فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید خودرو کارکرده ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی

میان‌سالان جذاب

عصر خودرو- بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان، بازه‌ای شلوغ از نظر حضور چینی‌ها است و اکثر افرادی که قصد خریداری خودرو صفر کیلومتر در این بازه را دارند؛ جذب کراس‌اوورهای چینی می‌شوند. اما اگر اصراری به خرید خودرو صفر کیلومتر نداشته باشیم، می‌توانیم به سراغ گزینه‌هایی وارداتی برویم که هنوز هم جذابیت خاص خود را دارند.

میان‌سالان جذاب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با ما همراه باشید در تا در این مطلب از سلسله مطالب راهنمای خرید خودرو کارکرده، بیش‌تر با این میان‌سالان جذاب آشنا شویم.

    کیا سورنتو نسل اول
    نسل اول کیا سورنتو که از سال 2002 تا 2009 روی خط تولید بود، تنها در دو سال پایانی عمر خود و در نسخه فیس‌لیفت به بازار کشور ما راه پیدا کرد. سورنتو نسل اول با یک پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک در ایران عرضه شده است. پیشرانه این خودرو، حداکثر قدرت 241 اسب بخار و حداکثر گشتاور 307 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف 11.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 9.2 ثانیه را برای این کُره‌ای درشت‌اندام به ارمغان می‌آورد. کیا سورنتو نسل اول از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز نسبت به دوره خود وضعیت قابل‌قبولی دارد و روی نسخه‌های فول‌آپشن آن می‌توانیم امکاناتی مثل سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نور، چراغ‌شور جلو، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، 6 ایربگ و... را پیدا کنیم. در مجموع می‌توانیم از مواردی مثل توانایی‌های حرکتی مناسب، آپشن‌های قابل‌قبول، کیفیت سواری مناسب، توانایی‌های آفرود قابل‌قبول و استهلاک پایین به‌عنوان مهم‌ترین نقاط قوت کیا سورنتو نسل اول یاد کنیم اما در مقابل، طراحی قدیمی، ترمزهای نه‌چندان قوی و مصرف سوخت بالا نیز نقاط ضعف این خودرو را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، نسخه‌های مختلف کیا سورنتو نسل اول (مدل 2008 و 2009) با توجه به سال تولید، 5 نفره یا 7 نفره بودن، سطح آپشن‌ها، میزان سلامت و کارکرد، با مبلغی بین 600 تا 670 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.
    هیوندای الانترا نسل پنجم
    نسل پنجم هیوندای الانترا از سال 2010 معرفی شد و تا سال 2016 روی خط تولید بود. این سدان کامپکت کُره‌ای که در سال 2014 یک فیس‌لیفت مختصر را تجربه کرد، از سال 2013 توسط شرکت آسان موتور به بازار کشور ما راه یافت و در طی حدود سه سال حضور در ایران، محبوبیت بسیار خوبی را به دست آورد. این نسل از هیوندای الانترا با یک پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی در بازار کشور ما عرضه شد که این پیشرانه با تولید حداکثر قدرت 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور 176 نیوتن‌متر، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد هیوندای الانترا با این مجموعه فنی نیز به‌ترتیب برابر با 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر و 10.5 ثانیه است. هیوندای الانترا نسل پنجم نیز مانند اکثر خودروهای کُره‌ای با رده‌های تجهیزاتی مختلفی در ایران عرضه شده است که نسخه‌های فول‌آپشن آن با وجود امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن غربیلک فرمان، چراغ‌های جلو زنون با چراغ‌شور، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی،کول‌باکس، سنسور نور، سنسور باران، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، 6 عدد ایربگ و... در جایگاه بسیار مناسبی قرار می‌گیرند. در مجموع، هیوندای الانترا نسل پنجم از مزایایی مثل ظاهر عامه‌پسند، آپشن‌های فراوان، استهلاک پایین و بازار خریدوفروش پررونق برخوردار است اما در مقابل، فضای نه‌چندان جادار ردیف عقب، استفاده زیاد از پلاستیک خشک در کابین و هندلینگ ضعیف‌تر نسبت به برخی از رقبا نیز معایب این کٌره‌ای دوست‌داشتنی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر با بودجه‌ای بین 610 تا 700 میلیون تومان می‌توانید نسخه‌های مختلف هیوندای الانترا نسل پنجم با مدل 2014 و 2015 را خریداری کنید.
    مزدا 3 تیپ 4

    اما نوبت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران می‌رسد که کماکان مورد احترام بسیاری از فعالان بازار و علاقمندان به خودرو است. درباره نسل دوم مزدا 3 صحبت می‌کنیم که از سال 1389 و با حدود 2 سال تأخیر نسبت به بازار جهانی روی خط مونتاژ شرکت بهمن موتور آمد و تا پایان عرضه خود، یعنی سال 1398، آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کرد. مزدا 3 نسل دوم با تیپ‌های مختلفی در بازار کشور ما عرضه شده است که کامل‌ترین تیپ آن، با نام تیپ 4 یا مزدا 3 FL شناخته می‌شود. این تیپ از مزدا 3 که از سال 1391 عرضه شد، از نظر فنی با تیپ‌های 1، 2 و 3 یکسان است و قوای محرکه آن را یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی متصل به گیربکس 5 سرعته اتوماتیک تشکیل می‌دهد. پیشرانه مذکور، حداکثر قدرت 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور 187 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف 7.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 9.2 ثانیه را برای سدان اسپرت ژاپنی به ارمغان می‌آورد. از جمله شاخص‌ترین آپشن‌های مزدا 3 تیپ 4 نیز می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، چراغ‌های جلو زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوماتیک و گردش هماهنگ با فرمان (AFS)، سنسور نور، سنسور باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی (مدل‌های 1397 به‌بعد)، دوربین دید عقب (مدل‌های 1397 به‌بعد)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، 6 عدد ایربگ و... اشاره کنیم. در مجموع، مواردی مثل لذت رانندگی بالا، آپشن‌های قابل‌قبول و بازار خریدوفروش پررونق، نقاط قوت مزدا 3 را تشکیل می‌دهند. اما فضای نه‌چندان بزرگ سرنشینان عقب و قیمت گران قطعات یدکی را نیز می‌توانیم از نقاط ضعف این خودرو بدانیم. در حال حاضر، مدل‌های 1394 تا 1396 مزدا 3 تیپ 4 بسته به سال تولید، میزان سلامت و کارکرد، در محدوده قیمتی 620 تا 700 میلیون تومان قرار می‌گیرند.

    رنو کپچر
    نسل اول رنو کپچر که از سال 2013 تا 2019 روی خط تولید بود، در مدل‌های 2015 تا 2017 از سوی شرکت ایران خودرو در بازار کشور ما عرضه شد. رنو کپچر با یک پیشرانه 1.2 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به ایران آمد که پیشرانه مذکور با حداکثر قدرت 120 اسب بخار و حداکثر گشتاور 190 نیوتن‌متر، ضمن مصرف ترکیبی 5.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 10.9 ثانیه را برای این کراس‌اوور ساب‌کامپکت به ارمغان می‌آورد. رنو کپچر در مدل‌های 2015 و 2016، امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل همراه با محدودکننده (لیمیتر) سرعت، حالت رانندگی اقتصادی (Eco)، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، سنسور نور، سنسور باران، دی‌لایت، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، 4 عدد ایربگ و... را دارد که در مدل‌های 2017، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، کنسول ردیف جلو و شیشه‌های عقب دودی نیز به این لیست اضافه می‌شود. از جمله مزایای رنو کپچر می‌توانیم به طراحی زیبا، مصرف سوخت پایین، سواری نرم و عملکرد فنی قابل‌قبول نسبت به حجم و توان پیشرانه اشاره کنیم اما آپشن‌های نه‌چندان کامل و حساسیت پیشرانه نسبت به کیفیت سوخت ایران نیز از جمله معایب این فرانسوی هستند. در حال حاضر، نسخه‌های مختلف رنو کپچر با مدل 2016 و 2017 بسته به سال تولید، میزان سلامت و کارکرد، در بازه قیمتی 600 تا 700 میلیون تومان قرار می‌گیرند.
    پژو 2008

    اما بعد از رنو کپچر، سروکله رقیب هم‌کلاس و هم‌وطن آن یعنی پژو 2008 نیز در لیست ما پیدا شد. نسل اول پژو 2008 که از سال 2013 تا 2019 تولید می‌شد، پس از کش‌وقوس‌های فراوان در سال 1396 و با نسخه فیس‌لیفت روی خط مونتاژ ایران خودرو آمد. این کراس‌اوور فرانسوی روزهای خوبی را در بازار کشور ما سپری می‌کرد اما بخت با آن یار نبود و تشدید تحریم‌ها باعث کاهش تدریجی تیراژ آن شد تا این‌که در اوایل سال 1399 و با اتمام قطعات منفصله موجود در انبارها، پژو 2008 نیز به پایان راه خود در بازار ایران رسید. پژو 2008 با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در ایران مونتاژ می‌شد. پیشرانه مذکور که به‌صورت اختصاصی برای بازار ایران روی این خودرو نصب شده است؛ حداکثر قدرت 163 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و با مصرف ترکیبی 6.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 8.2 ثانیه را برای پژو 2008 به ارمغان می‌آورد. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی شاخص پژو 2008 نیز می‌توانیم به مواردی مثل سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، کروز کنترل به‌همراه محدودکننده (لیمیتر) سرعت، سنسور نور، سنسور باران، دوربین دید عقب، کول‌باکس، دی‌لایت، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، 6 عدد ایربگ و... اشاره کنیم. در مجموع می‌توانیم از مواردی مثل عملکرد فنی و لذت رانندگی مناسب، ایمنی بالا و ظاهر اسپرت به‌عنوان نقاط قوت پژو 2008 یاد کنیم اما در مقابل، امکانات رفاهی نه‌چندان کامل و وضعیت مبهم خدمات پس از فروش نیز برخی خریداران بالقوه را از این شیر جوان‌پسند دور خواهد کرد. در حال حاضر، مدل‌های 1396 و 1397 پژو 2008 بسته به سال تولید، میزان سلامت و کارکرد، در محدوده قیمتی 630 تا 700 میلیون تومان قرار می‌گیرند.
    سانگ یانگ تیوولی
    تیوولی را می‌توانیم برگ‌برنده سانگ یانگ پس از سال‌ها باختن در بازار ایران محسوب کنیم. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت کُره‌ای از سال 2016 و با حدود یکسال تأخیر نسبت به بازار جهانی، توسط شرکت رامک خودرو به ایران وارد و با توجه به ویژگی‌های مشتری‌پسند و قیمت نسبتاً رقابتی خود، با استقبال مناسبی مواجه شد. سانگ یانگتیوولی تا سال 2018 به‌صورت وارداتی در ایران عرضه می‌شد اما با توجه به ممنوعیت واردات، شرکت رامک خودرو سال گذشته این خودرو را روی خط مونتاژ خود آورد و تعهدات معوق خود را با نحویل نسخه‌های مونتاژی ایفا کرد. تمامی نسخه‌های سانگ یانگتیوولی در بازار ایران مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 128 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن‌متر هستند که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 12 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. اکثر تیوولی‌های وارداتی از تیپ‌های الیت و آرمور هستند که از نظر آپشن با یکدیگر یکسان بوده و تنها در جزئیات ظاهری تفاوت دارند. از جمله‌ شاخص‌ترین آپشن‌های سانگ تیوولی می‌توانیم به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نور، سنسور باران، دی‌لایت، دوربین دید عقب، فرمان سه‌حالته، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم فعال ضد واژگونی (ARP)، 6 عدد ایربگ و... اشاره کنیم. سانگ یانگتیوولی از نقاط قوتی مثل طراحی عامه‌پسند، آپشن‌های نسبتاً کامل، استهلاک پایین و بازار خریدوفروش پررونق برخوردار است اما در مقابل، عملکرد فنی خیلی معمولی و سواری نه‌چندان نرم را نیز بایستی از نقاط ضعف این خودرو محسوب کنیم. در حال حاضر، نسخه‌های مختلف سانگ یانگتیوولی وارداتی با مدل 2016 تا 2018، بسته به سال تولید، میزان سلامت و کارکرد، با ارقامی بین 600 تا 700 میلیون تومان معامله می‌شوند.

    نوشته : امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو