فونیکسریمکسبهتام

مدیر کل دفتر خودرو وزارت صمت مطرح کرد:

فشار محیط زیست برای تولید خودروی یورو ۶

بنزین‌های توزیعی در جایگاه‌های سوخت کیفیت یورو ۵ را هم ندارند

عصر خودرو- معمارباشی گفت: در حالی برای اجرای استاندارد یورو ۶ تحت فشار هستیم که برخلاف ادعای شرکت پالایش و پخش کیفیت بنزین در حد یورو ۵ هم نیست.

فشار محیط زیست برای تولید خودروی یورو ۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، معمار باشی مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره اجباری شدن اجرای استاندارد یورو 5 اظهار کرد: مصوبه اجباری شدن استاندارد یورو 5 در صنعت خودرو بنا بود در سال 98 اجرایی شود اما با توجه به مشکلاتی که ایجاد شد و شرایط به وجود آمده برای خودروسازان اجرا این طرح به سال 99 موکول شد. با یک سال تاخیر و از ابتدای سال 99 تمامی خودرو‌های تولیدی، به غیر از خودرو‌هایی که توقف دائمی یا توقف موقت گرفتند، با استاندارد یورو 5 تولید شدند.

    او بیان کرد: خودرو‌های ckd که امکان انطباق با استاندارد جدید را نداشتند در تعداد محدود و با مجوز سازمان محیط زیست با استاندارد یورو 4 تولید و با پلاک سال 98 وارد چرخه حمل و نقل شدند. اخیرا هم مکاتبه‌ای انجام شده که خودروساز‌ها را از ابتدای سال 1401 ملزم به اجرای استاندارد یورو 6 کرده است. اما الان هیچ شرکتی از بین خودروسازان داخلی امکان اجرای این مصوبه را ندارد.

    معمارباشی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی و به هم خوردن شرایط کسب و کار زمان بیشتری برای اجرای استاندارد یورو 6 لازم است.برخی از آزمایش‌های مورد نیاز در این حوزه به تجهیزاتی احتیاج دارد که اکنون در اختیار ما نیست.

    مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره کمبود بنزین یورو 5 در سطح کشور گفت: هر چند این موضوع را بار‌ها اعلام و پیگیری کردیم که کیفیت بنزین مناسب نیست اما ادعای شرکت پالایش و پخش که سازمان استاندارد تایید می کند توزیع یورو 5 در تمام جایگاه‌ها است در حالی که تست‌های خودروساز‌ها نشان می‌دهد بنزین‌های توزیعی در جایگاه‌های کشور کیفیت یورو 5 را ندارند.

    او تصریح کرد: حتی برای تست‌های کیفیت سنجی خودرو‌های یورو 5 هم از جایگاه‌های خاص بنزین تهیه می‌کنند و بنزنی که در سایر جایگا‌ه ها عرضه می‌شود نمی‌توان پاسخگوی عملکرد یک خودرو یورو 5 باشد. حرفی که زده می شود درست نیست و بنزین توزیعی یورو 5 محسوب نمی‌شود. مطمئنا خودرویی که با استاندارد یورو 5 تولید شده در صورتی که بنزنیم مناسبی نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد.

    معمارباشی تصریح کرد: استفاده از بنزین نامناسب باعث می‌شود خوردگی قطعات موتور بیشتر شده و آسیب زیادی به آن وارد شود. هزینه آسیب در مرحله اول به شرکت‌های خودروساز و پاسخگویی در دوران گارانتی و در مرحله دوم مردم تحمیل خواهد شد. بار‌ها پیگیری کردیم اما شرکت پالایش و پخش و سازمان استاندارد تاکید دارند که یورو 5 همه جا تولید می شود. پیش از این قاعده این بود که قبل از تولید خودرو، بنزین لازم برای مصرف ان در کشور تولید شود. خودرو ساز‌ها بار‌ها اعلام کردند که بنزین توزیعی کیفیت لازم را ندارد و باعث بروز آسیب در خودرو می‌شود اما توجه ای به آن‌ها نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط