فونیکسریمکسبهتام

مردودی ۳۰ درصد از خودروها در معاینه فنی طی ۳ ماه اخیر

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه ۴۶۵هزار و ۵۹۸ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مردودی ۳۰ درصد از خودروها در معاینه فنی طی ۳ ماه اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، حسین مقدم افزود: در حال حاضر روزانه 5000 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و مراکز فاقد صف انتظار هستند.

    وی ادامه داد: از آمار اعلامی 353هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات  اول  بوده که 14 درصد از آن در آزمون  آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز،9 درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، چهار درصد کمک فنر،11 درصد تست ترمز و 13درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند. در مجموع 30 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: در این سه  ماه 336 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد 72481 گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود 22 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

    مقدم تاکید کرد: در خرداد ماه 12 هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از 50 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده اند.

    وی در ادامه گفت: شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز، قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه کنند. ضمنا در مدت زمان اداری می توانند در صورت هرگونه سئوال با سامانه پاسخگو 96006000 تماس حاصل کنند.

    مقدم در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1400 اظهارکرد: طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی،از زمان تولید،برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهارسال و برای وسایل نقلیه عمومی یکسال است. بدیهی است رانندگان محترم بایستی براساس زمان تعیین شده در این قانون نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. به عنوان نمونه در حال حاضر با لحاظ عمر چهارسال از زمان تولید خودروهای شخصی تولید خرداد ماه 1396 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

    وی ادامه داد: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهرتهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی،شقایق،دماوند،چمران،نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است ، می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

    مقدم در پایان اظهارکرد: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان است و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. ضمنا تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی  در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو