فونیکسریمکسبهتام

زیر و بم استراتژی های ایمن سازی محصولات نارنجی پوشان؛

نگاه ویژه سایپای نوین به ایمنی محصولات در عمل

عصر خودرو- ایمنی مهمترین کلیدواژه سایپای نوین در طراحی سری جدید محصولات است. سایپا به واسطه تولید پراید طی سال های گذشته اصلی‌ترین سوژه رسانه ها و مسئولین برای حمله در زمینه ایمنی بود.

نگاه ویژه سایپای نوین به ایمنی محصولات در عمل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، امروز با حذف کامل پراید از سبد تولیدات سایپای نوین، کیفیت و ایمنی در صدر برنامه طراحی و تولید سایپا قرار گرفته و نمود بارز آن در شاهین مشخص است. امکانات ایمنی و تست های تصادف شاهین نشان دهنده عزم جدی سایپا در مسیر پیشرفت ایمنی محصولاتش است اما این پایان راه نیست چرا که زمزمه های آپشن ها و تکنولوژی های مدرن تری نیز به گوش می رسد که احتمالا در بستر کراس اوور آریا معرفی خواهد شد.

    ایمنی خودروها به طور کلی به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شود. ایمنی غیرفعال به طراحی کلی بدنه، شاسی و هر آنچه به صورت ثابت جزوی از خودرو محسوب می شود ارتباط پیدا می کند و ایمنی غیرفعال مرتبط با آپشن ها، امکانات و تکنولوژی ها است. در گذشته انتقادات زیادی به ضعیف بودن شاسی خودروها، کم بودن ضخامت ورقه استفاده شده در بدنه و ... در خودرویی مانند پراید می شد اما در شاهین تمامی معادلات از نو نوشته شد؛ آلیاژ مورد استفاده برای ساخت بدنه شاهین، متفاوت از دیگر خودروهای تولیدی کشور و از نسل جدید با نقاط و روش جوشکاری نوین است که در قدم نخست استحکامی فراتر از پیشینیانش را نوید می دهد. در قدم بعد طراحی شاسی شاهین به صورتی است که دو محور در شاسی، وظیفه جذب ضربه و انتقال آن بدون ارتباط مستقیم با کابین را بر عهده دارند. سرشاسی ها و باکس های ضربه گیر در محفظه موتور این خودرو نیز نقش مهمی در زمینه دفع حداکثری ضربه برای جلوگیری از انتقال آن به کابین و سرنشینان ایفا می کند.
    استاندارد های ایمنی اروپا با کد ECE مشخص می شوند. برای مثال تست تصادف از جلو به صورت 40درصد با مانع با کد ECE-R 94 مشخص می شود. این تست به صورت استاندارد در بسیاری از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا انجام می شود و خودروها برای ورود به بازار کشورهای این اتحادیه ملزم به پاس کردن تست های ایمنی مدنظر هستند. سایپا نخستین خودروساز ایرانی است که علی رغم الزامات کمتر از ECE در کشور، شاهین را به مراکز تست اروپایی جهت اخذ استاندارد های ECE فرستاده و در نهایت این سدان جدید موفق به اخذ استانداردهای ایمنی لازم شده است. بدون شک مشتریان بازار ایران به واسطه عدم ارائه اسناد محکم در زمینه ایمنی خودروها اعتماد چندانی به این گفته ها در قالب مصاحبه یا اخبار ندارند لذا سایپا برای روشنگری فعالیت ها در عصر نوین این شرکت، دو ویدیو از تست های باز شدن کیسه های هوا و تصادف جانبی را منتشر کرد تا شاهین به نخستین خودرو شفاف صنعت خودرو کشور در زمینه ایمنی بدل شود. ایمنی عابرین پیاده، یکی دیگر از موضوعاتی است که الزام قانونی در استاندارد های کشور ندارد اما سایپا در طراحی سپر و دماغه شاهین به آن توجه کرده به گونه ای که این قسمت ها در راستای بروز کمترین صدمات به عابرین پیاده طراحی شده و در آزمایشات موسسات ایمنی اروپایی نیز تایید شده است.
    شاهین در زمینه امکانات و تکنولوژی های ایمنی در گام نخست به دو کیسه هوا مجهز شده اما احتمالا در تیپ های بعدی دو کیسه هوای جانبی نیز به مجموعه داشته های ایمنی آن اضافه خواهد شد. ترمز های شاهین بر خلاف بسیاری از سدان های کنونی بازار، در جلو و عقب دیسکی است. این خودرو همچنین از سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره می برد.مکمل مجموعه ایمنی شاهین سیستم ترمز کمکی یا EBA است که در زمان نیاز به دلیل تاخیر راننده در واکنش کافی به پدال ترمز، تمام نیروی ترمز را با تشخیص شرایط وارد مدار می کند تا توقف با حداکثر توان صورت بگیرد. این سیستم می تواند فاصله مورد نیاز برای توقف کامل را تا 20درصد کاهش دهد.

    سایپا طی مدت کمتر از دو سال موفق به طراحی و نهایی سازی خودرویی با چنین مشخصات ایمنی شده لذا می توان انتظار سطح گسترده و پیشرفته تری از امکانات ایمنی را در آینده از این خودروساز داشت. آریا نزدیک ترین محصول جدید سایپا به خط تولید است که احتمالا در تیپ دنده ای با امکانات ایمنی نسبتا مشابه شاهین روانه بازار خواهد شد اما ورود تکنولوژی های جدید به نسخه فول آن چندان دور از انتظار نیست. سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP محتمل ترین تکنولوژی ایمنی است که در تیپ S آریا و شاهین می توان انتظارش را داشت؛ این تکنولوژی از طریق سنسور های روی 4 چرخ، در صورت بروز هر گونه انحراف از مسیر در اثر اشتباه راننده یا لغزنده بودن مسیر، با اعمال ترمز های کوتاه و مقطعی جداگانه روی چرخ ها، به سرعت و پیش از آنکه راننده چیزی متوجه شود، خودرو را در مسیر حفظ می کند و می تواند مانع بزرگی در برابر حوادث رانندگی باشد. آریا همچنین به عنوان یک کراس اوور پیشرفته که احتمالا نقش قابل توجهی در بازار های صادراتی خواهد داشت می تواند به تکنولوژی های کنترل حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی نیز مجهز شود.
    مسیر ایمن سازی محصولات سایپا تنها به پلتفرم SP100 ختم نمی شود بلکه در توسعه پرسرعت خانواده X200 تیبا، کوییک و ساینا نیز در نسخه های جدید ایمن تر از گذشته و با امکانات جدید قدم به بازار می گذارند.اطلس به عنوان جدیدترین عضو خانواده پلتفرم X200 بالاترین سطح از ایمنی در این خانواده را به نمایش خواهد گذاشت.
    حرکت سایپای نوین در مسیر ایمنی در کنار ارتقاء قابل توجه کیفیت نشان دهنده هویت متفاوت این مجموعه خودروساز نسبت به گذشته است. ایمنی شاید به صورت تخصصی از سوی مشتریان در هنگام خرید مورد بررسی قرار نگیرد اما توجه یک خودروساز به این مقوله در سطح استاندارد های اروپایی هر چند افزایش هزینه های سنگینی را در پی دارد اما نشان دهنده حسن نیت سایپای نوین در راستای اصلاح گذشته و ترسیم آینده ای ایمن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط