فونیکسریمکسبهتام

بحران ۸ میلیارد دلاری رنو

عصر خودرو- سال ۲۰۲۰ برای غالب صنعتگران جهان، سال دشواری بود و خودرو نیز از آسیب‌ جهان ویروس‌زده مصون نمانده است.

بحران ۸ میلیارد دلاری رنو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، کمپانی رنو در سال 2020 قریب به 8 میلیارد یورو ضرر را متحمل شده و هشدار داده که سال پیش‌رو نیز‌ سالی خوش‌یمن برای این کمپانی نیست چرا‌که تقاضای پایان و کمبود جهانی ریزتراشه‌ها، صنعت خودرو را زمین‌گیر کرده است. رهبران این غول خودروسازی تاکید کردند که کمپانی رنو به همراه شریکش‌ نیسان، نتوانستند از ترکش‌های کووید- 19در نیمه اول سال گذشته مصون بمانند. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که این کمپانی فرانسوی در پی همه‌گیری سال 2020، ضرری 8/ 7‌میلیارد دلاری را متحمل شود، اما آنچه رخ داده، بدتر از برآوردها بود. گرچه عملکرد این کمپانی از ماه جولای، روندی مثبت را طی کرد اما رنو، سال 2020 را «سال تضادها» نام‌گذاری کرد تا توصیفی باشد برای آنچه بر این کمپانی در این سال رفت. سهام شرکت رنو تا اواسط صبح روز نوزدهم فوریه، در پاریس 5درصد کاهش یافت و به 94/ 37 یورو رسید چرا‌که رنو با انتشار گزارش مالی خود، نسبت به تاثیرات محدودیت‌های ناشی از قرنطینه روی کمبود تراشه، هشدار داده بود.
    بنا به گزارش فایننشال‌تایمز، کلوتیلد دلبوس، مدیر ارشد امور مالی رنو گفت: « با کووید- 19... هر روز، روزنامه را باز‌می‌کنید و نمی‌دانید (کارخانه‌های خودرو) تعطیل می‌شوند یا باز می‌شوند.» لوکا دو میو، مدیر اجرایی رنو نیز گفت که انتظار می‌رود در پی کمبود تراشه، برخی از کارخانه‌ها ناگزیر به بستن درهای خود شوند که این امر ضرر بیشتری به رنو تحمیل خواهد کرد. این گروه فرانسوی اتومبیل‌سازی در سال گذشته 9/ 2 میلیون دستگاه خودرو فروش داشت که در مقایسه با سال 2019 حدود 20درصد کاهش داشته است. همچنین برآورد می‌‌شود که کمبود تراشه‌ها، تولید 100هزار دستگاه این کمپانی را تحت‌تاثیر قرار دهد.  دی‌میو که جولای گذشته، عهده‌دار این سمت شد، گفت«این امر، یک نبرد مداوم تا پایان سال است، اما ما معتقدیم که در نیمه دوم کمبود عرضه کاهش می‌یابد و ما فقط باید بجنگیم. با همه این احوال بسیار دشوار است که بگوییم تاثیر دقیق آسیب‌ها چه میزان خواهد بود.»  برآوردها از بحران رنو نسبت به سایر رقبای این کمپانی، بدبینانه‌تر است. دایملر ماه گذشته گفت که انتظار دارد در سه ماهه اول بحران تراشه به اوج خود برسد. رنو پیش از این گفته بود که ظرفیت کارخانه‌های خود را یک‌چهارم کاهش می‌دهد؛ همچنین هزینه‌های خود تا سال 2025 را کاهش می‌دهد که این کاهش شامل حذف 15000شغل است که با هدف احیای ثروت رنو اتخاذ خواهد شد. در همین راستا، دی مئو گفت: «اولویت رنو، سودآوری و تولید پول نقد است، همان‌طور که در برنامه استراتژیک ما اعلام شده بود» چنین اهدافی درآمد و سهم بازار را حذف کرده و فقط به هزینه‌های عملیاتی، جریان وجوه نقد و بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها تمرکز خواهد شد. چنین رویکردی، نشان از شکست استراتژی کارلوس گوسن، رئیس سابق رنو و نیسان می‌دهد که در اواخر سال 2018 دستگیر شد.

     

    رنو روز جمعه اعلام کرد که 60 درصد از طرح پس‌انداز 2 میلیارد یورویی این کمپانی، بسیار زودتر از موعد مقرر انجام شده است. در سال 2020 درآمد این کمپانی 5/ 43 میلیارد یورو بود که به معنای عقبگرد 22درصدی نسبت به سال گذشته است. دلبوس گفت که این گروه با وضعیت نقدینگی خود که در پایان سال 4/ 16میلیارد یورو بود، «راحت» بود. دولت فرانسه با تضمین وام‌های 5 میلیارد یورویی توسط بانک‌ها، به این خودروساز کمک کرد تا شرایط همه‌گیر را تحمل کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو