فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات فنی، امکانات و کیفیت رانندگی دنا

گزینه جذاب بازار سدان های ایران

عصر خودرو- دنا از جمله مهمترین خودروهای تولیدی کشور است که علاوه بر رقابت با خودروهای داخلی و مونتاژی، دستی در رقابت با گزینه‌های خارجی نیز دارد و در عمده این رقابت‌ها نسب به رقبا برتر است.

گزینه جذاب بازار سدان های ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، داستان تولد دنا، روایت ظهور یک کاپیتان است که همواره در بالاترین سطح صنعت خودروسازی کشور قرار داشته و نخستین خودرو5 ستاره کیفی تولیدی در ایران است. 8 سال از حضور دنا در بازار می گذرد و ایران خودرو همواره ارتقاء این خودرو و تجهیز آن به بروزترین امکانات و قوای محرکه ر در دستور کار داشته است. دنا مدرن‌ترین مصحول خودروسازی ایران بعد از سال ها حکومت سدان های پژو مانند 405 و پارس است.

    دنا در گام نخست، سطح امکانات کابین سدان های ایران خودرو را ارتقاء داد به گونه ای که امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی 7 اینچ، اضافه شدن توییتر به سیستم صوتی و بهره گیری از بلوتوث آن را از دیگر خودروها متمایز کرد. اضافه شدن کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان تحول دیگر دنا نسبت به رقبا و دیگر خودروهای تولیدی بود و آینه های جانبی راهنمادار تاشونده برقی، صندلی برقی 6 حرکته راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک همه از جمله مواردی هستند که دنا را در سطح بالایی از امکانات رفاهی همردیف خودروهای مونتاژی با قیمت بهتر قرار می دهند. در قلب دنا پیشرانه محبوب EF7 قرار دارد که قوی ترین پیشرانه تنفس طبیعی خودروهای تولیدی در کشور است . حداکثر توان این پیشرانه به 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 157 نیوتون متر می رسد. این سدان 1250 کیلوگرمی با اتکا به این پیشرانه در سیکل ترکیبی 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می کند و شتاب آن حدود 13 ثانیه است. دنا از گیربکس 5 سرعته دستی نیرو می گیرد که در نسخه های جدید دنا پلاس توربو گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و در آینده گیربکس 6 سرعته دستی جدید نیز در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

    طراحی به روز، عضلانی و متفاوت دنا با زیان طراحی جدید ایران خودرو مزیت دیگر این خودرو در تفکیک از تولیدات پیشین ایران خودرو است. متخصصان مرکز طراحی ایران خودرو، با بررسی خودروهای روز از برند های مطرح زبان طراحی اختصاصی و متفاوتی از ایران خودرو را در این محصول به نمایش گذاشته‌اند. خطوط شکسته در کنار طراحی هجومی چراغ ها و سپرهای نسبتا بزرگ، چهره حجیم تری از یک سدان را در دنا در مقایسه با خودرویی مانند سمند به نمایش گذاشته و این موضوع موجب می‌شود دنا در سطح بالاتری از انتخاب های بازار قرار بگیرد. در نمای داخلی صندلی های راحت بخصوص برای مسیرهای طولانی و ترافیک های شهری از جمله مهمترین نقاط برتری دنا در مقایسه با دیگر رقبا است. ایران خودرو با استفاده از تریم چوب در کابین دنا، حس خودروهای پریمیوم را به این خودرو بخشیده و نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه در کنار نمایشگر لمسی در کنسول میانی جلوه مدرنی به کابین دنا در مقایسه با برادرانش می دهد. نمایشگر های پشت فرمان با طراحی سه بعدی و نورپردازی روز و شب به خوبی جلوه لوکس و مدرن داشبورد دنا را تکمیل کرده اند و در نهایت همه چیز ضمن القای حس خوب به سرنشینان، کاربردی و مملو از آپشن های قابل توجه است.

    دنا بدون شک خودرویی تمام عیار برای یک خانواده ایرانی است. فضای بار این خودرو به 500 لیتر می‌رسد که در این کلاس بی رقیب است و سرنشینان عقب و جلو از فضاهای متعدد نگهدارنده بهره می برند. فاصله حدود 2.7 متری بین دو محور این خودرو فضای کافی و قابل توجهی برای 4 یا حتی 5 سرنشین فراهم می کند که در مسافرت های طولانی در کنار صندلی های راحت کاربردی است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو مجهز به دو دریچه برای نسرنشینان عقب است که در کمتر خودرویی در این کلاس به چشم می خورد و همچنین زیر آرنجی تعبیه شده برای سرنشینان عقب نکته دیگری برای فاصله گرفتن دنا در جزئیات از رقبایش به شمار می آید.

    تجربه رانندگی با این خودرو لمس تمامی نقاط تمایز را ممکن می کند. در گام نخست بهره گیر یاز طرح چوب روی داشبورد و در ها حس متفاوتی را به شما القا می کند. صندلی هایی با عرض نشیمن استاندارد و پشتی فراگیر قدم نخست برای تسلط روی رانندگی با این خودرو است. کلید های روی فرمان به خوبی شما را برای تمرکز روی جاده و تنظیم همزمان سیستم صوتی یاری می کند و نمایشگر های سه بعدی پشت فرمان نیز جلوه جذابی دارند و کمی حس اسپرت را نیز القا می کنند. با روشن کردن خودرو در قدم اول متوجه ارتقاء عایق بندی کابین دنا در مقایسه با سمند می شوید. مشخصه های پریمیوم بودن دنا با این عایق بندی تکمیل می شود و نوبت به تجربه رانندگی با آن می رسد. پیشرانه EF7 با 115 اسب بخار و همراهی گیربکس 5 سرعته دستی، شروع خوب و نسبتا پرشتابی دارد اما مهمترین نقطه قوت آن استمرار شتابگیری در سرعت های بالا و شتابگیری ثانویه قابل توجه است. خانواده سمند به پایداری در جاده ها شهرت دارند اما دنا یک قدم فرارتر رفته و اطمینان کامل در سرعت های بالا را به سرنشینان و راننده القا می کند. عملکرد این خودرو در مانور ها و پیچ ها با توجه به عرض نسبتا بالای خودرو و همچنین توزیع استاندارد وزن قابل توجه است و فرمان نرم آن که از نیروی هیدرولیکی کمک می گیرد نیز مانورپذیری را تسهیل می کند.

    دنا بدون شک یک گزینه پریمیوم در سبد خودروهای داخلی است که حتی با رقبای مونتاژی و خارجی نیز توان رقابت دارد و در مقایسه با این خودرو ها به مشخصه های برتری آن پی خواهید برد. از طرف دیگر شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودرو و فراوانی قطعات و تعمیرکاران، مزیت دیگری است که این قله ایران خودرو را به انتخابی برتر در بازار خودرو کشور بدل می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط