فونیکسریمکسبهتام

سهم مسافربرهای اینترنتی برای دوگانه‌سوز کردن خودرو

عصر خودرو- مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مسافربرهای اینترنتی که پیامک گازسوز کردن خودرو را دریافت کرده‌اند، تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه که حدود ۲ میلیون تومان می‌شود را می‌پردازند.

سهم مسافربرهای اینترنتی برای دوگانه‌سوز کردن خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، محمد حسین باقری با اشاره به اینکه تاکنون 144 هزار و 600 خودرو که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، مشمول تبدیل شناخته شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد 114 هزار و 600 خودرو در کارگاه‌های مجاز گاز سوز شده‌اند.

    وی افزود: 13 هزار و 690 خودرو نیز در نوبت تبدیل قرار دارند و 16 هزار و 290 خودرو نیز در مرحله نوبت‌گیری هستند.

    باقری با بیان اینکه این تعداد مربوط به خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی است، تاکید کرد: 33 هزار مسافربر شخصی، تایید ناجا شده‌اند و می توانند برای ثبت نام به سامانه https://gcr.niopdc.ir مراجعه تا در نوبت تبدیل قرار گیرند.

    به گفته باقری مسافربرهای اینترنتی، برای دوگانه سوز کردن خودرو خود، حدود 20 تا 25 درصد از هزینه تبدیل را پرداخت می کنند که معادل 2 میلیون تومان است.

    وی ادامه داد: اکنون 11 هزار و 530 خودرو مسافربر اینترنتی در انتظار پرداخت آورده مالک، برای دوگانه سوز کردن خودرو هستند.

    باقری تاکید کرد: 3 هزار و 217 خودرو نیز در نوبت تبدیل بوده و 7 هزار 400 مسافربر اینترنتی در این طرح گازسوز شده‌اند.

    بر اساس این گزارش، هر مترمکعب سی‌ان‌جی معادل یک لیتر بنزین در سبد سوخت خودروها است، از آنجا که مصرف خودروهای حمل‌ونقل عمومی بالا است، سهمیه بنزین ماهانه برای آن‌ها کفایت نمی‌کند و مجبور هستند از بنزین آزاد استفاده کنند.

    اغلب خودروهای حمل‌ونقل عمومی مانند وانت‌بارها، خودروهای پرمصرف هستند، بنابراین استفاده از سی‌ان‌جی به جای بنزین می‌تواند در کاهش بار مالی تأمین سوخت مؤثر باشد.

    قیمت سی‌ان‌جی هم‌اکنون به ازای هر مترمکعب 453 تومان است، این در شرایطی است که بنزین یارانه‌ای برای هر لیتر 1500 تومان و بنزین آزاد نیز 3 هزار تومان است. این اعداد حکایت از اختلاف قیمت معناداری بین این دو سوخت دارد، حتی اگر بنزین سهمیه‌ای کفایت کند نیز باز هم به ازای هر لیتر هزار تومن اختلاف قیمت وجود دارد.

    این اختلاف در مقایسه با بنزین آزاد 2 هزار و 500 تومان است و با توجه به اینکه این خودروها کارکرد بالایی دارند، تبدیل سوخت از بنزین به سی‌ان‌جی می‌تواند در اقتصاد آن‌ها تأثیرگذار باشد.

    از همین رو اگر بنزین یارانه‌ای در این خودروها جایگزین سی‌ان‌جی شود، تا 60 درصد و اگر بنزین آزاد را با سی‌ان‌جی جایگزین کنند تا 80 درصد در هزینه‌های سوخت خود صرفه‌جویی خواهند داشت.

    بر اساس این گزارش، تبدیل رایگان یک میلیون و 460 هزار خودرو عمومی شامل وانت‌بار، تاکسی و ون از بهمن سال 98 آغاز شده است که در صورت انجام این کار تا 10 میلیون مترمکعب به مصرف سی‌ان‌جی کشور اضافه می‌شود. همچنین تبدیل خودرو مسافربرهای اینترنتی نیز از چند ماه گذشته آغاز شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو