فونیکسریمکسبهتام

دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند

حدس و گمان ها در مورد شراکت اَپل و هیوندایی

عصر خودرو- هیوندایی با خود کلنجار می رود و ریسک های همکاری با کمپانی اَپل را سبک و سنگین می کند.

حدس و گمان ها در مورد شراکت اَپل و هیوندایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، مدیران ارشد گروه خودروسازی هیوندایی موتور کره جنوبی دو دسته شده اند، برخی همکاری و گره خوردن نام هیوندایی با کمپانی اَپل را برای آینده این خودروسازی مطلوب و پسندیده نمی بینند و می گویند با این کار هیوندایی در حال تبدیل شدن به یک سازنده پیمانکار برای غول فناوری آمریکایی خواهد بود و همین اظهار نظرها، آینده رسیدن به یک توافق و معامله بین دو شرکت را متزلزل می کند.

    هیوندایی اوایل ماه ژانویه (اواخر دیماه) خبر از گفت و گوهای اولیه بین هیوندایی و اَپل داد اما از ذکر جزئیات خودداری کرد. رسانه های محلی در کُره هم حدس و گمان خود را نوشتند که این گفت و گو برای تولید یک خودروی برقی و باتری های مخصوص به آن است. هیوندایی هم که هنوز به یادداشت تفاهم یا قراردادی نرسیده طبیعی است که دوست ندارد مسئله ای که نهایی نشده خبرساز شود و از این جهت از هر گونه اظهار نظر خودداری می کند. اَپل هم که تا آخرین لحظه علاقه ای به  اطلاع رسانی در باره محصولاتش ندارد و شدیداً روی محرمانه ماندن تأکید دارد. اَپل حتی وجود گفت و گو با خودروسازان را برای تولید محصول مشترک هم اذعان یا تأیید نکرده است. حتی نمی دانیم که اگر گفت و گویی وجود داشته در حال ادامه است یا خیر.

    حتی بعد از انتشار اخبار و گزارش های ماه چهارم سال 2020 هیوندایی اشاره ای به گفت و گوها در مورد همکاری مشترک با اَپل نکرده است.

    یکی از مدیران ارشد آگاه از اختلاف نظرهای  داخلی در مورد همکاری با اَپل می گوید: «ما در مورد چگونگی انجام آن مضطرب هستیم؛ حتی نمی دانیم گره خوردن نام ما با اَپل کار درستی است یا نه. این طور نیست که کار کردن با اَپل همیشه نتایج بزرگی به بار آورد.»

    اطلاعات اندکی از گفت و گوهای بین دو کمپانی وجود دارد. اما کارشناسانی که با این مبحث آشنایی دارند حدس می زنند که قرار است هیوندایی یا کیا، به عنوان سازنده خودروهای طراحی شده توسط اَپل عمل کنند اما محصول تولید شده، با نام و نشان شناخته شده اَپل به بازار عرضه شود.

    هیوندایی هم همیشه به این خصلت شناخته شده است که تمایلی به همکاری با دیگران ندارد و همه نیازهای خود از قبیل قوای محرکه، سیستم انتقال قدرت و حتی فولاد مورد نیاز خود را خودش می سازد. زنجیره تأمین آن در کره جنوبی به عنوان مقام دوم عظیم ترین مجموعه اقتصادی کره از نوع عمودی است. با این که ارزش سهام هیوندایی و کیا به محض انتشار خبر همکاری با اَپل روند صعودی پیدا کرد، اما مخالفت های قابل ملاحظه ای وجود دارد که نشان می دهد مدیران ارشد این شرکت علاقه ای ندارند که به سازنده پیمانکار اَپل تبدیل شوند.

    گفت و گوهای شراکت بین هیوندایی و اَپل سابقه دیرینه ای دارد و اول بار هم در سال 2018 مطرح شد که در آن شرکت اَپل پروژه ای به نام «پروژه تایتن» [تایتن الهه خورشید در افسانه های یونان باستان] تعریف کرده بود و الکساندر هیتزینگر متولی آن بود. اما حالا هیتزینگر یکی از مدیران ارشد فولکس واگن است. همان موقع هم این همکاری با پیشرفت چندانی رو به رو نشد و دلیل آن هم باز همین طرز فکر هیوندایی و عدم تمایل به کار کردن با دیگران بود. گفت و گوها در این زمینه هم در همان زمان منتشر نشده بود.

    هیوندایی علاقه ای به بروز تمایلاتش هم ندارد و شاید برای اجتناب از سوء تفاهم و تقابل فرهنگی مجبور به تغییر برخی از مدیران ارشد خود باشد. اَپل خودش در تمام زمینه ها از جمله طراحی،‌ بازاریابی و فروش حرف اول را می زند. هیوندایی هم برندی است که از استقلال رأی بالایی برخوردار است و همکاری این دو مصداق دو پادشاه در یک اقلیم است. چنین همکاری یا شراکتی، معمولاً عملی نیست. با این حال نکته قابل توجه دیگر این است که پول و ظرفیت های تولید ممکن است مسائل ناخواسته ای را به شرکت های بزرگ دیکته کند. برای مثال در حال حاضر کمپانی هیوندایی با ظرفیت استفاده نشده بالایی رو به رو است و همکاری با شرکتی مثل اَپل می تواند بخش مهمی از این ظرفیت خالی را پر کند.

    از سویی دیگر روش اَپل طوری است که شاید به هیوندایی و کیا فقط برای مونتاژ نیاز داشته باشد و سایر بخش های زنجیره تأمین از جمله طراحی، فریم، بدنه و قوای محرکه را خودش انتخاب می کند و شاید بخواهد که مشاغل مربوط به آن هم در خود ایالات متحده ایجاد شود و این شاید برای هیوندایی و کیا به قدر کافی مقرون به صرفه نباشد.

    با این که مذاکرات هنوز در مراحل اولیه است،‌ این خبر را می دانیم که گروه خودروسازی هیوندایی موتور تصمیم قطعی دارد که شراکت اَپل با کیا (برند خواهر گروه هیوندایی-کیا) باشد نه هیوندایی. هیوندایی با برند جنسیس خود صاحب یک برند ممتاز جهانی است و نمی خواهد یک سازنده پیمانکار در نظرها ظاهر شود. در خصوص خودروهای برقی،‌ برند کیا از هیوندایی جلوتر هم هست. ضمن آن که کیا در ایالت جورجیای آمریکا خط تولید با ظرفیت خالی هم دارد.

    یکی دیگر از مدیران ارشد گروه هیوندایی اظهار نظر کرده و می گوید: شاید همکاری هیوندایی و کیا در مراحل اول به افزایش ارزش سهام کمک کند اما در میان مدت یا بلند مدت، تلقی مردم از محصولاتی که تولید می شود این است که مغز آن اَپل و پوسته ی آن شرکت های کره ای هستند.

    به گفته ی پارک چول-وان Park Chul-wan  از استادان دانشگاه سئوجئونگ شکی نیست که همکاری دو کمپانی در حوزه های مختلف،‌ برای هر دو منافعی دارد و با این شراکت هر دو می توانند از پیشرفت های یکدیگر برخوردار شوند برای مثال هیوندایی پلتفرم های خودروهای برقی وتولید باتری را گسترش داده و اَپل نرم افزارها و توانایی ها در عرصه خودران را پیش برده است. همکاری هیوندایی با اَپل خیلی فراتر از همکاری گوگل با فاکسکان Foxconn خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو