی مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با 250 اسب‌بخار قدرت است. به لطف حضور یک جعبه‌دنده مسابقه‌ای 7 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد آن به طرزی باورنکردنی عدد 6.7 ثانیه را نشان می‌دهد. به سبک و سیاق سایر خودروهای آلمانی سرعت نهایی آن نیز روی عدد 250 کیلومتر برساعت به صورت الکترونیکی محدود شده است. استفاده از تایرهای 255.40 میلی‌متری 19 اینچی نشان از قابلیت‌های چشم‌گیر عملیاتی A6 دارد. البته خبر بد درباره این آئودی آن است که سیستم انتقال قدرت آن FWD محور جلو در نظر گرفته شده است.

    دوج چارجر

    مدل: 2013
    قیمت: یک میلیارد و 200 میلیون تومان
    همین الان هم یک دوج چارجر در سایر بازارهای جهانی خودرویی منحصربه‌فرد به شمار می‌آید. یک عضلانی خوش چهره که در نسخه R/T با موتور HEMI خود می‌تواند قلب هر ماشین‌بازی را به لرزه دربیاورد. داریم درباره خودرویی صحبت می‌کنیم که درون سینه‌اش یک پیشرانه 6.4 لیتری هشت سیلندر Vشکل با قدرت 470 اسب‌بخار و گشتاور 650 نیوتن‌متر قرار گرفته است. شاید به نظر این خروجی برازنده خودرویی با این حجم موتور نباشد، اما در نظر بگیرید که خودروی فوق عمری 8 ساله دارد. مانند سایر عضلانی‌های کلاسیک این خودرو نیز مجهز به سیستم انتقال قدرت RWD محور متحرک عقب است. چارجر با طول 5 متری و وزن 2.4 تنی به معنی واقعی کلمه یک هیولای تنومند است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو