فونیکسریمکسبهتام

تقابل عددی جک T۸ در برابر تویوتا هایلوکس

جوان جویای نام یا پیر فرزانه؟

عصر خودرو- هرچند که در حال سپری کردن روزهای کم رونق بازار خودروی کشورمان هستیم و برعکس سه چهار سال پیش که تقریبا هر ماه یک یا چند خودروی جدید به خیابان‌ها وارد می‌شد؛ به ندرت خبر ورود خودروی جدیدی به بازار به گوش می‌رسد، اما در روزهای آتی چند محصول تازه را در کشور خواهیم داشت.

جوان جویای نام یا پیر فرزانه؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، T8 یکی از محصولات جدیدی است که به زودی عرضه خواهد شد و نظرات ضد و نقیض زیادی در مورد موفقیت‌ یا عدم اقبال این خودرو در بازار محدود پیک‌آپ‌ها در میان است. با توجه به این که این خودرو با قیمتی در حدود 800 میلیون تومان در معرض فروش قرار خواهد گرفت، در این مطلب به سراغ مقایسه عددی آن با یک رقیب ژاپنی اما سالخورده‌تر یعنی نسل قدیم هایلوکس یا همان «ویگو» خواهیم رفت. خودرویی که در بازار دست دوم، قیمتی نزدیک به T8 صفرکیلومتر دارد.

    حجم موتور
    نخستین تفاوت فاحش بین این دو خودرو، پیشرانه‌های قرار گرفته بر روی هر کدام از آن‌هاست. در حالی که تویوتا هایلوکس از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد، جک تی8 با موتور توربوی 2 لیتری به بازار ایران خواهد رسید که این مسئله می‌تواند در میزان استهلاک T8 تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

    بیشینه توان
    اما تفاوت سیستم تنفس و همچنین فاصله بین سال طراحی هرکدام از این دو خودرو باعث شده که علیرغم حجم موتور کمتر در تی8، این پیک‌آپ جدید چینی قدرت بیشتری نسبت به رقیب ژاپنی خود داشته باشد. ضمن این که تی8 در 5000 دور بر دقیقه یعنی 200 واحد کمتر از هایلوکس به عدد 174 اسب‌بخار می‌رسد.

    نسبت وزن به قدرت
    اما در این بخش، کفه ترازو به سمت هایلوکس سنگینی می‌کند. در واقع هرچند که تی8 قدرت موتور بیشتری دارد، اما اخنلاف وزن بیش از 200 کیلوگرمی بین این دو پیک‌آپ باعث شده که تی8 با وزن نزدیک به 2 تُن در بحث نسبت وزن به قدرت تقریبا 0.4 کیلوگرم بر اسب‌بخار از هایلوکس ویگو سنگین‌تر باشد.

    بیشینه گشتاور
    هر دو خودرو گشتاور قابل قبول و خوبی دارند اما در این بخش مجدد پرچم‌دار تی8 خواهد بود. چرا که به لطف پیشرانه توربوشارژ توانسته نزدیک به 50 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری نسبت به هایلوکس داشته باشد. لازم به ذکر است که تی8 بیشینه گشتاور خود را از 1800 تا 4000 دور بر دقیقه تولید می‌کند و این در حالی است که ویگو در 3800 دور بر دقیقه به عدد 241 نیوتن‌متر می‌رسد.

    تعداد دنده
    هرچند که هایلوکس ویگو در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای وارد بازار ایران شده است اما در این مطلب نسخه دنده‌ای این خودرو مدنظر ماست؛ چرا که کرمان موتور قرار است تی8 را با گیربکس دنده‌ای وارد بازار کند. اما تفاوت اینجاست که گیربکس تی8 شش سرعته و هایلوکس 5 سرعته است.

    باک سوخت
    از آنجا که در سفرهای خارج از جاده‌ای و خصوصا کویری به باک سوخت حجیم نیاز پیدا می‌کنید، هر دوی این خودروها باک سوخت 76 لیتری دارند و هرچند که عدد رسمی دقیقی برای مصرف سوخت تی8 وجود ندارد، اما برخی از مالکین اذعان دارند که این خودرو با این موتور به صورت ترکیبی چیزی در حدود 11 لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت دارد و این عدد مشابه هایلوکس است.

    فاصله کف تا زمین
    یکی دیگه از پارامترهایی که در سفرهای خارج از جاده‌ای مد نظر است، ارتفاع خودرو از سطح زمین است که در این بخش برتری با هایلوکس است. البته این اعداد برای تی8 با تایر 265/60R18 و برای هایلوکس با تایر 265/65/R17 به دست آمده‌اند.

    زاویه حمله و فرار
    در عبور از سطوح نامسطح، زاویه حمله و فرار خودرو تعیین کننده سهولت یا سختی عبور خودرو از مانع است. که در این بخش جک تی8 زاویه فرار بهتر و هایلوکس زاویه حمله مناسب‌تری دارد. هرچند که در هر دو بخش اختلاف ناچیز است.

    نوشته : معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو