فونیکسریمکسبهتام

دبیر کانون انجمن‌های کامیون‌داران کشور؛

کیفیت کامیون‌های فرسوده بالاتر از کامیون‌های جدید چینی است

عصر خودرو- دبیر کانون انجمن‌های کامیون‌داران کشور اظهار داشت: ضمن اینکه شرایطی فراهم شده که در صورت واردات کامیون کارکرده نامناسب اروپایی، جلوی آن گرفته شود. روشن است که وقتی این ناوگان با ۵۰ الی ۶۰ هزار یورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهای داخلی که کامیون‌های چینی را با قیمت ۲ میلیارد و بعضا نزدیک به ۳ میلیارد تومان به مردم قالب می‌کنند، کساد خواهد شد.

کیفیت کامیون‌های فرسوده بالاتر از کامیون‌های جدید چینی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایلنا، احمد کریمی درباره انتقادات به واردات وسیع کامیون‌های چینی برخلاف خواسته کامیون‌داران و فعالان این حوزه اظهار داشت: از سال 84 بازار خودروهای چینی در ایران رونق گرفت و این جنایتی بود که خودروسازان داخلی واردات کشنده‌های چینی مرتکب شدند.

    وی ادامه داد: درهمان سال مجلس 1000 میلیارد تومان، اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده تصویب کرد. در آن زمان از کمیسیون عمران مجلس خواهش کردیم این منابع را در اختیار شرکت‌های خودرو ساز قرار ندهند و اعلام کردیم که این 1000 میلیارد تومان اگر در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد، آن را خرج نوسازی نخواهند کرد.

    دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه متاسفانه به دلیل سودجویی این شرکت‌های خودروساز داخلی، با این اعتبارات خودروهای چینی فاقد کیفیت وارد کشور شد، افزود: موضوع بسیار مهم این است که این خودروها قیمت بسیار پایینی داشتند البته کیفیت بسیار پایینی هم داشتند.

    کریمی تاکید کرد: این روند ادامه پیدا کرد و به یک مافیا تبدیل شد. مافیای خودرو در کشورامان اجازه نمی‌دهد که روال درست واردات خودروهای باکیفیت شکل بگیرد.

    وی گفت: باید توجه داشت که کامیون سه سال کارکرده اروپایی به طور قطع اورهال شده‌ است نباید این تصور وجود داشته باشد که این کامیون‌ها مستعمل و کارکرده خسته هستند. ضمن اینکه شرایطی فراهم شده که در صورت واردات کامیون کارکرده نامناسب اروپایی، جلوی آن گرفته شود. روشن است که وقتی این ناوگان با 50 الی 60 هزار یورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهای داخلی که کامیون‌های چینی را با قیمت 2 میلیارد و بعضا نزدیک به 3 میلیارد تومان به مردم قالب می‌کنند، کساد خواهد شد.

    دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ادامه داد: ما هم به رونق تولید داخل اعتقاد داریم اما اینکه شرکت داخلی یک کامیون چینی را وارد کند که بعضا زحمت مونتاژ را هم نمی‌کشد، تولید داخل نیست و حمایت از آن معنا ندارد. آیا باید به این موضوع که شرکت‌های داخلی کامیون‌های بی‌کیفیت چینی را با دو برابر قیمت به مردم می‌دهند، افتخار کنیم؟

    کریمی گفت: سال گذشته به یکی از شرکت‌هایی که خودروی چینی مونتاژ می‌کند، گفتیم آنالیزی ارایه دهید که چگونه قیمت این کامیون‌های چینی به یک میلیارد و 800 میلیون تومان می‌رسد؟ هر آنالیزی را ارایه دادند قیمت به یک میلیارد تومان هم نرسید. از سوی دیگر در حالی که ارز نسبت به 8 ماه پیش نرخ  ارز کاهش پیدا کرده، چرا قیمت این خودروهای وارداتی کم نمی‌شود؟ قاعدتا قیمت این کامیون‌ها حداقل باید به یک میلیارد و 500 میلیون تومان برسد.

    وی ادامه داد:‌ به این دلیل قیمت برخی از کامیون‌های چینی در بازار ایران به حدود 3میلیارد تومان رسیده که یک عده افراد فرصت طلب در این جریان نفع دارند و بدون تعارف باید گفت این جریان نمی‌توانست ادامه داشته باشد مگر اینکه دولت سهمی در آن داشته‌است. چرا که این نوع حمایت کورکورانه توجیه دیگری ندارد.

    دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور افزود:‌ البته وزارت راه و شهرسازی موافق واردات کامیون‌های اروپایی است و برای اجرای این قانون و واردات این کامیون‌ها تلاش هم کرد تا به ناوگان کامیونی کشور کمک کند اما وزارت صمت همراه نبود و به شدت سختگیری می‌کند و مانع و سد راه این واردات شده‌است.

    وی با بیان اینکه کشور به پارکینگ کامیون‌های فرسوده تبدیل شده‌است، اظهار داشت: به صراحت اعلام می‌کنم کامیون‌های فرسوده از کامیون‌های چینی به مراتب کیفیت بالاتری دارند. به یک کامیون ماک با 50 سال عمر می‌توان اعتماد کرد اما حتی برای یک سرویس نمی‌توان به کایمون‌های چینی هوو و دانگ فنگ اعتماد کرد.

    کریمی با اشاره به هزینه بسیار بالای کامیون های چینی گفت: چرا کامیوندار چینی کرایه خوبی دریافت می‌کند اما همواره در تامین هزینه‌ها و مخارج خود مانده‌ است؟ به دلیل که هر چه درآمد دارد باید خرج استهلاک و تعمیر و تعویض قطعه این خودروها کند. این روزها 80 درصد کامیون‌هایی که در تعمیرگاه‌ها زمین‌گیر شده‌اند و تعمیر می‌شوند، کامیون چینی هستند. در حال حاضر  قطعات کامیون‌های چینی، به دلیل تعمیرها تعویض‌های متعدد، قطعات کامیون‌های کارکرده اروپایی هستند چراکه قطعات چینی مدام باید تعویض شوند.

    کریمی درباره سهم کامیون‌های چینی در تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: در یک دوره‌ای سیستم ترمز برخی از کامیون‌های چینی معیوب بودند و تا زمانی که رانندگان نسبت به اصلاح و تعویض سیستم ترمز آن اقدام نکرده بودند هر روز شاهد سوانح جاده‌ای با کامیون‌های چینی در جاده‌های کشور بودیم. آنقدر تعداد تصادفات مشابه افزایش یافت که رانندگان ناگزیر شدند تمام سیستم ترمز را اصلاح کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو