فونیکسریمکسبهتام

کدام خودروهای قدیمی هنوز هم به عنوان خودرو خدماتی در کشورمان مورد استفاده هستند؟

پیرمردان سختکوش !

عصر خودرو- از گذشته تا کنون بخشی از کارهای خدماتی کشور برعهده خودروهایی است که قدیمی هستند.

پیرمردان سختکوش !
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶:۰۰
  • پیرمردان سختکوش !
  • پیرمردان سختکوش !
  • پیرمردان سختکوش !
  • پیرمردان سختکوش !
  • پیرمردان سختکوش !

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این بخش که نهادهای دولتی از آن به عنوان ناوگان فرسوده یاد می‌کند، در حقیقت ممکن است شامل خودروهایی نیز شود که ارزش کلاسیک و تاریخی دارند. این ناوگان که به تدریج دچار بهسازی و نوسازی شود، ممکن است برخی نمونه‌های کلاسیک و ارزشمند نیز از بین بروند و به تیغ اسقاط سپرده شوند. در این مطلب به سراغ برخی از مهم‌ترین کلاسیک‌هایی می‌رویم که هنوز هم به عنوان خودرو خدماتی و برای حمل و نقل و باربری مورد استفاده هستند و با آن که در خطر نابودی هستند، ممکن است بعدها به گزینه‌هایی ارزشمند بدل شوند.

مزدا B2000
وانت مزدا در کشورمان دیگر به بخشی تفکیک ناپذیر از حمل و نقل و باربری بدل شده است و مدت مدیدی است که تولید آن با اسامی و تغییراتی ادامه داشته است که دو نکته در مورد آن‌ها قابل توجه است؛ اول این که نمونه‌های اول این وانت بار به ظاهر ساده دارای ظاهری کلاسیک و قدیمی هستند که تعداد بسیار اندکی از آن‌ها نیز در معابر شهری باقی مانده است. نکته دوم و مهم‌تر اما این است که این وانت بار در بازار آمریکا با نام و نشان فورد عرضه شده است و با اندکی تغییرات ظاهری می‌توان این مزدا را به یک فورد بدل کرد! با این که مورد دوم یعنی تغییر مزدا به فورد با اندکی تغییرات تزئینی چندان توصیه نمی‌شود، اما هنوز همین برادری آمریکایی و ظاهر کلاسیک نمونه‌های قدیمی برای کلاسیک شدن آن کافیست.

وانت پیکان‌
کمتر کسی ده سال پیش که پیکان به تازگی از خط تولید کنار رفته بود انتظار داشت که به سرعت این خودرو به یک کلاسیک محبوب و نوستالژیک بدل شود. با این حال کلاسیک شدن پیکان و حتی وانت پیکان این روزها دیگر غیرقابل انکار است. تولید وانت پیکان مدتی است که قطع شده و متاسفانه بیشتر نمونه‌های قدیمی با ظاهر کلاسیک (جلوپنجره فلزی و چراغ گرد) نیز به مراکز اوراق و اسقاط خودرو سپرده شده اند و وسایل تزئیناتی آن‌ها نیز چندان فراوان نیست. بدین ترتیب کلاسیک شدن وانت پیکان‌های قدیمی حتمی است و ممکن است در آینده نزدیک حتی نمونه‌های تولید شده در دهه شصت شمسی نیز به این جرگه بپیوندند و وانت پیکان نیز همان ارج و قرب پیکان‌های دیگر را بیابد.

فولکس واگن ترنسپورتر
ون محبوب و دوست داشتنی فولکس واگن در سه نسل اول با تیراژی بالا به ایران وارد شد. تعداد ترنسپورترهای نسل اول یا همان T1 باقی مانده در کشورمان بسیار اندک است. اما از همین تعداد اندک هنوز هم بسیاری به عنوان خودرو کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که برخی از نمونه‌های بسیار قدیمی این خودرو امروزه در جهان به عنوان خودرویی شناخته شده‌اند که در آینده همانند بیتل یک کلاسیک تمام عیار خواهد شد. اما بیشتر ترنسپورترهای ایران از نسل دوم یا همان T2 هستند که هنوز هم بیشتر آن‌ها در معابر شهری دیده می‌شوند. علاوه بر این تعداد کمی از نسل سوم نیز در کشورمان وجود دارد که به لطف ظاهر مدرن‌تر و سال ساخت جدیدتر هنوز راه زیادی برای کلاسیک شدن دارند، اما باز هم چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از این فولکس‌ها برای تبدیل شدن به کافه سیار سلاخی شده‌اند که خود جای تاسف دارد.

وانت بارهای شورولت و GMC
شاید برای بسیاری از خوانندگان گرامی تصور این که تعداد زیادی وانت بار و کامیونت سبک برندهای شورولت و GMC در کشور خدمت می‌کنند قابل تصور نباشد. اما کافیست تا سری به بازار آهن تهران بزنید تا با تعداد قابل توجهی از این خودروها مواجه شوید. خودروهایی که بیشترشان آبی و یا سفید رنگ بوده، با وضعیتی نه چندان مناسب مشغول خدمت رسانی هستند. تجربه نشان داده است که حتی کم ارزش‌ترین و پرتیراژترین خودرو آمریکایی نیز در ایران توانایی کلاسیک شدن را دارد. همین نکته ظریف برای تایید امکان کلاسیک شدن این وانت بارهای بزرگ قابل توجه است. البته متاسفانه وضعیت نامناسب این خودروها و کار زیادی که از آن‌ها کشیده شده برای از بین رفتن بیشتر آن‌ها کافی است. باید در پایان به این نکته اشاره کنیم که قیمت برخی از این وانت‌های دوست داشتنی در بازار جهانی افزایش قابل توجهی داشته است.

تویوتا لندکروزر
تویوتا لندکروزر همانند لندروور و جیپ در ایران جایگاهی مناسب دارد و بسیاری از آن به عنوان جیپ ژاپنی یاد می‌کنند. با این که بیشتر هم عصران این خودرو یعنی لندروور و نیسان پاترول از خدمت رسانی معاف شده، به مالکین شخصی و یا حتی مراکز اوراقی سپرده شده‌اند، اما هستند هنوز هم لندکروزرهای قدیمی و مدل پایینی که در میان خودروهای خدماتی نهادهای دولتی و خصوصی یافت می‌شوند. این خودروها با آن که ممکن است وضعیت کلی چندان مناسبی نداشته باشند و حتی برای مدتی بلااستفاده رها شده باشند، اما به لطف جان سخت بودن و عملکرد خوبشان هنوز هم زنده و حتی سرحال ارزیابی می‌شوند. در کنار لندکروزر باید به نیسان پاترول هم اشاره کنیم که برخی از نمونه‌های آن هنوز هم در گوشه و کنار مورد استفاده بخش‌های خدماتی هستند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو