فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو:

بازار خودرو در شب عید کساد است

عصر خودرو- فربد زاوه کارشناس خودرو گفت: معاملات خودرو در آستانه سال جدید مثل هر سال شروع ‌‎شده ولی رونق سال‌های گذشته را ندارد.

بازار خودرو در شب عید کساد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از قدس آنلاین، درآستانه سال جدید مانند هر سال بازار خودرو رونق می‌گیرد اما خودرو در امسال اتفاقات عجیب و افزایش‌های غیرمعمولی را پشت سر گذاشت باید دید باوجود این اتفاقات در بازار خودرو رونقی را شاهد خواهیم بود؟

    فربد زاوه کارشناس خودرو دراین باره گفت: معاملات خودرو در آستانه سال جدید مثل هر سال شروع ‌‎شده ولی رونق سال‌های گذشته را ندارد.

    وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم آسیب زیادی دیده افزود: با این حال نمی‌توان امید داشت که رونق خرید و فروش خودرو تا پایان سال تغییر چندانی با الان داشته باشد مگر اتفاق سیاسی خاصی بیفتد.

    این کارشناس خودرو در ادامه از وضعیت بازار خودروهای مختلف داخلی و خارجی گفت و تصریح کرد: معتقدم در بین خودروهای وارداتی روند کاهشی نرخ خودروهای مونتاژی چینی ادامه خواهد داشت و از خودروهای تازه عرضه شده چینی نیز استقبالی نخواهد شد تا تعادل نرخ برقرار بماند اما در مورد سایر خودروهای وارداتی از آنجا که دعوای بین دولت و مجلس شورای اسلامی بر سر خودروهای وارداتی جدی است بعید می‌دانم قفل واردات خودرو تا انتخابات سال بعد و تغییر دولتی همسو با مجلس باز شود. فعلا بازار این نوع خودروها منفی است و پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای تابستان سال آینده روند مثبتی به خود نگیرد.

    این کارشناس بازار خودرو در ادامه با بیان اینکه خودروهای پرتیراژ داخلی متاثر از قدرت خرید مردم است گفت: این عامل مانع از افزایش قیمت‌ها خواهد بود و تا خرداد سال آینده نوسان جدی در نرخ این دسته از خودروها نمی‌بینم مگر در حد 4 الی 5 درصد بالا یا پایین‌تر از نرخ فعلی. در ادامه نیز تنظیم نرخ خودروهای پرتیراژ به روند عرضه و تقاضا ارتباط مستقیم خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود روند منفی قیمت‌ها با شیب بسیار ملایم ادامه پیدا کند.

    زاوه همچنین درباره تاثیر آزادسازی نرخ تعدادی از خودروهای داخلی بر بازار خودرو نیز گفت: اعتقاد من بر این است که آزادسازی قیمت‌ها هیچگاه موجب افزایش قیمت‌ها نمی‌شود اگر آزادسازی واقعی و شناور باشد. یعنی اگر بازار خودرو از نرخ روز تبعیت کند و با کاهش و افزایش آن همراه باشد قیمت‌ها افزایش نمی‌یابند اما اگر آزادسازی به این معنا باشد که خودروساز نباید نرخ یک خودرو را در 3 ماه تغییر ندهد حرف پرتی است. چراکه بانک مرکزی تورم را ماهی 10درصد اعلام می‌کند و عدم تغییر نرخ در چند ماه یعنی حاشیه سود شرکتی را در جیب مردم ریختن.

    وی افزود: درصورتی که نرخ خودرو شناور باشد به طور حتم نرخ خودرو پایین می‌ماند چرا که ارزش سفته‌بازی کالا را از بین می‌برد. این امر در مورد همه کالاها صدق پیدا می‌کند.

    زاوه همچنین در مورد روند تولید خودروها تا سال آینده نیز گفت: تولید نیازمند نقدینگی و پول است و وقتی نرخ تولید منفی می‌شود یعنی خودروساز به مردم یا بانک بدهکار است با این حال تا زمانی که قیمت‌گذاری آزاد و شناور نشده افزایش تیراژ تولید برای اقتصاد کشور خطرناک است. درواقع اقتصاد کشور در شرایطی به سر می‌برد که افزایش تولید بدون تامین نقدینگی منجر به بحران‌های بزرگ و جدی می‌شود.

    این کارشناس خودرو ادامه داد: تولید بیشتر بدون تامین نقدینگی یعنی تورم بیشتر و درحال‌حاضر تورم 40درصدی زندگی در کشور را غیرممکن کرده است و جایی برای تورم بیشتر وجود ندارد مگر تصمیم بگیریم در جایی این روش مدیریتی را تغییر دهیم که هزینه دارد و برای مردم دردناک است با این حال این اقتصاد بیمار باید جراحی دردناک را تحمل کند وگرنه می‌میرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو