فونیکسریمکسبهتام

صنعت تولید بنزین به تدریج بی ارزش می شود

عصر خودرو- تحلیل های مورگان استنلی نشان می دهد سرمایه گذاران بخش انرژی به خوبی آگاه هستند که یک تغییر بنیادی در بخش انرژی در حال وقوع است.

صنعت تولید بنزین به تدریج بی ارزش می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، زنگ هشدار برای کارخانه هایی که سوخت آن را ذغال سنگ تشکیل می دهد به صدا در آمده و قیمت برقی حاصل از گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر نظیر انرژی های بادی و خورشیدی کارخانه های ذغال سنگ را به تعطیلی کشانده است.

    اما این تغییر بنیادی در هیچ صنعتی به اندازه صنعت حمل و نقل نمود نداشته است، حالا غول هایی سازنده خودروهای برقی مثل تسلا در آمریکا و نیو در چین با این که تعداد تولید سالانه آنها میلیونی نشده، ارزش سهامشان سر به فلک کشیده است و کل سهام سه خودروساز سنتی و دیرپای آمریکا یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر که نزدیک به 10 میلیون خودرو در سال تولید می کنند به پای ارزش تسلا نمی رسد. به بیان دیگر، اکنون کل ارزش بخش خودروهای برقی صنعت خودرو از کل ارزش بخش خودروهای فسیلی بالاتر است با این که سهم خودروهای برقی از کل بازار صنعت خودرو در سال 2020 فقط 3 درصد بوده است. شرایط به شدت شبیه اوایل قرن بیستم است که با ظهور خودروها، کالسکه ها و درشکه ها به تدریج از رده خارج شدند.

    حتی برخی از تحلیل گران وال استریت وضعیت را وخیم تر می بینند. برای مثال مورگان استنلی پیش بینی کرده است که سازندگان خودروهای بنزینی و گازوئیلی از اوایل دهه 2030 شروع به از دست دادن پول و سرمایه خواهند کرد.

    آدام جوناس Adam Jonas از مورگان استنلی می گوید ارزش تولید کنندگان خودروهای بنزینی مثل جنرال موتورز و فورد به تدریج روند منفی به خود می گیرد و به دلایل متعدد، دگردیسی این خودروها از شرکت های سودده به زیان ده به زودی شروع خواهد شد و این شرکت ها مجبور به سوزاندن نقدینگی برای گذر از دوران گذار خواهند بود.

    البته این دیدگاه که دوران سختی را برای خودروسازان پیش بینی کرده خاصِ مورگان استنلی نیست. یک نظرسنجی که در خصوص سرمایه گذاران روی سازمان ها انجام شده نشان می دهد که 17 درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که ارزش فناوری های سوخت فسیلی منفی یا بدون تغییر است، 60 درصد معتقدند که ارزش این فناوری ها مثبت است اما با روندی بسیار کُندتر از قبل و فقط 23 درصد هستند که هنوز ارزش این فناوری ها را خیلی مثبت ارزیابی می کنند. اما هیچ یک از پاسخ دهندگان این اعتقاد را ندارد که دوران شهرت دلورین Delorean در فیلم بازگشت به آینده تکرار خواهد شد.

    به همین دلیل است که شواهد نشان می دهد جنرال موتورز و فورد برای زنده ماندن در حال انتقال تمام تخم مرغ های خود به سبد خودروهای برقی هستند. طوری که جنرال موتورز مصمم شده است تا سال 2035 به تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی پایان دهد.  حتی می گوید که می خواهد تا سال 2030 در کارخانه های خود تا 100 درصد از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کند و در کارخانه های جهانی خود در سال 2035 به این وضعیت می رسد و در سال 2040 از لحاظ آلایندگی کربنی به صفر خواهد رسید. به عبارتی، تمرکز این خودروسازان روی آلایندگی های صفر خواهد بود. برای این منظور لازم است زیرساخت های شارژ خودروهای برقی در سرتاسر کشور ایجاد شود که خودروسازان در آن مشارکت خواهند داشت تا پذیرش در بین مشتریان افزایش یابد.

    با این که جنرال موتورز به اجبار با ترامپ همراه شده بود اما حالا با تغییر ریاست جمهوری در آمریکا از 23 نوامبر که پیروزی بایدن مسجل شده بود، از آن سیاست های دوران ترامپ دوری گزید. از آن به بعد اخبار گرایش این خودروساز به خودروهای تمام برقی شدت گرفته است. همین تغییر در رویکرد جنرال موتورز در همین مدت کوتاه روی ارزش سهام آن تا 35 درصد اثر مثبت گذاشته است.

    مورگان استنلی که جنرال موتورز را به فورد ترجیح می دهد پیش بینی کرده است که ارزش جی ام با 50 درصد افزایش خواهد یافت اما فورد 20 درصد کمتر از جی ام رشد خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو