فونیکسریمکسبهتام

یادداشت یک فعال حوزه بازار تایر در واکنش به ادعای عجیب یک مدیر صنعت لاستیک

آیا نمایندگان زخم‌خورده فروش‌ تایر توان دامپینگ را دارند؟

عصر خودرو- مدتی قبل خبری به نقل از یکی از شرکت های تولید کننده تایر با عنوان « برخورد با تعداد زیادی از نمایندگان در برابر دامپینگ تایر در بازار» در یکی از رسانه ها منتشر شد.

آیا نمایندگان زخم‌خورده فروش‌ تایر توان دامپینگ را دارند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جای بسی شگفتی است که جمعی از نمایندگان فروش قادر به دامپینگ تایر یک شرکت تولید کننده در برابر همان شرکت و آن هم در بازار داخلی شده اند. این هم از عجایب عصر حاضر است که انحصار گرایی به صورت گروهی در میان نمایندگان فروش یک شرکت تولیدی داخلی مقدور گردیده است.

    متاسفانه مدتهاست که اتمسفر رسانه ای کشور به اظهار نظرهای اقتصادی ناشی از ناآگاهی و یا آگاهانه ولی عوام فریبانه و مبتنی بر نفع شخصی آلوده شده است، دردناکتر این است که گاهی افرادی بدان مبادرت می ورزند که خود پرچمدار و بانی آشفتگی اقتصادی در حوزه عملکرد خودشان هستند.
    استفاده نادرست به منظور فرافکنی از واژه ای تخصصی و نامفهوم بودن اصول اقتصادی مورد باور و استفاده در کلام ایشان من را به ارائه معنی ساده و رایج واژه دامپینگ و موارد مصرف آن واداشت.

    دامپینگ، رقابت مکارانه و یا همان تبعیض در قیمت ها که به منظور بیرون کردن رقبا از میدان رقابت و به دست آوردن انحصار بازار حتی با تحمل زیان‌های کوتاه‌مدت در حوزه بازارهای صادراتی استفاده می شود از آن دسته اصطلاحات است که استفاده از آن عمدتا در حوزه تجارت بین الملل مصداق دارد و توسط سیاست گذاران گمرکات و حوزه اقتصاد کلان کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و اتهامی است که نه تنها شامل رقابت میان نمایندگان فروش یک شرکت داخلی تولید کننده بلکه شامل احوالات چند تولید کننده داخل کشور عزیزمان در رقابت با یکدیگر نیز نمی شود.

    بعنوان یکی از فعالان حوزه فروش انواع تایر که سابقه همکاری با این گروه را نیز داشته است سکوت را جایز ندانسته و برای ابهام زدایی از فضای شعار زده تولید تایر در کشور ذکر نکاتی را ضروری می دانم:

    نمایندگی فروش محصولات این گروه صنعتی تولیدکننده تایر به مفهوم خرید اجباری سبد ترکیبی محصولات هر دو برند این مجموعه بدون حق انتخاب و پس از پرداخت ودایع نقدی هنگفت و انتظار ماهیانه برای تحویل محصولاتی است که وجه آن نقدا و یکجا پیش پرداخت شده است و فروش محصولات در تمامی نمایندگی های قانونی تابع رعایت قیمت نامه مصوب بوده و همواره این مهم از سوی سازمانهای حاکمیتی و نظارتی  و با ابزار گوناگون از جمله سامانه جامع تجارت مورد رصد و نظارت دایمی قرار می گیرد و هرگز سودهای کلانی که در ذهن ایشان متبادر می شود برای فروشندگان قانونی در واقعیت وجود نداشته و با لحاظ نمودن هزینه سرمایه گذاری نقدی و ودایع نقدی با محاسبات ساده ریاضی سود ناچیز این گروه قابل ارزیابی و در دسترس است و چنانچه نماینده ای محصولی را در این شرایط سخت، پایین تر از نرخ مصوب بفروش می رساند فعل او از سر سیری و یا ایجاد مزاحمت در کسب و کار شرکت تولید کننده نیست بلکه بیانگر زخمی عمیق بر پیکر نیمه جان کسب و کاری است که حاضر شده اندوخته درازمدت خویش را ناگزیر و بدلیل انباشت کالای خریداری شده اجباری و فاقد جذابیت قیمتی و کیفی از دست بدهد.

    بازار تایر کشور هنوز در شوک قیمت گذاری غیر قانونی تولیدکنندگان بر خلاف مصوبات قانونی باقی مانده است و اثر و زیان گرانفروشی اجباری تولیدکنندگان و تحمیل سبدهای اضافه در شرایطی که از تخلف خود در قیمت گذاری آگاه بودند با پا پس کشیدن آنان از جبران خسارت و بسنده نمودن به دلجویی مکتوب و واگذاری زیانی هنگفت به نمایندگان تبدیل به اثری پایدار شده که جبران آن مستلزم دوره طولانی فعالیت است.

    این مدیر صنعت تایر باید بخاطر بیاورد که بر خلاف مصوبات و در اقدامی غیر قانونی و هماهنگ با سایر تولیدکنندگان و در فضایی انحصاری پس از کسب مجوز افزایش پنجاه درصدی قیمتها به این میزان بسنده ننموده اند و محصولات خود را تا نود درصد افزایش قیمت داده و در اقدامی به ظاهر سخاوتمندانه ولی به واقع مکارانه با افزایش دو تا چند برابری تعداد سبدهای تخصیصی نمایندگان خود را فریب داده وگرانفروشی کرده اند تا آنگاه که پیرو اعتراض نمایندگان، سازمانهای ناظر وارد عمل شده و سپس مجبور به عقب نشینی به سطح مجاز قیمت گذاری شده اند در حالی که وجوه نقد را معادل قیمت گذاری نادرست دریافت نموده اند و لیکن هیچ مسئولیتی در قبال کالایی که گران فروخته‌اند بر عهده نگرفته و فروشندگان را با رعایت قیمتهای جدید که به آنان زیان هنگفتی تحمیل کرد تنها گذاشتید.

    با خواندن نظرات شما بیش از پیش در جستجوی پاسخ به سئوالاتی هستم که تصور میکنم جمعی از نمایندگان شما نیز کماکان در جستجوی پاسخ آن باشند :

    - اگر تناسب بین قیمت و کیفیت در محصولات شما برقرار بود و عملکردتان به عنوان یکی از تولید کنندگان پرتیراژ ، منصفانه و مسئولانه بود، چه انگیزه ای برای تحمل زیان مرکب و مضاعف از سوی نمایندگان فروش شما وجود می داشت؟

    - اگر یکی از برند های شما بنا بر تایید حضرتعالی در مقاله منتشر شده از کیفیت لازم برخوردار نبوده و موجبات خسارات متعدد به مصرف کنندگان شده، چرا در تمامی سالیان اخیر به اجبار و در ترکیب با برند دیگر تحت عنوان سبد مشترک به نمایندگان تحمیل شده است؟ آیا سرمایه گذاری بروی تایر بی کیفیت و نافروش و بدون متقاضی از سوی نمایندگان مشمول زیان نیست ؟

    - خسارت ناشی از سلب اعتماد مصرف کنندگان به نمایندگی های فروش ، ناشی از عدم پاسخگویی به خسارات و کیفیت پایین یکی از برندهای شما چگونه ارزیابی و جبران شده است ؟

    - زیان ناشی از انباشت تایر در انبار نمایندگان در سایزهایی که بدون برنامه ریزی صحیح و بدور از نیاز سنجی علمی تولید کرده اید و بصورت اجباری در سبد محصولات به نمایندگان خود فروختید چگونه ارزیابی و جبران می شود ؟

    - از نظر شما بر اساس کدام منطق و اصل اقتصادی یک فعال بخش خصوصی همچون نماینده فروش لاستیک که از هر گونه کمک و مساعدت دولتی و حاکمیتی بی بهره است در برابر تولید کننده ای که همواره مورد حمایت همه جانبه است تمایل و توان اقدامی بازار شکنانه و مخرب دارد؟ مگر نماینده بهای کالای دریافتی خود را با وجه نقد رایج مملکت و به صورت پیش پرداخت به مجموعه تحت امر حضرتعالی نپرداخته تا از محل داد و ستد آن سود ببرد؟ چه انگیزه ای برای نمایندگان خود متصور هستید؟

    بنظر می رسد اقدام جمعی از نمایندگان فروش بر خلاف ادعای شما در حذف آنان پیرو تخلف ، در واقع تقاضای عودت نمایندگی و بازپس گیری ودایع نقدی بوده باشد، اقدامی که نه تنها به مفهوم برخورد قاطع شما با دامپینگ نیست بلکه می تواند به معنی پا پس کشیدن گروهی فعالان تخصصی نا امید از تغییر رویه سودجویانه و مستأصل از پیگیری های مداوم در مورد جبران خسارات تحمیلی باشد که ترجیح آنان کنار گذاشتن برندهایی است که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در اثر سوء عملکرد مالک برند قابلیت رقابت و فروش خود در بازار را از دست داده اند.

    یادداشت: ساسان فرقدین - چیکانیک تجارت

    فروشگاه اینترنتی هایپرتایر

     

    خرید آنلاین انواع‌لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو