فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۳۰۰ درصدی ارزش سهام بی وای دی در ۲۰۲۰

عصر خودرو- وارن بافِت سهام بیشتری در کمپانی خودروساز چینی «بی وای دی» دارد تا در جنرال موتورز آمریکا!

افزایش ۳۰۰ درصدی ارزش سهام بی وای دی در ۲۰۲۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، وارن بافِت، میلیارد آمریکایی و صاحب شرکت برکشایر هاثاوی، طی نامه ای به سهامداران خود نوشته است که شرکتِ آنها 8.2 درصد از سهام شرکت خودروسازی برقی «بی وای دی» چین را در اختیار دارد؛ در مقایسه فقط 3.7 درصد از سهام جنرال موتورز متعلق به برکشایر هاثاوی است. از آن جایی که شرکت های سرمایه گذاری به دنبال سود بالاتر هستند، همین موضوع ساده نشان می دهد که شرکت های چینی به مراتب در مبحث خودروهای برقی و باتری های آن موفق تر از شرکت های آمریکایی عمل کرده اند. [یک نکته دیگر را هم نشان می دهد که سودآفرینی کمی مهمتر از وطن دوستی است!]

    بر اساس آخرین آخرین اطلاعات منتشره، خودروسازی «بی وای دی» در بازار سهام هونگ کونگ در تاریخ 31 دسامبر 2020،‌ در جایگاه هشتمِ پر ارزش ترین سهام قرار داشت. در حالی که جنرال موتورز در مقام پانزدهم بود. در طول 12 ماه گذشته، ارزش سهام «بی وای دی» 300 برابر رشد کرده در حالی که در مدت زمان مشابه، ارزش سهام جنرال موتورز فقط 65 درصد افزایش یافته است.

    بافِت از سال 2008 به این موضوع پی برد که به تدریج خودروهای برقی جایگزین خودروهای بنزینی و گازوئیلی می شوند و از این رو از همان سال در شرکت بی وای دی سرمایه گذاری کرد که در شنژن چین استقرار دارد و علاوه بر خودروهای برقی در صنعت باتری سازی فعال است و باتری های آن در تلفن های هوشمند هم مورد استفاده قرار می گیرد.

    «بی وای دی» در سال 2020 موفق شد 130 هزار دستگاه خودروی تمام برقی به فروش برساند. این در حالی است که استارت آپ سازنده خودروهای برقی چینی، نیو Nio‌ فقط 43,700 دستگاه خودروی تمام برقی فروخته است و نکته این که نیو تمام اهتمام خود را به خودروهای برقی معطوف کرده، در حالی که بی وای دی یکی از فعالیت هایش را به تولید خودروی برقی اختصاص داده است.

    در ماه ژانویه امسال (2021) جنرال موتورز آخرین خودروساز سنتی بود که به ساخت خودروهای برقی شتاب بخشید. این کمپانی تصمیم دارد که تا سال 2035 تولید خودرو، وانت و شاسی بلند بنزین و گازوئیل سوز خود را به طور کامل متوقف کند. برای این منظور سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری روی صنعت تولید خودروهای برقی را از سال 2021 شروع کرده و تا سال 2035 برای تولید 30 مدل خودروی برقی جدید 27 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم