فونیکسریمکسبهتام

حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو؛

قیمت‌گذاری در بورس بازار خودرو را سامان می‌دهد؟

عصر خودرو- اگر فروش خودرو از مسیر بورس کالا در مجلس و شورای نگهبان نهایی شود، شورای رقابت دیگر دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری محصولات خودرویی نخواهد داشت.

قیمت‌گذاری در بورس بازار خودرو را سامان می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، در طول چند سال اخیر زمزمه های مختلفی مبنی بر حذف شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو مطرح شده اما همچنان این بخش مرجع تصمیم گیر در تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو است. به اعتقاد شورای رقابت بازار خودرو هنوز در مرحله انحصار قرار دارد و با استناد به این موضوع باید دستورالعمل این بخش توسط شورای رقابت تعیین شود.

    شورای رقابت معتقد است اگر در بازار سهم یک یا چند بنگاه یا شرکت تولید‌کننده، خریدار و فروشنده از عرضه و تقاضای بازار به میزانی باشد که قدرت تعیین قیمت و یا مقدار را در بازار داشته باشد، یا ورود بنگاههای جدید به بازار یا خروج از آن با محدودیت مواجه باشد باید مدیریت لازم جهت تعیین دستور العمل قیمت گذاری انجام شود.

    با این وجود نمایندگان مجلس در صدد حذف شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو بر آمده اند به نحوی که طبق مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود. کمیسیون صنایع و معادن مجلس  ماده 4 طرح تحول صنعت و بازار خودرو اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کرده است که بر اساس آن مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند.

    در این ماده قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شده و ساز و کار تحقق این مهم باید در بورس مهیا شود. علاوه بر  عرضه خودرو در بورس، مسائلی مانند کیفیت، بومی سازی، قطعه سازان، خدمات پس از فروش و... نیز در این طرح بررسی شده است.

    البته طرح ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس دهم بود که شورای نگهبان به ماده 4 آن ایراد گرفت اما در مجلس یازدهم  این موضوع بررسی و ایرادات آن رفع شد. در حال حاضر  کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن تصویب و جزئیات آن در دست بررسی است. نمایندگان این کمیسیون اما در پروسه عرضه خودرو در بورس  تأکید دارند که عرضه هر محصولی در بورس کالا باید با قیمت پایه انجام شود که در این زمینه سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت کرده‌اند.

    بنابراین اگر فروش خودرو از مسیر بورس کالا در مجلس و شورای نگهبان نهایی شود شورای رقابت دیگر دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری محصولات خودرویی نخواهد داشت.

    نمایندگاه مجلس معتقدنداجرایی شدن این طرح باعث کاهش زیان خودروسازان خواهد شد و با ممانعت از قیمت‌سازی در بازار، خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل می‌شود تا مصرف‌کننده واقعی به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند و از سویی دیگر همین امر موجبات خروج دلالان از بازار را نیز فراهم خواهد کرد.

    با این وجود  برخی هم معتقدند این طرح بیشتر به ایجاد فضای رانت و سفته‌بازی منتهی خواهد شد و نتایج آنچنان مثبتی را ایجاد نخواهد کرد. به هر حال خودروسازان با استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا می خواهند برای همیشه از چرخه قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت خلاص شوند.

    البته هنوز این طرح به تصویب نهایی مجلس نرسیده است و به طور حتم  با مخالفت شورای رقابت هم روبه رو است ولی باید دید آیا این راهکار به ظاهر منطقی می تواند دردی از بازار پر التهاب صنعت خودرو دوا کند یا مانند سایر نسخه ها به شکست منتهی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو