فونیکسریمکسبهتام

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی پایتخت:

راه‌اندازی پایانه شرق تهران در قالب مسافربری در دستور کار نیست

عصر خودرو- رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تکمیل و راه‌اندازی پایانه شرق پایتخت به عنوان ترمینال مسافربری به شیوه سنتی در دستور کار شهرداری نیست.

راه‌اندازی پایانه شرق تهران در قالب مسافربری در دستور کار نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بعد از حرف و حدیث های بسیار درباره این طرح نیمه تمام در شرق پایتخت، «محمد جواد حق شناس» در مورد آن توضیح داد و اظهار داشت: طرح احداث ترمینال شرق در سال 1368 یعنی 31 سال قبل بر اساس احساس نیاز، با فناوری و امکانات دهه 60 و تفکر سنتی مدیریت جابجایی مسافر از طریق ترمینال‌های متمرکز کلید خورد.

    وی با بیان اینکه نمونه های مشابه این ترمینال را می توان ترمینال جنوب و ترمینال غرب برشمرد، افزود: ترمینال جنوب در سال 1353 و ترمینال غرب به همان سبک در سال 1374 ساخته شد و طراحی ترمینال شرق هم با همان سبک انجام شده است. 

    حق‌شناس با بیان اینکه در حال حاضر سازمان پایانه ها به دلایل مختلف در صدد جابجایی این ترمینال ها و خارج کردن آن از نقاط فعلی به نقاطی جدید و با فاصله از تهران است، عنوان کرد: با ورود فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و سیستم های هوشمند، نیاز به ترمینال ها به سبک قدیمی منسوخ شده است.

    احداث ترمینال مسافربری وظیفه شهرداری نیست

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ترمینال شرق به لحاظ موقعیت، ظرفیتی اضافی و مازاد برای سرویس دهی حداکثر به 2 یا سه استان شمالی خواهد بود که نیاز آن در حال حاضر تامین است.

    وی یادآور شد: احداث ترمینال مسافربری همچون ترمینال فرودگاه هواپیما یا قطار جزو وظایف و مسئولیت های شهرداری نیست؛ لذا در مجموع تکمیل و راه اندازی پایانه شرق به عنوان ترمینال مسافربری به شیوه سنتی در دستور کار شهرداری نیست و این پایانه به عنوان بخشی از مجتمع صنایع خلاق و قطب گردشگری شرق تهران کارکرد نوین و ویژه ای خواهد داشت. 

     

    به گفته حق شناس، در کارکرد جدید این ترمینال به عنوان ترمینال ویژه و وی.آی.پی گردشگری تهران، نقش موتور محرکه و محور توسعه حمل و نقل گردشگری را به عهده خواهد گرفت و به مرکزی برای نوآوری های حوزه حمل و نقل در ترکیب با گردشگری و فرهنگ و هنر ایفای نقش خواهد کرد.

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امیدواریم این ترمینال در قالب جدید خود تا پایان این دوره شورا تکمیل و به کار گرفته شود.

    پروژه آفرین‌گاه؛ قطب گردشگری شرق تهران

    حق شناس اظهار داشت: ترمینال بخشی از پروژه چند منظوره و ترکیبی بزرگی خواهد بود که  با نام «آفرین گاه» بخشی از قطب گردشگری شرق تهران در پارک سرخه حصار را شکل می دهد. 

    وی با بیان اینکه، ماهیت و محور اصلی آفرین گاه مجتمع صنایع خلاق و گردشگری است، افزود: در این مجتمع صنایع فرهنگی در حوزه هایی همچون سینما، موسیقی، صنایع دستی، صنایع غذایی، طراحی، رسانه و امثال آن گرد هم می آیند و بازار تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی، هنری و گردشگری را تشکیل خواهند داد.

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در کنار این صنایع خلاق بحث فعالیت اقتصادی و ترمینال ویژه گردشگری نیز فعال می شود.

    وی گفت: این بستر در صورت لزوم خواهد توانست نیاز پایانه ای استان های شمالی را نیز به سبک نوین و هوشمند پاسخ دهد.

    احداث پروژه تجاری در دستور کار نیست

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: هیچ بحثی در مورد احداث پروژه تجاری انجام نشده و فقط موضوع استفاده بهینه و اقتصادی از پارکینگ احداث شده برای اتوبوس ها مطرح است. 

    حق شناس عنوان کرد: مطابق با هدف گذاری های پیشین برای احداث ترمینال، پارکینگ بزرگی برای استقرار اتوبوس ها احداث شده که مقرر است این محل به عنوان ترمینال گردشگری مورد استفاده قرار گیرد و استقرار و پارک اتوبوس های مسافربری بین شهری در آن دیگر مد نظر نیست.

    وی ادامه داد: لذا قرار بر این است که از ساختمان پارکینگ ترمینال در قالب استقرار صنایع فرهنگی یا فروشگاه زنجیره ای استفاده اقتصادی و بهینه شود.

    ایجاد ترمینال گردشگری

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: طرح ترمینال گردشگری بخشی از طرح «آفرین گاه» و این 2، بخشی از طرح توسعه قطب گردشگری سرخه حصار پایتخت است. 

    به گفته وی، در بودجه امسال 130 میلیارد تومان اعتبار برای پیشرفت کار مد نظر بود که تا کنون نقدینگی لازم به این طرح تزریق نشده است.

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این حال امیدواریم در بودجه سال 1400 دست کم معادل اعتبار سال 99 برای این طرح در نظر گرفته شود.

     

    اواسط دی ماه سال گذشته نیز حق شناس بر تغییر کاربری فرهنگی طرح ترمینال شرق تاکید و در انتقاد به اجرای این طرح در قالب مسافربری اعلام کرده بود: برای تهران سه ترمینال غرب، جنوب و شرق تعریف شده است که ترمینال غرب 12 استان را هدایت می‌کند، ترمینال جنوب 14 استان را زیر پوشش می‌دهد و برای 2 استان گلستان و مازندران می‌خواهیم ترمینال تاسیس کنیم!

    این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه جاده هراز مسیر اتوبوس نیست و مردم با خودرو شخصی در آن رفت‌ و آمد می کنند، توضیح داد: ترمینال شرق سرمایه شهر است و باید اندیشید که چه کار کنیم تا با استفاده از این فضا حال شهر بهتر شود.

    حق‌شناس با اشاره به مصوبه توسعه پارک جنگلی سرخه حصار به عنوان قطب گردشگری شمال شرق تهران اعلام کرد: تهران از نبود توازن شمال، جنوب، شرق و غرب رنج می‌برد و در شرق تهران برای رسیدن خانواده ها به یک پارک بازی، باید یک ساعت و نیم به سمت غرب سفر کنند تا از امکانات تفریحی آن منطقه بهره ببرند.

    وی با بیان اینکه پرجمعیت ترین منطقه تهران، منطقه چهار با یک میلیون جمعیت در این محدوده قرار دارد، افزود: این منطقه حتی یک سینما هم ندارد و با استفاده از فضای این ترمینال می‌توانیم بخش مهم گردشگری و تاریخی تهران را توسعه دهیم.

    بر اساس این گزارش، پایانه شرق جدید در منطقه 13 شهرداری تهران و در اراضی مجاور جاده دماوند پس از سه راه آزمایش در کنار بیمارستان سرخه حصار با مساحت حدود 30 هکتار واقع شده است.

    مطالعات مرحله اولیه این پایانه بزرگ در سال 1371 آغاز شد و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از ابتدای فعالیت خود تا کنون بارها از این طرح نیمه تمام بازدید کرده اند؛ طرحی که از همان ابتدا ادامه احداث آن با اختلاف نظر اعضای شورای شهر و معاونان شهردار تهران همراه شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم