فونیکسریمکسبهتام

تفاهم نامه همکاری سایپا و همراه اول چه محصولاتی را به ارمغان می آورد؟

خودروهای آنلاین سایپا در راهند

عصر خودرو- سایپا پس از خداحافظی با پراید به سرعت جایگزینی ظرفیت تولید این خودرو پرتیراژ را با سبد متنوعی از محصولات آغاز کرد که به مراتب پیشرفته تر و متفاوت از پراید بودند. تیبا، کوییک، ساینا، نسخه های فیس لیفت کوییک و ساینا و همچنین شاهین محصولاتی هستند که تا کنون ظرفیت تولید پراید را پوشش و حتی تیراژ این ظرفیت را افزایش داده اند به گونه ای که آمار خودروهای تحویلی سایپا از ابتدای سال تا کنون حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و تعهدات معوق تا سال ۹۹، عموما برطرف شده اند. نارنجی پوشان در این بین و در راستای توسعه سبد محصولات جدید هفته گذشته تفاهم نامه ای با همراه اول به امضا رساندند که بر اساس آن طی سه سال آینده، سایپا یک میلیون خودرو متصل به شبکه یا آنلاین تولید خواهد کرد.

خودروهای آنلاین سایپا در راهند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز، جهش سایپا طی حدود 3 سال از خطوط تولیدی که تماما در اختیار پراید و خودروهای مونتاژی بود تا چهره جهادی امروز بدون شک نتیجه نقشه ای مدون و متفاوت از تفکر تولید محور گذشته است. سایپا امروز تنوع و نوآوری را به عنوان چاشنی اصلی در کنار تولید در نظر دارد و در همین راستا در آستانه عرضه محصولات جدیدی مانند اطلس و آریا، پروژه خودروهای متصل به شبکه کلید می خورد. خودروهای آنلاین یا متصل به شبکه تمامی مشکلات فنی و مسائل سرویس ها و ... یک خودرو را به صورت آنلاین گزارش می دهند و جلوگیری از خرابی های بیشتر با رصد آنلاین مراکز فنی سایپا می تواند مهمترین مزیت این خودروها باشد.

    صنعت خودروسازی ما طی دهه های گذشته عموما بدون توجه به تکنولوژی ها و آپشن های روز حرکت می کرده اما سایپا با امضای این تفاهم نامه نشان داد که حتی با وجود محدودیت ها و مشکلات موجود می تواند نوآوری و تنوع در محصولات و تکنولوژی ها را رقم بزند.
    تفکر خودروهای متصل برای نخستین بار در سال 1996 کلید خورد. در سال 2014 نخستین خودرو با فناوری 4G به شبکه آنلاین متصل شد و هم اکنون تقریبا تمامی برند های مطرح جهان از این تکنولوژی در محصولاتشان با تفاوت در نوع عملیات استفاده می کنند. خودروهای متصل می توانند امکان ارائه اطلاعات رانندگی در لحظه، پیدا کردن موقعیت خودرو، روشن و خاموش کردن خودرو، بررسی وضعیت سوخت، بررسی مشکلات احتمالی فنی، ارسال هشدار های امنیتی و ... را فراهم کنند. خودروهای متصل محصولی از عصر نوین اینترنت اشیاء برای ایجاد ارتباط بین افراد و وسایل مختلف است به گونه ای که با راه اندازی این موضوع خودرو علاوه بر امکان اتصال با مرکز کنترل، می تواند با خودروهای دیگر، چراغ های راهنمایی و حتی عابرین پیاده در ارتباط باشد و در نسل های بعدی این تکنولوژی تمامی رفت و آمد ها با کنترل توسط یک واحد مرکزی با هماهنگی تمامی اجزای یک شهر صورت بگیرد.
    پیشتر به دلیل عدم همکاری اپراتورهای خارجی و عدم سرویس دهی در ایران، امکان بهره گیری از این تکنولوژی وجود نداشت اما سایپا با توجه به تکنولوژی های روز در نظردارد تا نسخه بومی خودروهای متصل به شبکه را در ایران راه اندازی کند که بدون شک نیازمند راه اندازی زیر ساخت های لازم است و مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. همچنین آغاز این مسیر یک میلیونی توسط سایپاخودروسازان دیگر را نیز ترغیب خواهد کرد تا به سمت این تکنولوژی حرکت کنند و با بهره گیری از تجربه سایپا به متصل ساختن تمامی شبکه حمل و نقل کشور کمک کنند که مزایای متعددی را در پی خواهد داشت.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه مراسم امضای این تفاهم نامه با همراه اول با بیان اینکه روند رسیدن از تولید پراید به شاهین، یک تغییر نگاه و نگرش در سایپا ایجاد کرده است، ادامه داد: در ادامه این روند، موضوع تولید خودرو متصل در دستور کار سایپا قرار گرفته و امروز با امضای این تفاهم نامه گام نخست برای تولید یک میلیون خودرو متصل در سه سال آینده را با همکاری همراه اول برخواهیم داشت.
    سلیمانی در پایان اظهار کرد: علاوه بر تولید خودرو متصل، اقدامات و برنامه های دیگری را نیز در سایپای نوین دنبال می کنیم تا بتوانیم در مدت زمانی کوتاه، علاوه بر تغییر ذهنیت جامعه نسبت به خودروسازان داخلی، زمینه افزایش رضایت مشتریان را نیز فراهم آوریم.
    مدیرعامل همراه اول نیز در این مراسم گفت: برنده تفاهم نامه امروز، کاربران و مشتریان محصولات شرکت سایپا هستند زیرا نصب تجهیزات مدنظر روی خودروها و اتصال به شبکه برای اولین بار در کشور به صورت تجاری به بهره‌برداری می‌رسد که مزایای زیادی برای مشتریان دارد که نظارت‌های فنی بر خودرو به صورت شبکه ای، از جمله مهمترین آنهاست.

    مهدی اخوان بهابادی ادامه داد: براساس این فناوری می توان صاحب خودرو را در مراحل اولیه بروز مشکل در جریان نقص های احتمالی قرار داد و از ورود خسارت‌های بیشتر و زیان‌های جانی و مالی جلوگیری کرد.
    اخوان بهابادی از پیش بینی اپراتور در حوزه اینترنت اشیاء و اتصال نمایی دستگاه ها طی چند سال آینده خبر داد و گفت: بحث اصلی جلسه امروز حول خودروهای متصل است. یکی از قابلیت های کلیدی خودروهای متصل امکان رصد در لحظه اطلاعات خودرو است که همین موضوع با ارائه گزارشی از وضعیت، هزینه های احتمالی آینده را کاهش می دهد.
    وی افزود: با این داده ها می توان نقص های فنی را ملاحظه کرد و آلارم های لازم را به راننده داد؛ علاوه بر این با اجرایی شدن این پروژه کمک بزرگی به حوزه راهداری کشور خواهد شد تا نقاط حادثه خیز را با مانیتور کردن اطلاعات حاصل از این خودروها کشف کنند.
    مدیرعامل همراه اول همچنین اشاره ای به پروژه هوشمندسازی جاده های بخش فنی همراه اول و ارتباط آن با خودروهای متصل داشت و ابراز کرد: برآیند این پروژه ها، خیر و برکات فراوانی برای مردم خواهد داشت و باعث ارتقای سطح زندگی آنان از نظر کیفی خواهد شد.
    بر اساس شنیده ها پیشبینی می شود اطلس یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از این تکنولوژی جدید بهره مند خواهد شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو