فونیکسریمکسبهتام

ارائه تسهیلات خرید دوچرخه به تهرانی ها

دوچرخه های اشتراکی جدید راهی پایتخت

عصر خودرو- مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران توضیحاتی درباره تسهیلات خرید دوچرخه به تهرانی‌ها، وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی و میزان استفاده از دوچرخه در پایتخت ارائه داد.

دوچرخه های اشتراکی جدید راهی پایتخت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از فارس، همزمان با شیوع کرونا میزان استقبال از دوچرخه در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش یافت و در حالی که ویروس منحوس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو در کمین مسافران بود و خطر امکان انتقال این بیماری در این ناوگان مدام از سوی کارشناسان بهداشت و درمان اعلام می شد، ویروس دستش به نوعی به دوچرخه‌ها و راکبان آنها نرسید.

    همچنین درحالی که طرح ترافیک از سال گذشته و از ابتدای شیوع کرونا چندین بار جهت کاهش آمار مسافران حمل و نقل عمومی لغو شد اما بسیاری از کارشناسان امور شهری و مسوولان شهرداری اعلام کردند همه مسافران خودروی شخصی ندارند که با لغو طرح از آن استفاده کنند و عملا این موضوع فقط ترافیک را در پایتخت افزایش می‌دهد. استفاده از دوچرخه در روزهای کرونایی به ویژه ایام پیک این بیماری، پیشنهاد کارشناسان به شهروندان بود که البته این مد حمل و نقلی هم به دلایل مختلف از جمله سربالایی های تهران، کمبود مسیرهای دوچرخه و گران شدن قیمت دوچرخه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت.

    درباره موضوعات مرتبط با دوچرخه‌ و دوچرخه سواری در پایتخت همچون ارائه تسهیلات دوچرخه به تهرانی‌ها، آخرین وضعیت دوچرخه‌های بیدود، راه‌اندازی مسیرهای دوچرخه و  قوانین دوچرخه سواری، هزینه اجاره دوچرخه در بوستان ها و موضوعات دیگر با یعقوب آزاده‌دل مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به بهانه روز جهانی دوچرخه به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

    تسهیلات خرید دوچرخه برای تهرانی ها

    اخیراً خبری مبنی بر ارائه تسهیلات دوچرخه به تهرانی‌ها منتشر شده در حالی که پیش از این، معاونان سابق معاونت حمل و نقل و ترافیک مانند پورسیدآقایی و حجت هم وعده های مشابهی داده بودند ولی عملیاتی نشد. این بار ماجرا چگونه است و ساکنان تهران چگونه می‌توانند از تسهیلات خرید دوچرخه بهره‌مند شوند؟

    قرار است حدود 50 هزار دوچرخه به مجموعه دوچرخه‌های پایتخت اضافه شود که این دوچرخه‌ها در قالب تسهیلات به شهروندان ارائه می شود. بر همین اساس شهرداری تهران با دو بانک مذاکراتی انجام داده و تفاهم‌نامه‌ها نیز صورت گرفته است تا طی پروژه مشترکی تسهیلات خرید دوچرخه به تهرانی‌ها ارائه شود.

    البته ارائه تسهیلات خرید دوچرخه به صورت پایلوت در حال حاضر آغاز شده و فاز اول آن نیز برای پرسنل و نیروهای شهرداری در نظر گرفته شده است که پس از آن سایر ارگان‌ها و نهادها از جمله خبرنگاران می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و میزان تسهیلات ارائه شده نیز متفاوت است و برای دوچرخه‌های عادی و برقی دو مبلغ متفاوت در نظر گرفته شد و بزودی اطلاع رسانی در این راستا انجام می گیرد.

    بیدود رایگان برای دانشجویان و اهالی رسانه

    مدتی پیش اعلام شد که دانش‌آموزان، دانشجویان و اهالی رسانه می‌توانند از کارت اشتراک رایگان بیدود بهره‌مند شوند آیا همچنان این موضوع ادامه داد؟

    بله، اهالی رسانه مانند دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با پرداخت فقط 10 هزار تومان برای ثبت‌نام بیدود اشتراک بگیرند و هزینه اشتراک یکساله که بیش از 150 هزار تومان است به همراه تعدادی سفر رایگان توسط شهرداری تهران برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده است.

    1400 دوچرخه بیدود در 4 منطقه مرکزی پایتخت

    وضعیت دوچرخه‌های بیدود به چه صورت است و در حال حاضر چند دوچرخه مربوط به شرکت بیدود در پایتخت فعال است؟

    بیدود تا اردیبهشت امسال 1400 دوچرخه در 4 منطقه مرکزی تهران به صورت فعال دارد و قرار است دوچرخه‌های بیشتر هم افزوده شود.

     

    دوچرخه های اشتراکی غیر بیدود راهی تهران

    مدتی پیش شرکت بیدود اعلام کرد که فعالیت در تهران برایش مقرون به صرفه نیست و شهرداری باید تسهیلاتی برای آنها در نظر گیرد این موضوع به کجا رسید؟

    بله، قرار بود در ازای کمک به شرکت‌ دوچرخه اشتراکی تبلیغاتی برای آنها در ایستگاه‌های مربوطه یا همان ایستگاه‌های بیدود انجام دهیم، البته نه الان  تنها با بیدود بلکه به هر شرکتی که فراخوان دهیم در مناقصه شرکت کند تسهیلاتی را برای آنها در نظر می‌گیریم تا از این طریق شهروندان بتوانند به صورت ارزان‌تر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند بنابراین این امید است در ماه‌های آینده آمار دوچرخه‌های اشتراکی افزایش یابد.

    200 هزار سفر با دوچرخه طی یک روز در تهران

    میزان استفاده از دوچرخه در پایتخت چقدر است؟

    به طور میانگین روزانه  20 میلیون سفر در تهران با وسایل مختلف حمل و نقل انجام می‌گیرد که نزدیک یک درصد و دقیقا 0.8 درصد از کل سفرها بر اساس آماری که تیر 99 به دست آمد از طریق دوچرخه انجام می‌گیرد که این رقم معادل 200 هزار سفر با دوچرخه طی یک  روز است.

    البته سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از 0.3 درصد در سال 97 به حدود درصد در سال 99 رسیده است و مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد که تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتر برخوردار باشد.

    همچنین تردد ایمن و پیوسته دوچرخه‌ها در محدوده محلات، زمینه فراگیر شدن دوچرخه سواری را فراهم می‌سازد. برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک شبکه متصل و ایمن برای تردد دوچرخه‌سواران ضروری است و مدیریت شهری این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

    260 مسیر ویژه دوچرخه داریم/ خطوط دوچرخه توسعه می یابد

    تهران چه تعداد مسیر دوچرخه دارد؟

    پایتخت 260 مسیر ویژه دوچرخه دارد که قرار است این مسیر به 550 کیلومتر برسد و مشکلات مربوط به این موضوع و نواقص نیز برطرف شود.

    وضعیت ایستگاه‌های دوچرخه در بوستان‌ها به چه صورت است؟

    به دلیل گرمی هوا و یا کرونا ممکن است آمار مشتری ایستگاه‌های دوچرخه در بوستان‌ها کاهش یابد و فعالیت در همه ساعات مقرون به صرفه نباشد ولی به طور کلی از ساعت 4 و 5 بعدازظهر به بعد ایستگاه‌های دوچرخه در بوستان‌ها باز است.

    60 خانه دوچرخه در بوستان ها، مراکز اداری و نظامی داریم

    در حال حاضر در هر بوستانی که تقاضای استفاده از دوچرخه باشد ایستگاه دوچرخه در آن مستقر می‌شود به طور مثال بوستان سرخه‌خصار تقاضا برای استفاده از دوچرخه فقط در پیست دوچرخه است ولی بوستان‌های دیگر مانند پارک لاله، پلیس، رازی، شهر و ... ایستگاه دوچرخه دارند و 60 خانه دوچرخه به طور کلی در مراکز آموزشی، بوستان‌ها، مراکز اداری و نظامی داریم.

    هزینه اجاره دوچرخه‌ها برای هر ساعت میانگین 12 هزار تومان

    هزینه اجاره دوچرخه‌ها دربوستان‌ها چقدر است؟

    این هزینه بسته به شرایط مختلف متفاوت در نظر گرفته شده است ولی به طور کلی در منطقه 19، 15 و محدوده‌های جنوبی با هزینه‌های کمتری این دوچرخه‌ها به شهروندان ارائه می‌شود کارشناس رسمی نیز قیمت‌گذاری دوچرخه را انجام می‌دهد که رقمی حدود 10 تا 12 هزار تومان برای یکساعت است البته برای بوستان‌هایی مانند چیتگر و یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس متولی آن نیستیم و میزان کرایه دوچرخه‌ها بستگی به قراردادهای آنها دارد.

    آموزش دوچرخه سواری به زنان در پارک آموزش ترافیک

    وضعیت استفاده از دوچرخه میان بانوان چگونه است و آیا در همه بوستان‌ها ارائه می‌شود؟

    بله در همه بوستان‌ها و پارک آموزش ترافیک به زنان دوچرخه ارائه می‌شود و مانعی در این زمینه وجود ندارد خدمات ارائه شده کاملا مشابه مردان است و آموزش ویژه دوچرخه نیز در پارک ترافیک انجام می‌گیرد در استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بیدود هم مشکلی در این راستا نداریم.

    اخیراً وبینار تخصصی دوچرخه در شهرهای ایران به میزانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد دستاورد این وبینار چه بوده است؟

    مسؤولین مختلف از حوزه‌های مرتبط با دوچرخه از شهرهایی مانند مشهد، شیراز، قم و تهران در این وبینار حضور یافتند تا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد تا هر چه بیشتر استفاده از دوچرخه در شهرها را شاهد باشیم و از این طریق به سمت حمل و نقل پاک پیش رویم.

    هدف شهرداری افزایش سهم محیط انسانی در تهران است. شهردار تهران اعلام کرد که دوچرخه باید راحت در اختیار مردم قرار بگیرد و باید بازار تولید داخلی برای این موضوع به‌وجود بیاوریم و از سازندگان حمایت کنیم. باید شرایط را فراهم کنیم که خانواده ها از دوچرخه با قیمت مناسب و ارزان استفاده کنند.البته برای استفاده از دوچرخه به سفرهایی پیوسته نیاز داریم و در کنار هر ایستگاه مترو پارکینگ دوچرخه نیاز داریم و باید این کار انجام شود. البته تقریبا 5 کیلومتر سفر با دوچرخه برای یک شهروند کافی است و این نیاز به پیوستگی آن با حمل و نقل عمومی دارد.

    قوانین و مقررات نیازمند به‌روزرسانی

    وضعیت قوانین و مقررات مربوط به دوچرخه سواری چگونه است؟

    قوانین و مقررات نیازمند به‌روزرسانی است. قوانینی که سال‌ها پیش تدوین شده است به درد شرایط حال حاضر نمی‌خورد. به همین منظور معاونت حمل‌ونقل ترافیک به‌روزرسانی قوانین را در دستور کار خود گذاشت و قوانین مرتبط با معابر شهری را پیش‌نویس و تدوین کرد که این قوانین در حال طی کردن مراحل نهایی برای ارائه هستند. از بعد از به‌روزرسانی این قوانین می‌توان تمرکز را روی آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی گذاشت. نقش رسانه‌ها در اینجا پررنگ می‌شود. البته اگر همه این اقدامات هم به‌خوبی پیش برود، از آنجا که تاکنون استفاده از دوچرخه در ایران فراگیر نشده است، باز هم برنامه‌های توسعه با نوعی ناهماهنگی پیش می‌رود.

    یافتن بهترین مسیر با اپلیکیشن دوچرخه

    وضعیت اپلیکیشن دوچرخه چگونه است و چه مزایایی دارد؟

    سه ماه پس از معرفی نسخه اندروید اپلیکیشن دوچرخه، نیمه دوم سال پیش نسخه آی.آو.اس(IOS) این نرم‌افزار کاربردی هم رونمایی شد. کاربران آی.او.اس هم می‌توانند هنگام دوچرخه‌سواری با استفاده از اپلیکیشن دوچرخه، از مسیرهای مطمئن و مناسب مطلع شده و بهترین راه را از بین مسیرهای پیشنهادشده انتخاب کنند. آنها همچنین می‌توانند در کمپین‌های مختلف شرکت کرده و سفرهای خود را به اشتراک بگذارند.

    شهروندان تهرانی می‌توانند نسخه جدید اپلیکیشن تحت سیستم عامل IOS را از آدرس اینترنتی http://bike.tehran.ir و برنامه‌های ایرانی اناردونی، سیبچه و آی اپس دریافت کنند.

    سرانجام سند توسعه دوچرخه سواری تهران

    سند توسعه دوچرخه سواری تهران به کجا رسید؟

    سند توسعه دوچرخه سواری تهران مد نظر شهرداری پایتخت است که به طور کلی به 3 بخش سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار تقسیم می‌شود که بخش نرم افزاری بر برگزاری برنامه‌های ترویجی، آموزشی، اجرای همایش‌ها و پویش ها تأکید دارد. در همین راستا پویش هایی مانن «دوچرخه سوارم» راه اندازی شده است. اجرای هر چه بیشتر این سند ضرورت دارد چراکه تردد با دوچرخه  باید به عنوان یک الگوی رایج در زندگی روزمره شهروندان تبدیل شود. بنابراین نمی توان تنها به ساخت و ایجاد مسیرهای دوچرخه و پارکینگ بدون راه اندازی پویش‌های توسعه دوچرخه سواری و آموزش پرداخت. باید توجه داشت که توسعه دوچرخه سواری تنها در یک بعد انجام نشود و همه ابعاد اعم از سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار را در برگیرد.

    به نظر شما لغو طرح ترافیک در مقابله با کرونا موثراست یا توجه ویژه به موضوع دوچرخه و توسعه آن می‌تواند راهکار روزهای کرونایی باشد؟

    شهرداری تهران تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا است و همکاری‌های لازم بارها در این راستا انجام گرفته ولی لغو طرح روزهای پر ترافیک و آلوده به ویژه در مناطق مرکزی تهران را به همراه داشت و نتیجه چندانی در کاهش ابتلا به این بیماری نداشت و از طرفی همه مسافران مترو و اتوبوس خودروی شخصی ندارند که با لغو طرح ترافیک با آن تردد کنند در حالی که توسعه فرهنگ دوچرخه سواری می‌تواند در این راستا نقش زیادی را ایفا کند و تجویز آن در جنگ با کرونا قطعا موثر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو