فونیکسریمکسبهتام

چرا با وجود کاهش نرخ ارز خودرو ارزان نمی شود؟

عصر خودرو- یک مقام مسئول گفت: قیمت بسیاری از کالا‌های تولید داخل و دستمزد‌ها به تازگی در حال عکس العمل نشان دادن به افزایش نرخ ها در سال‌های قبل است و با وجود کاهش نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۰ همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

چرا با وجود کاهش نرخ ارز خودرو ارزان نمی شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران با اشاره به علت عدم تجاری سازی خودروهای ایران خودرو و سایپا، گفت: ایران خودرو و سایپا به دلیل اینکه زیر قیمت خودروهایشان را می سازند و به فروش می رسانند، سرمایه در گردش آنها کم شده است و نمی توانند بدهیشان را به قطعه سازان بدهند.

    نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران بیان کرد:  قطعه سازان از طرفی مواد اولیه را از بورس به صورت نقدی خرید می کنند و زمانی که دریافتی نداشته باشند، نمی توانند مواد اولیه را خرید کنند و خط تولید متوقف می شود. زمانی که خط تولید متوقف شود نمی توانند کالای مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند و تولید خودرو را با مشکل مواجه می کند.

    جلالی با تاکید بر اینکه مشکل نقدینگی قطعه سازان باید رفع شود تا آنها خط تولید را متوقف نکنند، بیان کرد: اکنون بدهی خودروسازان به قطعه سازان به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر این بدهی تسویه نشود، با مشکلات جدی در صنعت خودرو مواجه خواهیم شد.

    او تشریح کرد: از طرفی موانع گمرکی نیز باعث می شود در ساخت قطعات وقفه ای ایجاد شود، یعنی قوانین و مقررات دست و پاگیری وجود دارد که مانع از ترخیص راحت کالا می شود. میانگین زمان رسیدن هر قطعه حدود 2 ماه است بدین معنا که 2 ماه طول می کشد این قطعات ترخیص شود.

    نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران بیان کرد: بخشی از قطعات وارداتی و بخشی داخلی سازی شده اند و اکنون مشکل برای قطعات وارداتی است که باید ابتدا ثبت سفارش شوند.

    جلالی با تاکید بر اینکه شاخص بهای تولیدکننده به نوعی پیش بینی کننده تورم است و با اختلاف چند ماهه زمانی تورم به بازار مصرف منتقل می‌شود، گفت: شاید برخی بگویند مگر قیمت ارز کاهش نیافته است؟ این درست است، اما قیمت بسیاری از کالا‌های تولید داخل و دستمزد‌ها به تازگی در حال عکس العمل نشان دادن به افزایش نرخ ها در سال‌های قبل است و با وجود کاهش نرخ ارز تا پایان سال 1400 همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

    نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران با تاکید بر اینکه قطعه سازان با قیمت‌ها فعلی قادر به تولید قطعات خودرو نیستند و به چشمه لایتناهی مالی نیز وصل نیستند، گفت: بانک‌ها هم در ایران اولویت‌های جذاب تری برای ارائه تسهیلات دارند و بنابراین در ماه‌های آینده در صورت به روز نشدن قیمت‌ها در قرارداد‌ها با خودروسازان، تولید قطعات با چالش اساسی مواجه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو