فونیکسریمکسبهتام

مسیر خودروسازی جهان تا سال ۲۰۲۸

عصر خودرو- تاثیرات کووید - ۱۹ بر اقتصاد جهان و صنایع بر هیچ کس پوشیده نیست. بازار خودرو نیز از ترکش‌های این ویروس در امان نبود و تحولاتی را برای این بازار ایجاد کرد که سال‌های سال آثار آن قابل مشاهده خواهد بود. با همه این احوال پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارند که بازار خودرو از این گردنه عبور خواهد کرد و رشد قابل ملاحظه‌ای در انتظار آن خواهد بود.

مسیر خودروسازی جهان تا سال ۲۰۲۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، وب‌سایت گرندویوریسرچ با رصد تحولاتی که بزرگ‌ترین کمپانی‌های صنعت خودرو شاهد آن است و با تکیه بر آمار و ارقام سال‌های 2017 تا 2019 رشد این صنعت تا سال 2028 را پیش‌بینی کرده است. بنا بر این گزارش، اندازه بازار جهانی خودرو در سال 2020 که جهان در نبرد با ویروسی عالم‌گیر بود در حدود 390میلیارد دلار برآورد شده است. پیش‌بینی‌ها اما خبر از رشدی 8/ 3درصدی در این بازار تا سال 2028 می‌دهند. این در حالی است که این رشد، نه در کمیت بازار، بلکه بیشتر در تلاش برای ارتقای کیفیت خودروها از جمله کم کردن صدای اگزوز، افزایش سرعت و زیبایی عناصر ظاهری است. در حالی‌که ارزش بازار خودرو در سال 2021 قریب به 51/ 408میلیارد دلار برآورده شده است، پیش‌بینی‌ها از افزایش این ارزش تا 25/ 529 میلیارد دلار تا سال 2028 سخن می‌گویند. در سال میلادی 2020 بازارهای آسیا و اقیانوسیه با سهمی 28درصدی بر بازار خودرو مسلط شدند. پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که سهم این منطقه تا سال 2028 رشد چشمگیری نیز خواهد داشت. پررنگ شدن روزافزون بهره‌گیری از تکنولوژی در ساخت قطعات خودرو و افزایش مصرف‌کنندگان این منطقه جغرافیایی سبب تولید و فروش خودروهای سواری در این ناحیه شده است.

    سایه کووید بر خودرو
    صنعت حمل و نقل و خودروسازی در پی شیوع کرونا از آسیب‌دیده‌ترین بخش‌های اقتصاد بود و اکنون نیز که روند واکسیناسیون در جهان در حال انجام است، عدم اطمینان بی‌سابقه‌ای بر این بازار سایه افکنده است. کووید - 19 تاثیر قابل‌توجهی بر زنجیره تامین و تقاضای این بازار داشته است و اختلال در عرضه از سوی چین سبب اختلال در کل بازار شده است. در حالی که کووید سراسر جهان را در بر می‌گرفت، تقاضا برای قطعات خودرو به شدت کاهش یافت. علاوه بر این، تغییر در رفتار مصرف‌کننده به دلیل نبود اطمینان ناشی از همه‌گیری، ممکن است تاثیرات جدی بر رشد این صنعت در آینده داشته باشد. به این مشکلات باید بحران کمبود نقدینگی در اقتصاد را نیز افزود که سبب رشد کسری کشورها و به تبع آن کاهش خرید از سوی شهروندان خواهد شد. از سوی دیگر اما پیش‌بینی می‌شود که اقبال به سوی خودروهای دست دوم در جهان رو به فزونی رود که این امر خود به افزایش فروش قطعات خودرو و داغ شدن بازار خودروهای دست دو خواهد انجامید. در تحلیل بازار خودرو همچنین باید این نکته را مدنظر داشت که همه‌گیری سبب سوق دادن شهروندان به خرید خودروهای شخصی شده است که این امر نتایج جدی بر بازار خواهد گذاشت و سبب رشد بخش خودروهای سواری در برابر ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.

    حضور پررنگ فناوری
    در حالی‌که تحقیقات در حوزه تکنولوژی برای موسسات و دانشگاه‌ها بسیار پر هزینه است، اما از آنجا که فناوری، فرصت‌های بی‌نظیری برای صنعت فراهم می‌کند، حرکت به سوی استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است. از یکسو تلاش برای کاهش هزینه‌های تمام شده برای خودرو و از سوی دیگر برجسته شدن نقش محیط‌زیست در اقتصاد، سبب پررنگ شدن نقش تکنولوژی‌های سبز و پاک در این صنعت شده است.در آینده‌ نزدیک انتظار می‌رود که نقش سازمان‌های نظارتی همچون انجمن JASMA ژاپن و آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده که استانداردهای داخلی و اثرات زیست‌محیطی مرتبط با عملکرد خودرو را کنترل می‌کنند به مرور بیشتر شود. به عنوان مثال کنترل سطح انتشار صدا از سیستم‌های اگزوز خودرو در دستور کار خودروسازی‌های بزرگ قرار گرفته و به مرور بر حساسیت‌های زیست محیطی افزوده می‌شود. بنا بر گزارشی که گرندویوریسرچ منتشر کرده دیجیتال شدن فرآیند فروش و خدمات قطعات در کنار ظهور درگاه‌های آنلاین برای بازار خودرو و ارائه خدمات پس از فروش در آینده‌ای نزدیک به یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد برای تولیدکنندگان قطعات خودرو مبدل خواهد شد. به عنوان نمونه انتظار می‌رود که شرکت‌های قطعاتی چون

    US Auto Parts Network و CarParts.com به زودی شاهد تقاضای بالا از سوی بازار جهانی باشند. چنین چارچوب‌های جدیدی در تجارت، پتانسیل‌های بالایی در کشورهای در حال توسعه دارند و تخمین زده می‌شود که فروش آنلاین قطعات خودرو آینده درخشانی داشته باشد.

    سهم بازیگران در بازار
    زمانی ‌که سخن از بازار خودرو می‌شود، بسیاری تنها به تعداد خودروهای تولید شده در جهان می‌اندیشند در حالی‌که بازار خودرو بازاری به وسعت اقتصاد دارد. تنها بخش تعویض قطعات در آسیا و اقیانوسیه در سال 2018 ارزشی 06/ 90میلیارد دلاری داشته است. تعویض تایر بزرگ‌ترین سهم را در بخش تعویض قطعات دارد و پیش‌بینی می‌شود که جایگاه نخست خود را تا سال 2028 نیز حفظ کند. از سوی دیگر صنعت خودرو شاهد افزایش تقاضای خودروهای برقی و هیبریدی است که در نهایت سبب خارج شدن قطعاتی چون اگزوز از دور رقابت خواهد شد. همچنین ورود پرینترهای سه بعدی در صنعت خودرو امکان تولید ارزان‌تر و بهینه‌تر را برای قطعه‌سازان فراهم می‌کند که خود تحولی عظیم در این بازار است. بخش خرده‌فروشی در سال 2020 سهمی 2/ 57درصدی در بازار خودرو داشت و پیش‌بینی می‌شود که این بخش تا سال 2028 نیز از نظر اندازه سهم بر بازار مسلط باشد. برآورده‌ها نشان از آن دارند که بخش خرده فروشی و توزیع، درآمد خود را تا سال 2028 افزایش خواهد داد. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارند که کانال‌های خدمات‌رسانی همچون خدمات پس از فروش قطعات نیز در آینده سهم گسترده‌تری از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. بازار خدمات پس از فروش در حال حاضر شاهد روندی از اتحاد و همکاری استراتژیک بین مراکز تعمیرات و شرکت‌های بیمه‌ای‌ است تا برتری را در این رقابت با شرکت‌های خدماتی دیگر به‌دست آورند. ارائه گواهینامه و لایسنس در این صنعت نیز دستخوش تغییراتی شده است. در حالی‌که قطعات اصلی از تنوع و کیفیت بالاتری در بازار برخوردارند اما هزینه بالای آنان و الزام به خرید از نمایندگی‌های معتبر سبب افزایش اقبال به سوی کالاهای تقلبی و غیرقانونی شده است. از آنجا که این قطعات از فیلتر آزمایشگاه‌ها عبور نکرده‌اند به تهدیدی جدی در این بازار بدل شده‌اند. در نتیجه مراکز تحقیقاتی همچون انجمن قطعات مجاز خودرو موسوم به CAPA به تولید قطعاتی دارای لایسنس روی آورده‌اند که هزینه خرید آنان کمتر از قطعات اصلی است اما از سوی دیگر آزمایش‌های مختلفی برای تایید آنان انجام شده است. به نظر می‌رسد که فروش قطعات خودروی دارای گواهینامه به سرعت جای خود را در بازار پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو