فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به روند توسعه ماموت خودرو

مکث موتور با شریک آسیایی می‌آید

عصر خودرو- در بازار خودرو ایران، سبد محصولات پیکاپ‌ها بیش از هر کلاس دیگری خالی مانده است. در سال‌های اخیر با تمایل پیدا کردن مشتریان به کراس‌اوورهای کوچک و متوسط و بزرگ، بازار به سمتی رفته که بیشتر شرکت‌هایی که می‌خواهند محصول جدید به بازار ارائه کنند، به سراغ کراس‌اوورها می‌روند و همین مساله بازار خودروهای سدان و پیکاپ جدید را در کشور کم رنگ کرده است.

مکث موتور با شریک آسیایی می‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شرکت مکث‌موتور که در حقیقت یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ماموت خودرو به‌حساب می‌آید مدتی است که در حال انجام آزمایش‌های فنی و جاده‌ای بر روی محصولات جدید خود است. هفته گذشته طی خبری اعلام شد که رونمایی از این محصول به‌زودی به‌صورت رسمی انجام شده است. پیکاپ دو دیفرانسیل با موتوری قدرتمند و توانایی‌های آفرودی بالا اولین محصول شرکت مکث موتور برای بازار ایران است. این شرکت در برنامه‌های آتی خود چند خودرو دیگر در کلاس‌های متفاوت دارد که مشخصات هرکدام از این محصولات به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد. در این مطلب سعی شده تا نگاهی جامع (براساس اطلاعات موجود) به این پیکاپ تازه وارد بیاندازیم. 

    مکث موتور، بال شرقی ماموت خودرو
    در متن معرفی این شرکت آمده است که مکث موتور به عنوان زیرمجموعه ماموت خودرو نماینده رسمی فولکس واگن آلمان با هدف توسعه بازار و پاسخ به تقاضای طیف گسترده‌تری از هم‌وطنان قرار است در همکاری با تولیدکنندگان برتر و کیفی‌ساز آسیایی و چینی، در کلاس‌های متنوع خودرویی به تولید و عرضه اقدام کند.
    این شرکت به‌واسطه همکاری با فولکس‌واگن از شبکه فروش و خدمات پس از فروش بزرگ، مجهز و استانداردی بهره می‌برد و قرار است با استفاده از پتانسیل‌های قبلی و استانداردهای تدوین شده در شرکت، در همکاری با برندهای کیفی‌ساز آسیایی و چینی، چند محصول در کلاس های متنوع به بازار عرضه کند. نخستین محصول این مجموعه یک پیکاپ دو دیفرانسیل با موتور توربو 204 اسب بخاری است. این محصول احتمالا با یک قیمت بسیار رقابتی و برای یک پلن تولیدی طولانی مدت وارد بازار خواهد شد. شرکت مکث موتور یک سایت تولیدی مجهز دارد که خط تولید آن از تجهیزات بسیار جدید و مدرن استفاده می‌کند. بر روی این خط تولید بعد از این پیکاپ قرار است در کلاس‌های خودرویی متنوع محصولات دیگری برنامه‌ریزی‌ و تولید شود.

    موتور نام‌آشنا
    دایون V5 یا فودای لاین F22 یک خودرو پیکاپ دو دیفرانسیل است که در بازار چین با تنوع گسترده موتوری ارائه می‌شود. سری موتور‌های  4A9بر روی این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سری موتور که از کد 4A90 تا 4A92 در حجم‌ها و ست‌آپ‌های مختلف تولید و ارائه می‌شود علاوه‌بر محصولات خود شرکت میتسوبیشی بر روی خودروهای متنوعی در بازار چین نیز نصب می‌شود. برندهایی همچون هایما، بایک، دانگ‌فنگ، زوتی، سنوا، برلیانس، سوئیست و بسیاری از برندهای دیگر از موتورهای سری 4A9 میتسوبیشی استفاده می‌کنند. اما نمونه انتخاب شده برای این پیکاپ یک موتور 2 لیتری مجهز به توربوشارژر است که توان تولید 204 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با همین مشخصات و با در نظر گرفتن بنزینی بودنش، قدرتمندترین موتور در میان رقبا هم‌کلاس و هم‌رده این خودرو به‌حساب می‌آید.

    انتقال قدرت
    اگر موضوع موتور را کنار بگذاریم، این خودرو در نمونه چینی تنوع بالایی در انتخاب گیربکس ندارد. نمونه‌هایی که در نسخه چینی برای این خودرو تعریف شده گیربکس دستی 5 سرعته و گیربکس اتوماتیک 5 یا 6 سرعته است اما قرار است گیربکس 6 سرعته دستی در بازار ایران ارائه شود.

    دیفرانسیل
    اگر به اسناد اصلی این خودرو در سایت مبدا نگاه کنیم، این پیکاپ هم مدل دو دیفرانسیل و هم مدل تک دیفرانسیل دارد که با توجه به نیاز بازار و به منظور بهره‌وری هرچه بیشتر، مدل دو دیفرانسیل برای بازار ایران انتخاب شده است. وجود قفل دیفرانسیل در این پیکاپ از جمله مهم‌ترین مشخصات فنی آن به‌حساب می‌آید.

    فاصله محوری و فضای بار
    از نظر ابعادی، این خودرو بین آمیکو آسنا و KMC T8 قرار می‌گیرد. طول آن از آمیکو کوچک‌تر است اما فاصله بین دو محور در این خودرو بر اساس اسناد موجود از نمونه خارجی 3100 میلی‌متر است در حالی که این عدد در KMC T8 معادل 3090 ولی در آمیکو آسنا معادل 3405 میلی متر است و بنابراین از نظر فاصله بین محوری نیز بین این دو خودرو قرار می‌گیرد. بر‌اساس اطلاعات به‌دست آمده از شرکت مکث موتور، این پیکاپ دو کابین می‌تواند یک تن خالص بار جابه‌‎جا کند. ابعاد دقیق محفظه بار در دسترس نیست اما نکته اینجاست که برای بالا بردن فضای بار از ابعاد کابین‌ها کم نشده است. شاید بد نباشد بدانید که موتور این خودرو بیش از 200 اسب بخار قدرت دارد ولی ظرفیت حمل بار آن یک تن است اما از سوی دیگر موتور آسنا 143 اسب بخار است اما ظرفیت بار آن (که از اختلاف بار ناخالص مجاز و وزن خالص خودرو به دست می آید) حدود 1320 کیلوگرم است! این یعنی انتظار می‌رود حتی با یک تن بار مجاز هم عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد.

    امکانات رفاهی و ایمنی
    وقتی به یک پیکاپ دو دیفرانسیل با قابلیت آفرودی فکر می‌کنیم معمولا آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن آخرین گزینه‌هایی است که در ذهن مرور می‌شود. اما این خودرو بر‌خلاف ظاهر خشن و عضلانی‌اش در باطن بسیار هوشمند و مجهز است. استفاده از صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی، تریم داخلی چرمی، نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با عملگر دستی، محفظه بار مجهز به لاینر و همچنین دستگیره سمت راننده برای کمک در سوار و پیاده شدن هنگام آفرود از جمله مهم‎‌ترین امکانات رفاهی این خودرو به‌حساب می‌آید. اما در حوزه مسائل ایمنی موضوع قفل دیفرانسلی هوشمند، سیستم کنترل پایداری(ESP)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی(HDC) و ترمز های ABS به همراه EBD از جمله مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو هستند. در مورد ست‌آپ سفارش داده شده شرکت مکث‌موتور در مواردی مانند تعداد ایربگ‌ها، استانداردهای ایمنی پاس شده و مواردی از این دست در حال حاضر اطلاعات دقیق‌تری در دسترس نیست و موارد تکمیلی در مطالب آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    جایگاه در بازار
    پیکاپ جدید مکث موتور که هنوز نام آن به‌صورت رسمی اعلام نشده قرار است برروی یک خط تولید مدرن و برای یک پلن طولانی مدت تولید شود. از آنجا که مکث موتور به‌عنوان زیرمجموعه شرکت ماموت خودرو و برای پوشش دادن سهم بیشتری از بازار افتتاح شده، در برنامه دارد تا تولید این محصول و محصولات آینده را برای بازه زمانی طولانی مدت ادامه دهد. از این رو می‌توان مطمئن بود که قیمت این خودرو حداقل در فاز نخست تولید و فروش بسیار رقابتی خواهد بود. محصول مکث موتور بعد از ورود به بازار باید با خودرو‌های آسنا، T8 و پیکاپ فوتون تانلند جدید ایران‌خودرو دیزل رقابت کند. این خودرو در برآیند مسائل فنی، آپشنی و به روز بودن محصول در کنار بقیه رقبا در شرایط رقابتی قرار دارد و این موضوع در کنار سبقه خوب ماموت خودرو در ارائه خدمات باعث می شود تا پیکاپ جدید در بازار جایگاه قابل قبولی پیدا کند.

    نوشته: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط