فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد:

رکود تورمی میهمان بازار خودرو

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است با توجه به شرایطی که اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته آن را تجربه کرده، یک نوع رکود تورمی احتمالی در بازار خودرو قابل پیش‌بینی است.

رکود تورمی میهمان بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، بازار خودرو در سال99 شرایط خاصی را پشت سر گذاشت. از سویی با افزایش قیمت خودرو، قدرت خرید اقشار کم درآمد جامعه به شدت در این بازار افت کرد و همین موضوع سبب شد در بسیاری از ماه‌های سال، عملا میزان خرید و فروش‌ها بسیار پایین‌تر از دوران مشابه سال‌های قبل باشد. بررسی بازار نشان می‌دهد که حتی در هفته‌های پایانی اسفند که بازار سنتی شب عید خودرو به شمار می‌رود نیز خرید و فروش‌ها محدود بوده و بازار در سال جدید نیز تغییر عمده‌ای را تجربه نکرده است.

    از طرف دیگر خودروسازان نیز با فشار قیمت گذاری دستوری، با زیان انباشته قابل توجه مواجه بودند و در سال قبل نیز نتوانستند از زیر بار فشارها خارج شوند. در چنین شرایطی، فربد زاوه – کارشناس صنعت خودرو – معتقد است ارائه یک پیش‌بینی دقیق از آینده بازار و وضعیت آن در سال 1400 دشوار و وابسته به عوامل مختلف خواهد بود.

    وی به برخی پیچیدگی‌های کلان اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: سال1400 در حالی آغاز شده که ایران با مسائل سیاسی و اقتصادی چندگانه‌ای مواجه خواهد بود. در حوزه سیاست، ما از سویی با انتخابات ریاست جمهوری و جابجایی دولت‌ها طرفیم که مشخص نیست چه تغییراتی را در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان به وجود می‌آورد. از سوی دیگر موضوع برجام و سرنوشت تحریم‌ها نیز هنوز نامشخص است و تعیین تکلیفش می‌تواند برای اقتصاد ایران شرایطی متفاوت به وجود بیاورد. به این موضوعات باید شیوع کرونا، محدودیت‌های وابسته به آن و نامشخص بودن وضعیت واکسیناسیون را نیز باید اضافه کرد.

    این کارشناس ادامه داد: در مسائل اقتصادی ما از سویی با رشد اقتصادی منفی سال‌های گذشته طرفیم، از سوی دیگر نرخ تورم به مرز 40 درصد رسیده و تحریم‌ها نیز فشار خود را بر اقتصاد حفظ کرده‌اند. صنعت خودرو نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصاد ایران، تحت تاثیر این مسائل سیاسی و اقتصادی قرار خواهد گرفت و تحلیل شرایط سال جاری، وابسته به تمامی این عوامل خواهد بود.

    زاوه با بیان اینکه فشار تورم در سال جاری نیز بر صنعت خودرو ادامه خواهد داشت، توضیح داد: ما در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که تحت تاثیر افزایش قیمت خودرو، قدرت خرید اقشاری از جامعه در این حوزه از بین رفت یا بسیار محدود شد. دوره‌هایی از رکود که در سال گذشته تجربه کردیم، احتمالا در سال جاری نیز دیده می‌شود و این توقع که رونقی همه جانبه و افزایش معاملات در این بازار به ثبت برسد، لااقل در حال حاضر دور از انتظار است.

    وی با اشاره به مشکلات جدی خودروسازان در سال‌های گذشته، افزود: اینکه ما توقع داشته باشیم که یک بنگاه اقتصادی با زیان انباشته گسترده و بدهی بسیار سنگین، ناگهان تغییر وضعیت داده و اهداف کلان تولیدی را اجرایی کند، قطعا به دور از واقعیت‌ها خواهد بود. تغییر شرایط این تولیدکنندگان نیاز به اصلاح ساختار کلان تصمیم گیری دارد که مشخص نیست چه زمانی جرات اجرای آن‌ها دیده می‌شود.

    این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اگر خودروسازان فضا پیدا کنند، نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام می‌کنند تا از زیان فعلی خارج شوند، اگر این اتفاق بیفتد قیمت خودرو باز هم رشد خواهد کرد و قدرت خرید اقشار کم درامد پایین‌تر می‌آید. اگر قیمت‌ها باز هم به شکل دستوری پایین نگه داشته شود نیز زیان خودروسازان و دشوارتر شدن شرایط آنها قطعی خواهد بود. به این ترتیب از سویی به نظر می‌رسد رکود در بازار ادامه پیدا کند و از طرف دیگر تورم کلان اقتصاد ایران در صنعت خودرو نیز خود را نشان خواهد داد و با اضافه کردن مسائل کلان سیاسی و اقتصادی، پازل این بازار در سال جاری، پیچیده‌تر می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم