فونیکسریمکسبهتام

خواب زمستانه خودرو در بهار

کاهش قطره چکانی قیمت ها

عصر خودرو- بازار خودرو که چندی است با کمبود خریدار مواجه شده، در اولین هفته بعد از پایان محدودیت ها نیز باز روی مشتری را به خود ندید و قیمت ها نیز به صورت قطره چکانی روند نزولی به خود گرفتند.

خواب زمستانه خودرو در بهار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، اگرچه بازار خرید و فروش رسمی خودرو پس از 3 هفته تعطیلی، طی هفته جاری آغاز به کار کرد اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که این روزها بازار، به امید کاهش نرخ ارز با کاهش و حتی نبود مشتری مواجه شده است، به شکلی که به گفته فعالان بازار، این بخش در رکود حداکثری به سر می‌برد.

    رکود و انتظار در بازار خودرو به قدری عمیق شده که حتی خبر افزایش میانگین 9 درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای توسط شورای رقابت که چندی پیش رسانه‌ای شد، نتوانست تحرکی در این بازار ایجاد کند و قفل بازار را بگشاید. در واقع علاوه بر خریداران، فروشندگان نیز در حالت انتظار بوده تا نرخ دلار جایگاه خود را پیدا کند که همین امر بازار را با آرامش همراه کرده است.

    این در حالیست که وقتی یک ماه پیش یعنی در فروردین ماه در فضای مجازی اعلام شد که مقرر شده شورای رقابت در 3 ماه نخست سال جاری قیمت‌ها را پس از 6 ماه تغییر دهد، بازار با یک هیجان موقتی مواجه شد به شکلی که قیمت خودروهای داخلی در بازار تا حدود 30 میلیون تومان نیز افزایش یافت. اما این بار که قیمت کارخانه‌ای خودرو در واقعیت با افزایش مواجه شده، هیچ تحرکی نه از جنس افزایش قیمت و نه از جنس افزایش خریداران، نداشته است.

    از سویی دیگر نیز خبرهای ضد و نقیضی که در مورد طرح مجلس تحت عنوان ساماندهی صنعت خودرو به گوش می‌رسد نیز در ترمز کردن بازار بی اثر نبوده است؛ آنطور که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده‌اند به زودی در مورد این طرح که یکی از محورهای اصلی آن عرضه خودرو در بورس است، تصمیم گیری نهایی صورت می‌گیرد و طرح به صحن ارائه می‌شود.

    کاهش قطره چکانی قیمت‌ها و نبود مشتری

    در همین رابطه یک فعال بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر معامله خاصی در بازار انجام نمی‌شود و بازار به شدت راکد است، گفت: یکی از اصلی ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در بازار خودرو نرخ دلار است؛ زمانی که نرخ دلار در روند نزولی قرار می‌گیرد، خریداران به امید کاهش بیشتر دست از خرید می کشند.

    وی افزود: روند بازار بیانگر تداوم کاهش نرخ خودرو است و انتظار افزایش وجود ندارد، مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار ارز بیفتد و نرخ دلار در مدار صعودی قرار گیرد. به هر حال شرایط فعلی بازار نمایی از افزایش قیمت ندارد. هم اکنون قیمت خودروها میانگین 3 تا 5 میلیون تومان نسبت به یک هفته گذشته با کاهش مواجه شده است.

    این فعال بازار خودرو با بیان اینکه بازار تقریباً قفل شده است، گفت: اگرچه شورای رقابت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را مصوب کرده اما این خبر نتوانست هیجانی در بازار ایجاد کند.

    وی تصریح کرد: نزولی شدن قیمت دلار، آنچنان که انتظار می‌رفت قیمت بازاری خودروها را کاهش نداده و کاهش به صورت قطره چکانی بوده است اما به هر حال روی رفتار خریداران اثرگذار بوده و موجب عقب نشینی آنها از بازار شده است.

    قیمت خودروهای داخلی در بازار

    به گزارش مهر، ارزیابی آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار نشان می‌دهد که اگرچه قیمت‌ها در بازار شناور بوده و بین 2 تا 5 میلیون تومان تفاوت نرخ وجود دارد اما به صورت میانگین قیمت پژو 405 SLX به قیمت 203 میلیون تومان، پژو پارس ساده 218 میلیون تومان، پژو پارس LX سال 253 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 197 میلیون تومان و پژو 206 تیپ پنج 257 میلیون تومان است.

    قیمت ساندرواستپ وی 385 میلیون تومان، تندر 90E2 معادل 323 میلیون تومان، دنا معمولی 267 میلیون تومان، سمند ال ایکس 184 میلیون تومان، سمند ای اف سون 205 میلیون تومان و رانا پلاس 223 میلیون تومان نیز است.

    قیمت پراید 111 معادل 128 میلیون تومان، پراید 131 معادل 110 میلیون، پراید 151 پلاس 122 میلیون تومان، ساینا EX دنده‌ای 143 میلیون تومان، تیبا هاچ بک 132 میلیون تومان، تیبا صندوق دار 125 میلیون تومان و کوییک دنده‌ای آر 155 میلیون تومان است.

    قیمت خودروهای خارجی در بازار

    بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هم اکنون هر دستگاه خودروی هیوندایی آزرا 2019 معادل 2 میلیارد و 450 میلیون تومان، سوناتا هیبرید تیپ 2 یک میلیارد و 700 میلیون تومان، توسان 2018 معادل یک میلیارد و 820 میلیون تومان، النترا یک میلیارد و 100 میلیون تومان، سورنتو 3 میلیارد و 400 میلیون تومان، سراتو 2018 معادل یک میلیارد و 150 میلیون تومان، اپتیما هیبرید 2018 یک میلیارد و 800 میلیون تومان، تویوتا C-HR هیبرید 2018 معادل یک میلیارد و 950 میلیون تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل 2 میلیارد و 120 میلیون تومان، سانتافه 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

    همچنین قیمت هر دستگاه خودروی فولکس گلف یک میلیارد و 900 میلیون تومان، نیسان جوک اسپرت یک میلیارد و 300 میلیون تومان، نیسان ایکس تریل 2 میلیارد و 250 میلیون تومان، اسپورتیج یک میلیارد و 980 میلیون تومان، لکسوس NX معادل 3 میلیارد و 300 ملیون تومان، میتسوبیشی ASX معادل یک میلیارد و 440 میلیون تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو