فونیکسریمکسبهتام

بازار خودروهای الکتریکی؛

خودروی برقی به کمک آلودگی هوا می آید؟

عصر خودرو- معضل آلودگی هوا همواره گریبان‌گیر کلانشهرها بوده است و یکی از راه‌های رفع این مشکل، توسعه تولید خودروهای هیبریدی عنوان می‌شود.

خودروی برقی به کمک آلودگی هوا می آید؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیا خودرو‌های برقی واقعا به محیط زیست کمک می‌کنند؟ بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند پاسخ این سوال مثبت است. اینطور استدلال می‌شود که خودرو‌های معمولی با بنزین که یک سوخت فسیلی است و دی اکسید کربن تولید می‌کند، کار می‌کنند، اما خودرو‌های الکتریکی با برق کار می‌کنند. 

    این خودرو‌ها هیچ بنزینی نمی‌سوزانند و در نتیجه دی اکسید کربن تولید نمی‌شود. در واقع اغلب اوقات خودرو‌های برقی ، خودرو‌های بدون انتشار گاز‌های مضر توصیف می‌شوند. اما آیا واقعا اینطور است؟  این روز‌ها وضعیت هوا بسیار نامطلوب است و شاهد افزایش آلودگی هوا، آن هم به دلیل تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده‌ هستیم و روز به روز هم  آلودگی  هوا بیشتر می شود.

    بهزاد اشجعی یک کارشناس محیط زیست در خصوص میزان آلودگی موتورسیکلت و خودروها، گفت: آلودگی موتورسیکلت کاربراتوری حدود 12 برابر یک خودروی صفر کیلومتر یورو 4 است.

    او افزود: در حال حاضر طرح موتورسیکلت برقی در حال پیگیری است و کارگروه‌های مختلفی هم برای آن تشکیل شده است، اما هنوز هیچ طرحی به مرحله اجرا نرسیده است. 

    تولید خودروی هیبریدی در کشور باید ارزیابی شود
    میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو درباره تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی گفت: آنچه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد توجه به نیاز کشور است، باید تولید خودروی هیبریدی در کشور ارزیابی شود. انجام چنین کاری نیازمند یک برنامه میان مدت و بلند مدت است.

    او بیان کرد: موضوع اول انرژی لازم برای توسعه خودرو‌های برقی است. بیش از یک سوم گاز دی اکسید کربن که یک خودروی الکتریکی در طول عمر خود تولید می‌کند، از تامین انرژی لازم برای تولید خودرو به ویژه باتری‌های آن نشات می‌گیرد. برای مثال استخراج لیتیوم یک فرآیند پاک است، وقتی یک خودروی الکتریکی از خانه بیرون می‌آید، 25 هزار پوند گاز دی اکسید کربن در مراحل تولید آن  وارد جو زمین شده است.

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: میزان گاز دی اکسید کربن که طی ساخت یک خودروی متعارف تولید می‌شود، تنها 16 هزار پوند است. البته این پایان تولید گاز دی اکسید کربن خودروی برقی نیست. با اینکه خودرو‌های الکتریکی از بنزین استفاده نمی‌کنند،  اما با برق کار می‌کنند و  برق هم عمدتا از یک سوخت فسیلی دیگر مانند زغال سنگ تولید می‌شود. 

    او ادامه داد: زمانی که به خودرو‌های هیبریدی و برقی به عنوان یک استراتژی در توسعه خودروسازی نگاه کنیم و برنامه‌ای بلند مدت برای آن در نظر  بگیریم این موضوع منطقی خواهد بود چرا که باید ابعاد بسیاری از جمله محل تامین انرژی، باتری، موتور الکتریکی و ... در نظر گرفته شود.

    بیگی گفت: در صورتی که بستر لازم از جمله تامین قطعات برای تولید این محصولات فراهم نباشد، وعده تولید این خودروها به معنای خرید محصولات نیمه ساخته و ادامه فرایند مونتاژ کاری در کشور خواهد بود که عملا هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشته و تاثیری بر گسترش صنعت خودروی کشور نخواهد داشت به علاوه این که خروج این مقدار ارز در شرایط فعلی می‌تواند غیر منطقی باشد.

    او تاثیر تولید این تعداد از خودرو را در آلودگی هوای شهری مثل تهران، کمتر از 0.5 درصد دانست و بیان کرد: اگر تاثیر چند میلیون خودرویی را که در شهر تهران تردد می‌کند بر آلودگی هوا در نظر بگیریم، تاثیر تولید این میزان خودروی هیبریدی، چندان نخواهد شد. این اقدام زمانی مثبت خواهد بود که برنامه بلند مدتی برای گسترش این صنعت در نظر بگیریم.

    حالا که تعداد خودرو‌ها افزایش پیدا کرده و تمامی شهر‌ها درگیر ترافیک شده‌اند، نمی‌توان موجب منع تردد یا کاهش تعداد خودرو‌ها شد، اما با پیشرفت تکنولوژی خودرو‌های هیبریدی می‌توانند جایگزین خودرو‌هایی شوند که چند برابر این خودرو‌ها سوخت مصرف می‌کنند. اما اکنون باید دید خودروسازان کشور، چه برنامه‌ای برای توسعه خودرو‌های برقی دارند. 

    برنامه های ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروی برقی
    فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه این کارخانه خودروسازی برای تولید خودرو‌های برقی، گفت: داخلی سازی اجزا و قطعات خودرو‌های برقی را در دستور کار داریم، پروژه آن را هم به شرکت جتکو داده ایم که کار‌ها را جلو می‌برند. 

    سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز در این خصوص به مشارکت برای تولید خودروی برقی در این شرکت با همکاری دانشگاه تهران و شرکت مپنا اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو سرمایه گذاری سنگین و در عین حال منابع درآمدی بسیار به همراه خواهد داشت.

    وی از ایجاد بستر فناوری اطلاعات مشترک بین بانک صادرات ایران و سایپا نیز استقبال کرد و افزود: دنیای آینده دنیای سیستم‌های اطلاعاتی است و تلاش می‌شود تا با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی در خودرو‌های جدید، از ظرفیت‌های نوین استفاده شود.

    وعده تولید 15 هزار خودروی برقی و هیبریدی  پابرجاست
    امیر جعفر پور سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت  وعده تولید 15 هزار خودروی برقی و هیبریدی را پا برجا دانست و گفت: خودرو‌هایی که در دستور کار تولید قرار گرفته‌اند انواع مختلفی دارند و شامل خودرو‌های برقی، خودرو‌های هیبرید پلاگین یا phev و خودرو‌های هیبرید یا hev می‌شود.

    او ادامه داد: خودرو‌ی پلاگین دارای دوشاخه‌ای است که می‌تواند از برق شهری استفاده کرده و باتری‌ها را شارژ کند و هیبرید‌های hev انواعی از خودرو هستند که موتور‌های برقی آن‌ها توسط موتور بنزینی شارژ می‌شود که به نظر ما نوع اول از نوع دوم مطلوب‌تر است. امسال 15 هزار دستگاه خودرو در این حوزه تولید خواهیم کرد که شامل 5 هزار دستگاه از هر نوع خواهد بود.

    جعفر پور با تاکید بر توان مناسب شرکت‌های خودروسازی و نمونه‌های رونمایی شده در این حوزه گفت: در حال حاضر مشکل اصلی از نظر خودروسازان، بازار فروش است؛ با توجه به این که هنوز ایستگاه شارژی برای چنین خودرو‌هایی تعبیه نشده، خودروساز‌ها تمایل کمتری به تولید دارند، اما شرکت توانیر همکاری خوبی در این حوزه داشته و در نظر دارد تا ایستگاه‌های شارژ را در ابتدا برای دو شهر بزرگ کشور و به مرور برای سایر شهر‌ها نصب کند.

    راه نجات از آلودگی هوا استفاده از خودرو‌های هیبریدی است
    علیرضا افضلی کارشناس و فعال محیط زیست در این باره اظهار کرد: این روز‌ها محدودیت ذخایر نفتی دنیا و نقش بارز خودرو‌هایی با سوخت فسیلی به عنوان یکی از منابع بزرگ آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ، از دلایل مهم برای استفاده بهینه از سوخت‌های برقی است.

    وی افزود:  در صد سال اخیر کمتر تلاشی برای کم کردن آلاینده‌ها و یا استفاده از منابع دیگر انرژی صورت گرفته و بیشتر تلاش خودروسازان صرف بهبود راندمان، راحتی و کارآیی محصولاتشان بوده است.

    او بیان کرد: یکی از روش‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا پیشنهاد شده، استفاده از خودرو‌های الکتریکی است، اگرچه این خودرو‌ها ایجاد آلودگی نمی‌کنند، اما خود دارای مشکلات و محدودیت‌هایی از جمله حداکثر سرعت محدود هستند که باعث می‌شود تا این خودرو‌ها از لحاظ مشخصات و کارکرد کاملا غیر قابل مقایسه با خودرو‌های احتراقی باشند.

    این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خودرو‌های فسیلی سه برابر خودرو‌های هیبریدی سبب ایجاد آلودگی می‌شوند، گفت: تنها راه نجات از آلودگی هوا استفاده از خودرو‌های هیبریدی است، گرچه این خودرو‌ها گران قیمت هستند و هرکسی نمی‌تواند آن‌ها را تهیه کند، بنابراین دولت باید برای این موضوع راه حلی بیندیشد.

    او افزود: ناگفته نماند که استفاده از خودرو‌های هیبریدی نیز سبب آلودگی و تخریب محیط زیست خواهد شد، اما این آسیب چند برابر کمتر از خودرو‌هایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، البته این خودرو‌ها در برابر ویژگی‌های مثبت، ویژگی‌های منفی نیز دارند.

    افضلی تشریح کرد: خودرو‌های هیبریدی کوچک تنها 10 درصد کمتر از گاز‌های آلاینده مولد مه‌دود تولید می‌کنند و مدل‌های هیبریدی اندازه متوسط و شاسی‌بلند‌های بزرگ هم به ترتیب 15 درصد و 21‍ درصد انتشار آلاینده‌های مولد مه‌دود را نسبت به خودرو‌های مرسوم کاهش می‌دهند.

    در نگاه ملی نیز صنعت خودرو به عنوان یکی از چهار صنعت اول دنیا در کنار نفت و گاز، بانکداری و فناوری اطلاعات مورد توجه  است به همین دلیل کشور‌هایی که دارای صنعت خودروسازی هستند با کشور‌های فاقد این صنعت تفاوت جدی دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو