فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

قبر واردات خودرو را کندید؛ قیمت‌ ها را آزاد کنید

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو که دیگر انجام نمی‌شود اما حداقل قیمت‌ها را آزاد کنید تا تولیدکننده بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

قبر واردات خودرو را کندید؛ قیمت‌ ها را آزاد کنید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، اخیرا بحث آزادسازی قیمت خودرو به یکی از موضوعات داغ این حوزه تبدیل شده است. خودروسازان در این شرایط با توجه به قیمت‌های دستوری همچنان زیان ده هستند اما در مقابل مخالفت هایی نیز با آزادسازی قیمت‌ها صورت می‌گیرد.

    در خصوص آزادسازی قیمت خودرو سوالات مختلفی مطرح می‌شود و ابهامات زیادی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها این است که آیا با آزادسازی قیمت خودرو، نرخ‌ها در بازار افزایشی خواهد شد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    قیمت‌ها را آزاد کنید
    دادفر ابتدا در خصوص قیمت‌گذاری خودرو گفت: به نظر من قیمت خودرو باید آزاد شود. چرا دولت بار برنامه‌ریزی دادن یارانه را روی دوش تولیدکننده و واردکننده می‌گذارد؟ واردات خودرو که به صورت کامل تعطیل شد اما حداقل بگذارید تولیدکننده به کار خود ادامه دهد. الان به زور خودروسازان مجبور به زیان می‌شوند و کسی نیز پاسخگو نیست.

    وی ادامه داد: گران یا بی‌کیفیت بودن خودروها بحث دیگری است. اما باید اجازه داده شود که قیمت خودرو آزاد شده و تولیدکنندگان کار خود را به درستی انجام دهند. این که قیمت خودرو با حداقل درآمد فاصله زیادی دارد نیز کاملا درست است و باید این مشکل را نیز حل کرد. اما این دلایل نباید باعث شود که به تولید لطمه بزنیم.

    اثر آزادسازی قیمت خودرو بر بازار
    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که آیا با آزادسازی قیمت خودرو، نرخ‌ها در بازار افزایشی می‌شود؟ به گسترش نیوز گفت: اگر قیمت خودرو آزاد شود شاید تا 1 الی 2 ماه نرخ‌ها در بازار افزایشی شود. اما وقتی خودروساز بداند محصولی که تولید می‌کند به صرفه است تیراژ خود را افزایش می‌دهد و بازار به تعادل می‌رسد. این موارد را ما در سال‌های قبل تجربه کردیم و تنظیم بازار باید به صورت ذاتی باشد.

    دادفر ادامه داد: این نکته را باید گفت که برای آزادسازی قیمت خودرو یک سری شرط‌ها نیز گذاشته می‌شود که اصلا این موارد قابل درک نیست. کجای دنیا شورای رقابت قیمت‌گذاری برای خودرو انجام می‌دهد. اصلا قیمت‌گذاری مفهومی ندارد. به هر حال باید تولیدکننده رها شود یا می‌توانید محصول خود را تولید کند یا اگر این کار امکانپذیر نبود باید به فکر راه‌های دیگری بود. قبر واردات خودرو را کندید اما قبر تولید را نکنید!

    احتمال آزادسازی واردات خودرو چقدر است؟
    دادفر در خصوص احتمال آزادسازی خودرو نیز گفت: با توجه به شرایط موجود احتمال واردات خودرو صفر است. در دولت بعدی نیز امیدی به انجام واردات خودرو نداریم چرا که روندها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. دلایلی نیز که برای جلوگیری از واردات خودرو آورده می‌شود کمبود ارز و حمایت از تولید داخل است. البته بحث حمایت از تولید داخل قابل قبول نیست چرا که با قیمت‌گذاری دستوری چطور می‌توان از تولید داخلی حمایت کرد؟ همچنین پیشنهاداتی که ما برای واردات خودرو دادیم هیچ کدام به نتیجه نرسید و کسی پاسخگو نبود.

    پیش‌بینی قیمت خودروهای وارداتی تا 1400
    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان قیمت خودروهای وارداتی را تا سال بعد چنین پیش‌بینی کرد: الان بازار خودروهای وارداتی آرام است اما قیمت‌ها کاهشی نیست. پیش‌بینی می‌کنم که برای سال آینده با توجه به میزان تورم قیمت‌ها دوباره افزایشی شود. بازار به این کالا نیاز دارد و با دستورات نمی‌توان مشکلات آن را رفع کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط