فونیکسریمکسبهتام

قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس چقدر است؟

عصر خودرو- رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس، بدهی دولت به شهرداری، مشکلات حمل ونقل ، نوسازی تاکسیرانی و ... توضیحاتی ارائه کرد.

قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، آلودگی و ترافیک دو مشکل اساسی در کلان‌شهر تهران هستند که سالهاست شهروندان با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند.

    یکی از راهکارهای مهم برای رفع این مشکل، توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است. براساس قانون در سالهای گذشته، دولت سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه می داد اما چندسالی است این وظایف به شهرداری و اگذار شده است. اما براساس قانون دولت باید بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.

    شهرداری تهران در حال حاضر با مشکل منابع روبه ر‌و است و مدیران معتقدند که باید دولت در این زمینه کمک کندو سیستم حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است. قرار است تا پایان سال چند ایستگاه مترو افتتاح شود.

    در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی و مشکلات آن با محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

     

    براساس برنامه قرار است تا پایان سال 10 ایستگاه مترو افتتاح شود، آیا تأمین منابع صورت گرفته است؟

    افتتاح 10 ایستگاه مترو تا پایان سال/افتتاح تعدادی ایستگاه در سال 1400

    بله، تا پایان سال جاری 10 ایستگاه مترو در تهران افتتاح میشودو البته در سال 1400 نیز تعدادی ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد. ما برای مترو برنامه داریم. منابع مالی ما محدود است، اما با همین منابع کار را هم پیش برده‌ایم.

    با تعاملات مشکل اوراق مشارکت سال 98 برطرف شده هرچند موانعی وجود داشت

    نمی‌توان که کار را تعطیل کرد. در حال حاضر مدیریت می‌کنیم تا مشکلات از بین برود. در خصوص اوراق مشارکت سال 98 که دولت اجازه انتشار آن را داد اقدامات خوبی انجام شد هر چند که با تأخیر همراه بود و موانعی بر سر راه آن ایجاد شد، اما با تعامل دستگاه‌ها مشکل برطرف شد و کار درحال انجام است و طبق برنامه کار پیش می‌رود.

    در خصوص آخرین وضعیت واگن ملی توضیح می‌دهید؟

    یک رام قطار ملی وارد خطوط می شود/70 درصد واگن داخلی سازی است

    رونمایی از سه واگن ملی ظرف چندروز آینده آغاز می‌شود و ما یک رام قطار که شامل 7 واگن است در  اسفند وارد خطوط می‌شود. در واگن ملی 70 درصد ساخت و ساز در داخل صورت گرفته است.

    البته بخشی از تجهیزات هم وارداتی است، اما با تلاش‌های صورت گرفته و پایه‌گذاری‌های درستی که انجام شود، می‌توانیم این واگن را در داخل تولید کنیم. در مرحله اول، 70 درصد واگن‌ها بومی شده است و تلاش می‌کنیم که آن 30 درصد هم داخلی شود.

    برنامه‌ای برای تولید انبوه واگن در داخل کشور وجود دارد؟

    قرارداد 105 دستگاه واگن

    در حال حاضر قرارداد 105 واگن تولید داخل بسته  و این کار با حمایت سازمان فناوری‌های ریاست جمهوری انجام می شود.

    چند سال طول می‌کشد که واگن به صورت کامل داخلی‌سازی شود؟

    برخی از قطعات واگن‌ها بسیار پیچیده و تخصصی است مثل ترمز واگن‌ها

    بستگی دارد که این راه چگونه ادامه پیدا کرده و پیگیری شود، اما این توان در داخل کشور وجود د ارد. برخی از قطعات واگن‌ها بسیار پیچیده و تخصصی است، مثل ترمز واگن‌ها، درهای اتوماتیک و... این موارد قطعاتی است که تکنولوژی پیچیده‌ای دارند.

    تفاوت قطارهای مترو با قطارهای بین‌شهری

    مثلا قطارهای مترو با قطارهای بین‌شهری که راه‌آهن دارد تفاوت زیادی در سیستم ترمز دارند. آنها در هر 100 کیلومتر که یک ایستگاه است می‌ایستند، اما در واگن‌های متروی داخل شهر، در هر یک یا یک‌ونیم کیلومتر توقف داریم و واگن‌ها مدام در حال ترمز گرفتن هستند و این تفاوت‌ها وجود دارد. چند شرکت در دنیا هستند که این ترمزها را تولید می‌کنند. برخی قطعات اختصاصی‌تر هستند و نمی‌توانیم به راحتی ریسک کنیم، اما اقداماتی برای داخلی‌سازی انجام شده است. مسائل ایمنی در مترو برای ما اولویت دارد.

    تعدادی از قطارهای مترو نیازمند اورهال هستند. در اوراق مشارکت سال 99 رقمی برای اورهال کردن قطارها در نظر گرفته نشده است. شهرداری تهران هم اعلام می‌کند که پولی برای اورهال ندارد، در این زمینه توضیح می دهید که برای اوراهال قطارها چه برنامه‌ای دارید؟

    برای اورهال قطارها نیازمند واگن‌های جدید هستیم/به طور طبیعی 150 تا 200 واگن از خط خارجی  برای اورهال خارج می‌شود

    چیزی که مشخص است این است که 1500 واگن نیازمند اورهال هستند. این واگن‌ها مانند اتوبوس‌ها چند سال با تمام ظرفیت کار می‌کنند و نیازمند تعمیرات هستند. به طور طبیعی 150 تا 200 واگن ما از خط خارجی می‌شود برای اینکه تعمیر شود و خارج کردن 1500 واگن برای تعمیرات امکان‌پذیر نیست و به مشکل برمی‌خوریم. ما برای اورهال قطارها نیازمند واگن‌های جدید هستیم. اما به طور معمول تعدادی از قطارهای ما اورهال می‌شوند.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری تهران و حومه اعلام کرده است که برای اورهال کردن قطارها مشکل منابع مالی وجود دارد در این باره توضیح می‌دهید؟

    متروی تهران در دوران کرونا زیان‌ده شد/تقاضای وام کرده اند/دولت هم به تعهدات خود عمل نمی‌کند

    واقعیت این است که متروی تهران در دوران کرونا زیان‌ده شده است و فشار زیادی روی آن است. شرکت بهره‌برداری مترو و اتوبوسرانی تحت فشار هستند. حتی از تسهیلات استفاده می‌کنند و تقاضای یک وام کرده‌اند. مترو مشکل دارد و دولت هم به تعهدات خود عمل نمی‌کند و تاکنون هم از ظرفیت شهرداری استفاده شده است. اگر دولت کمک نکند تحت فشار هستند و در حال حاضر مترو روزگار سختی را می‌گذراند.

    در برخی از اخبار آمده است که در صورتی که دولت کمک نکند امکان توقف سرویس‌دهی وجود دارد؟ در این باره توضیح می دهید.

    تاکنون با حمایت شورا و شهرداری نگذاشته‌ایم  خدمت‌رسانی دچار مشکل شود

    ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که مشکلی رخ ندهد. در حال حاضر هم گفته می‌شود که مترو 80 میلیارد تومان وام گرفته‌اند و این عددی نیست که در مقابل هزینه‌های ماهانه حمل و نقل تهران که بیش از 100 میلیارد تومان از ناحیه کروناست و البته باید هزیه‌های اضافی و تورم را هم  حساب کرد. تاکنون با حمایت شورا و شهرداری نگذاشته‌ایم  خدمت‌رسانی دچار مشکل شود.

    مدیران دولتی در کشور اهمیت حمل و نقل عمومی را به خصوص در تهران درک نکرده‌اند

    البته بنده فکر می‌کنم که مدیران دولتی در کشور اهمیت حمل و نقل عمومی را به خصوص در تهران درک نکرده‌اند. اگر درک درستی بود، حمل و نقل عمومی کمتر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهند نیست.

    قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس 15 هزار تومان است، اما از مردم حدود 1250 تومان می گیریم

    قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس 15 هزار تومان است، اما ما از مردم حدود 1250 تومان دریافت می‌کنیم و این مابه‌التفاوت 13750 تومان را شهرداری پرداخت می‌کند و باید دولت به وظایف خود عمل کند.

    مشکلاتمان زیاد است/ اوراق مشارکت که معطل مانده بود به خاطر بدهی‌ها و برخی مسائل بود

    ببینید! ما مشکلاتمان زیاد است. بدهی‌های گذشته، بدهی‌های تأمین اجتماعی از مشکلات ما از لحاظ مالی است. همین اوراق مشارکت که معطل مانده بود به خاطر بدهی‌ها و برخی مسائل بود. البته ما توافق کردیم و چند ملک را دراختیار بانک قرار دادیم.

    حمل و و نقل عمومی ما در شأن مردم نیست

    مشکلات ما چندین برابر شده است، اما خدمت‌رسانی را متوقف نکرده‌ایم. حمل و و نقل عمومی ما در شأن مردم نیست، اما تعطیل هم نشده است.

    برخی می‌گویند که احتمال تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد در این باره توضیح می دهید؟

    اگر دولت کمک نکند احتمال تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد

    اگر روند ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد. دولت باید کمک کند و اگر دولت ورود نکند، احتمال تعطیلی وجود دارد.

    در خصوص واریزی جرائم تخلفات راهنمایی و رانندگی توضیح می‌دهید. تاکنون چه میزان به  حساب شهرداری واریز شده است؟

    30 میلیارد از محل جرایم در سال 98 به شهرداری پرداخت شد/60 درصد جرائم تخلفات رانندگی  باید به حساب شهرداری واریز شود

    60 درصد جرائم تخلفات رانندگی  باید به حساب شهرداری واریز شود .جرایم چیزی حدود 1500 میلیارد جرائم درشهر تهران است باید 900 میلیارد به شهرداری بدهند، اما 30 میلیارد تومان در سال 98 دولت در این زمینه پرداخت کرده است.

    چرا دولت جرائم را به حساب شهرداری واریز نمی‌کند؟

    بخشی به قوانین برمی‌گردد. از الفاظی استفاده شده است که شاید هم در برخی موارد سقف درنظر گرفته شده است. مثلاً برای کل کشور 260 میلیارد تومان سقف جرائمی است که باید به شهرداری‌هابدهند، این در حالی است که سهم شهرداری 900 میلیارد تومان است و چون سقف تعیین شده آنها هم بخشی را پرداخت نمی‌کنند. بازی با الفاظ، تعیین سقف و... از جمله مشکلات است.

    بدهی دولت به شهرداری تهران چقدر شده است؟

    بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان دولت به شهرداری بدهکار است. مجلس در بودجه ردیفی برای پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری درنظر بگیرد.

    آیا رایزنی برای دریافت بدهی‌ها شده است؟

    دولت ریالی از بدهی ها را نداده است

    تاکنون ریالی از 30 هزار میلیارد بدهی را دریافت نکرده‌ایم. اولا دولت می‌گوید بودجه برای سالهای قبل است و امکان پرداخت نیست.

    در خصوص نوسازی تاکسیرانی توضیح می‌دهید؟

    نوسازی 3 هزار تاکسی تا پایان سال/40 هزار تاکسی فرسوده است/وام 90 میلیونی برای نوسازی

    تا پایان سال  جاری 3 هزار تاکسی در تهران نوسازی می‌شود. تقریباً 80 هزار تاکسی داریم که 40 هزار دستگاه آن فرسوده است. تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. در مقطعی نوسازی متوقف شده بود چرا که تسهیلات کافی نبود و انگیزه‌ای برای نوسازی ایجاد نمی‌کرد. اما با رایزنی‌های ایجاد شده قرار است تا 90 میلیون تومان بدهند تا نوسازی انجام شود.

    درباره خرید اتوبوس برنامه‌ای دارید؟

    درباره قرارداد 630 واگن اقداماتی انجام شده است

    بله اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و مناقصه خرید 80 دستگاه اتوبوس دوکابین برای بی‌آرتی را داریم. البته همین  جا درباره قرارداد 630 واگن هم بگویم که اقداماتی انجام شده است و امیدواریم که به زودی مشکلات برطرف شود. البته دولت هم مصوبه 5 هزار اتوبوس را برای ستاد کرونا داشت و گفته بودند برای پرداخت آن از تهاتر نفت استفاده می‌کنند؛ یعنی پولش را از طریق نفت تأمین می‌کنند.

    چه زمان این اقدام انجام می‌شود؟

    امیدواریم که زودتر انجام شود. اگر مسئولان بخواهند انجام می‌شود.

    چند دستگاه از 5 هزار اتوبوس برای تهران است؟

    بخش عمده‌ای از آن برای تهران است.

    در خصوص قوانین و مصوبات مختلف دولت برای کمک به سیستم حمل و نقل عمومی توضیح می دهید؟

    اگر دولت کمک می کرد  شاید حمل و نقل تهران از لندن و پاریس هم بهتر بود

    بخشی از مشکلات فعلی و کندی کار به علت عدم همکاری دولت است.ما قوانین و مصوبات زیادی داریم که بر اساس آن دولت مکلف است به  سیستم حمل و نقل عمومی کمک کند، اما متاسفانه اجرایی نشده که چه بسا اگر اجرایی می شد شاید حمل و نقل تهران از لندن و پاریس هم بهتر بود.

    قوانین زیاد است اما به هر کدام که وارد می شویم، می بینیم که یا اجرا نشده و یا کم اجرا شده

    قوانین و مصوبات مختلف دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی  دارد و  در یکی از این مصوبات دولت باید کمک های به شهرداری می کرد که انجام نشد و باید بگویم تکالیف دولت در این زمینه اجرایی نشده و این مصوبات سودی برای حمل و نقل تهران نداشتند. قوانین زیاد است اما به هر کدام که وارد می شویم، می بینیم که یا اجرا نشده و یا اگر اجرا شده آنقدر کوچک بوده که تاثیرگذاری نداشته است.

    اقدامات خوبی اخیرا در حوزه حمل و نقل صورت گرفته است/ از نظر من، ما سه سال را از دست داده ایم

    عملا بار حمل و نقل عمومی روی  دوش شهرداری است اما با این حال در مدت اخیر اقدامات خوبی در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی رخ داده، هر چند که از نظر من، ما سه سال را از دست داده ایم و کارها باید زودتر از این رخ می داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو