فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به مهمترین تفاوت های سایپای نوین با گذشته

تازه های نارنجی صنعت خودرو

عصر خودرو- عنوان نوین در کنار نام یک خودروساز ۵۵ ساله بدون شک پیام های زیادی به همراه دارد. تولد سایپای نوین از حدود ۳ سال قبل و با آغاز بحران هایی نظیر تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و خروج شرکای خارجی رقم خورد و امروز شاهد نخستین نشانه های شخصیت جدید این خودروساز که با رنگ نارنجی هویت گرفته هستیم.

تازه های نارنجی صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سایپا در ابعاد بسیاری قدم به دنیای جدیدی گذاشته و به عنوان یک خودروساز تقریبا از هیچ یک از خطوط سنتی‌اش پیروی نمی کند. تمرکز روی استانداردهای ایمنی در اولویت، ایجاد تنوع در تیپ بندی محصولات و عرضه سبد خودروهای تمام‌سایپایی، چهره نوین این خودروساز را شکل داده است.

    توسعه پرشتاب محصولات اختصاصی
    سایپای نوین در گام نخست؛ گذشته، مشکلات موجود و سختی ها را کنار گذاشت و با تفکری جدید، راهی رو به آینده را در پیش گرفت که تجربیات گذشته درس های مهمی در آن بود. نارنجی پوشان با جدیدترین دستاوردشان در آنزمان یعنی پلتفرم X200 و افزایش تیراژ آن ها بستر را برای خروج پراید بعد از حدود 3 دهه تولید فراهم کردند. خانواده X200 سه محصول اصلی و بیش از 6 تیپ بندی را برای جایگزینی ظرفیت تولید پراید در اختیار سایپا قرار می داد و این خودروساز با وجود سختی های فراوان در افزایش تولید قطعات آن هم برای 3 محصول این رویکرد را به عنوان اصلی مهم در دستور کار قرار داد و طی کمتر از یک سال X200 به کاپیتانی خطوط تولید سایپا رسید و با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و تحریم ها، سایپا در سال 98 تنها خودروسازی بود که تیراژش افت نکرد. استقامت اولیه در مقابل تحریم ها فرصت را برای تحقیق و توسعه مسیری جدید فراهم آورد. سایپا پلتفرم SP100 که به عنوان یک مگاپلتفرم می تواند میزبان تمامی کلاسهای خودرویی باشد را روی کار آورد و برای ورود به کلاس C خودروهای سواری، طراحی و مهندسی روی این پلتفرم را آغاز کرد. نتیجه اولیه شاهین بود و سپس به موازات پیشبرد پروژه شاهین و نزدیک شدن آن به خطوط تولید، آریا به عنوان نخستین کراس اوور بومی رونمایی و وارد فاز تولید آزمایشی شد. در این بخش نگاه کلی ما صرفا بر روی توسعه محصولات بومی سایپا مترکز شده است و هر محصول به نوبه خود دستاورد تازه ای برای صنعت خودرو کشور به ارمغان آورده که در بخش های بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت. مسیر حرکت سایپا در شاخه اصلی پلتفرم ها با 5 محصول شتاب گرفت و در کنار آن پروژه های فیس لیفت ساینا و کوییک با امکانات جدید و تنوع جدید قوای محرکه تعریف شد. جدیدترین محصول کلاس B سایپا با نام اطلس دستاورد دیگری بود که در این خلال شکل گرفت و برای نشان دادن عزم جدی در زمینه توسعه محصولات بومی، پلتفرم تندر90 به عنوان بستر طراحی یک سدان بر اساس استاندارد های روز به چرخه تحقیق و توسعه پرسرعت سایپا پیوست و بدون شک حاصل هر دو پروژه در سال 1400 به نمایش درخواهد آمد.

    نظام کیفی نوین
    صنعت خودرو کشور شاید در نگاه عموم یک سری سازی با کیفیت متوسط و حتی پایینتر از آن در گذشته باشد اما سایپا برای تغییر این تفکر، نظام کیفی جدیدی را در تولید شاهین در پیش گرفت که متفاوت از دیگر پروژه های پیشین بود. تعریف ساده این نظام کیفی، توجه ویژه به کیفیت و اخذ تمامی استاندارد پیش از ورود خودرو به خطوط تولید تیراژ انبوه است به گونه ای که پیشتر این کیفی سازی ها پس از انجام فاز نخستین تولید در دستور کار قرار می گرفت. سایپایی ها در آیین تحویل نخستین سری شاهین در پایان سال 1399 به این موضوع اذعان کردند که این نظام کیفی جدید هر چند سختگیرانه تر از گذشته است اما در تمامی محصولات سایپای نوین در اولویت مد نظر قرار خواهد گرفت. بدون شک این کیفی سازی اگر در بهترین حالت ممکن نیز صورت نگیرد، به عنوان یک تابوشکنی فراتر از انتظار مردم، نشان دهنده توجه ویژه این خودروساز به نکات بنیادینی است که حتی ممکن است مردم از آن اطلاعی نداشته باشند اما به مرور زمان موجب رضایت مشتریان و پاک کردن یکی از ضعف های گذشته خواهد شد.

    ایمنی در اولویت
    ایمنی شاید اصلی ترین سوژه حمله به سایپا طی دهه های گذشته باشد. موضوعی که تمامی سیاستمداران و مردم با این کلیدواژه به سایپا انتقاد می کردند اما در سایپای نوین یکی از نخستین اولویت ها در طراحی و مهندسی محصولات جدید مساله ایمنی و مهمتر از آن صداقت در زمینه ایمنی با مردم بوده است. شاهین با استفاده از ورقه های ساخته شده با آلیاژ جدید و تکنولوژی جدید جوشکاری شکل گرفته و برای تضمین ایمنی آن فراتر از الزامات بازار ایران، استاندارد های ورود به بازار اروپا را پاس کرده است. این استاندارد ها که با کد ECE شناخته می شوند در تست های مختلف، کلید اصلی برای اجازه ورود به بازارهای اروپایی است. شاهین ضمن پاس کردن این استاندارد ها، توانایی هایش در این زمینه را به صورت شفاف به مردم نیز نشان داده است. سایپا در این پروژه برای نخستین بار فیلم هایی از تست تصادف جانبی و تست باز شدن کیسه های هوای شاهین را به صورت عمومی منتشر کرد تا نشان دهد که عزمش در زمینه ایمن سازی محصولات جدی است.

    خدمات پس از فروش
    سایپای نوین در بخش های مختلف فراتر از الزامات صنعت خودرو قدم برداشته و خدمات پس از فروش متفاوت نیز بخشی از آن است. عرضه شاهین با 3 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی خبری بود که تنها چند روز پیش از آغاز تحویل این خودرو منتشر شد. چنین تصمیمی در حالی گرفته شده بود که کسی این انتظار را از سایپا نداشت و از نظر قانونی نیز چنین الزامی وجود ندارد. خودروسازان جهانی معمولا برای نشان دادن اطمینانشان از یک محصول و رقابت در بازار، گارانتی فراتر از بازه معمول را روی خودروهایشان ارائه می کنند و سایپا نیز با در نظر گرفتن این گارانتی نشان داد که نگاهی جدید به خدمات پس از فروش خودروها بخصوص فرزندان جدیدش دارد. افتتاح بازارچه قطعات یدکی با هدف حذف واسطه ها نیز از دیگر پروژه های قابل توجه سایپا در این حوزه به شمار می آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو