فونیکسریمکسبهتام

اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو هیچ مزیتی ندارد

عصر خودرو- رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: هرچه در بین فاکتورهای مختلف برای بدست آوردن مزایای ورود LPG به سبد سوخت خودروها جستجو کردم، چیزی پیدا نکردم؛ در واقع اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودروها هیچ مزیتی ندارد.

اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو هیچ مزیتی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، رضا پدیدار  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقتی صحبت از مزایای یک طرح می کنیم یکی از فاکتورهای مهم، مزیت اقتصادی طرح است و مباحث قیمتی مطرح می شود؛ اظهار کرد: یکی دیگر از فاکتورهای مزیتی، مباحث زیست محیطی است و از هیچ کدام از این ابعاد، اضافه شدن LPG به سبد سوخت دارای مزیت نیست.

    وی با بیان اینکه در طی سالها در کشور روی توسعه CNG کار شده است، گفت: به خصوص در 10 سال اخیر روی توسعه تولید مخازن CNG در کشور کارهای زیادی صورت گرفته و موفقیت های قابل توجهی در این زمینه داشته ایم.

    وی ادامه داد: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور یک استراتژی ملی است و طرحی بود که در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی آن کار کرده بودیم و در جلساتی که در این زمینه داشتیم، مدیران وقت شرکت ملی گاز ایران نیز روی توسعه CNG و سرمایه گذاری در تأمین مخازن و افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور با اعضای کمیسیون انرژی همنظر بودند و در جلسات شورای عالی انرژی کشور نیز توسعه CNG و افزایش سهم این نوع سوخت در سبد سوخت خودروهای کشور تصویب شد.

    پدیدار با اشاره به مزیت CNG نسبت به LPG در سبد سوخت خودروهای کشور گفت: ما مدتهاست سوخت CNG را به سبد سوخت خودروهای کشور آورده ایم و بسیاری از خودروهای ما نیز با تبدیل وضعیت، CNG سوز شده اند؛ در صورتی که در بخش LPG چنین زیرساختی ایجاد نشده است.

    وی افزود: حتی کارهای مطالعاتی نیز انجام شده و طرحی مطالعاتی نیز در این زمینه به کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی آمد که علاوه بر CNG سوز شدن خودروهای بنزینی و دیزلی، لوکوموتیوهای کشور نیز CNG سوز شوند.

    رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: آنچه مشخص است گازطبیعی در کشور ما مزیت های بسیاری دارد و از نظر اقتصادی و زیست محیطی، هیچ سوختی قابل رقابت با گازطبیعی نیست و ما با توجه به گستردگی شبکه گاز در سراسر کشور، امکان تخصیص گاز به صورت CNG به خودروها در تمام کشور را داریم.

    پدیدار با اشاره به سرمایه گذاری صدها میلیارد تومانی در زیرساختهای گازرسانی و توسعه CNG در کشور گفت: بیش از 90 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز هستند و اولویت اول ما در تأمین سوخت کشور گازطبیعی و در خودروها سوخت CNG است.

    وی افزود: یعنی گازطبیعی سوخت ملی کشور است و بیشترین سرمایه گذاری روی آن صورت گرفته و سوخت CNG نیز زیرمجموعه سوخت ملی کشور است.

    رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه برنامه ریزی شده با توجه به موضوع رشد مصرف بنزین و ضرورت جایگزینی بخشی از آن در سبد سوخت کشور، سهم CNG افزایش یابد، گفت: برای توسعه CNG و تحقق جایگزینی آن با بخشی از مصرف بنزین کشور، سرمایه گذاری زیادی در طی دو دهه اخیر صورت گرفته؛ حال که ظرفیت عظیم و قابل توجهی در همه ابعاد برای توسعه CNG در سبد سوخت کشور ایجاد شده، چرا باید برای توسعه LPG از ابتدا هزینه کنیم؟

    وی ادامه داد: با جایگزینی CNG با بنزین، هم قیمت تمام شده تأمین سوخت برای مصرف کننده کاهش می یابد و هم مازاد بنزینی از این جایگزینی خواهیم داشت که می توانیم آن بنزین مازاد تولیدی را به عنوان یک نقطه قوت در شرایط تحریم برای صادرات تخصیص دهیم.

    پدیدار با بیان اینکه اقتصادی ترین سوخت کشور در مقایسه با تمام انواع سوخت، سوخت CNG است، گفت: قیمت تمام شده تولید CNG پایین ترین قیمت در بین تمامی سوخت ها است.

    وی افزود: با ظرفیت های ایجاد شده در بخش CNG و ادامه روند توسعه در این بخش، جایگزینی بنزین با CNG با هزینه کمتر و در زمان کمتر قابل تحقق است، در این شرایط اگر بخواهیم دنبال جایگزینی بنزین با LPG باشیم، یک زمان طولانی و یک هزینه بسیار زیاد را به کشور تحمیل کرده ایم، در حالی که همین کار را می توانستیم با توسعه CNG محقق کنیم.

    رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: تمام مزایایی که موافقان طرح تخصیص LPG به سبد سوخت خودروها می بینند و مطرح می کنند، در جایگزینی و توسعه CNG وجود دارد و برخلاف LPG، ما زیرساختهای توسعه CNG را با سالها سرمایه گذاری در کشور ایجاد کرده و در دسترس داریم.

    وی ادامه داد: وقتی ما می توانیم بدون هزینه های سنگینی که در آوردن LPG به سبد سوخت خودروها وجود دارد، همان مزایا و نتایج مثبت مورد نظر را با توسعه سهم CNG در سبد سوخت بدست آورده و محقق کنیم، چرا باید به دنبال صرف زمان و تحمیل هزینه توسعه زیرساختهای LPG باشیم؟ از این رو هیچ مزیتی برای توزیع LPG در بخش حمل و نقل کشور وجود ندارد.

    پدیدار با بیان اینکه بحث رقابت در قیمت تمام شده در اجرای هر طرحی بسیار مهم است، گفت: LPG از نظر قیمتی نیز با CNG قابل رقابت نیست؛ LPG بر اساس وزن در هر کیلو بیش از 600 تومان است و از نظر وزنی، قیمتی بیش از 2.5 برابر CNG دارد.

    وی افزود: حتی در فصل سرما نیز قیمت LPG افزایش قابل توجهی پیدا می کند و توجیه اقتصادی جایگزینی LPG با بنزین را زیرسوال می برد.

    رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم حجم بالایی به میزان 2 میلیون تن در سال LPG را در بخش سوخت خودروها توزیع کنیم، باید هزینه های قابل توجهی را برای سرمایه گذاری در بخش ایجاد زیرساختها تخصیص دهیم.

    وی ادامه داد: یکی از این زیرساختها، احداث خطوط لوله انتقال LPG و احداث تلمبه خانه های مخصوص LPG است؛ همچنین در توزیع این نوع سوخت نیز تجهیزات مورد نیاز، مخازن و کپسولها و ... باید تأمین شوند و هزینه های پنهان اجرای چنین طرحی نیز بسیار بالا و قابل توجه است.

    پدیدار در خصوص نبود مزایای زیست محیطی در تخصیص LPG به سوخت خودروها گفت: طرحی در کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی در حال بررسی است تا از نظر زیست محیطی نیز اجرای طرح اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودروها را مورد بررسی قرار دهند.

    وی افزود: ورود LPG به سبد سوخت خودروها می تواند سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هایی که در توسعه CNG و ایجاد زیرساختهای آن شده و سرمایه گذاری هایی که دولت و بخش خصوصی در زمینه CNG انجام داده اند را تحت الشعاع قرار دهد.

    رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: صنعت CNG یک زمانی حدود 4 سال پیش در آستانه ورشکستگی بود اما الان CNG یک چهارم سبد سوخت خودروها را به خود اختصاص داده، چطور می توانیم سهم یک چهارمی CNG در سبد سوخت خودروهای کشور و فعال بودن این صنعت در طیف گسترده ای از شرکت های خصوصی را نادیده بگیریم؟

    وی ادامه داد: CNG اگر توسعه درستی داشته باشد، این ظرفیت از نظر داخلی سازی وجود دارد که تا 60 درصد سبد سوخت خودروهای کشور را به CNG اختصاص دهیم و هم اکنون نیز شاهد هستیم که ظرفیت خوبی در تبدیل خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی به CNG سوز ایجاد شده است.

    پدیدار با بیان اینکه شرکت های فعال در زمینه LPG نداریم اما تعداد قابل توجهی شرکت خصوصی فعال در زمینه CNG در کشور داریم، گفت: تکنولوژی های مخصوص به توسعه CNG را در کشور داریم و شرکت های دانش بنیان و شرکت های کوچک و متوسط متعددی در این زمینه فعال شده اند که می توان از ظرفیت آنها برای توسعه سهم CNG استفاده کرد.

    وی افزود: عدم ثبات در سیاست های انرژی کشور آسیب رسان است و در حالی که با سالها سرمایه گذاری، زیرساختهای توسعه CNG را ایجاد کرده ایم، حدود 2500 جایگاه عرضه CNG در کشور داریم، تولید داخلی تجهیزات آن را در کشور توسعه داده ایم، از مزیت توسعه شبکه گاز کشور بهره می گیریم و ده ها امکان دیگر که در زمینه توسعه CNG داریم؛ اینکه دوباره LPG را به سبد سوخت خودروها اضافه کنیم یک اشتباه بزرگ است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو